Snälla övertyga mig !!

kgatan

Medlem
14 okt 2006
22
0
1
2" funkar men jag var tvungen att vinkla fram styret lite, problem vid full sväng annar från gasvajern.

Kräver dock mindre ingrepp på styre och orginalfästet.
Iaf med den höjaren jag köpte, 269:- snopro.

Sitter en "nippel" på styret som stör om du vill ändra vinkeln på styret samt
en kil på "styrhållaren" som inte passar på styrhöjaren.

Detta var på en warrior -04.
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Läste i något forum att den "nya" högre dynan från rs chassiet tror jag det var kostade makabra 12500kr hos Yamaha men återigen säkrast är nog att kolla det själv. Kul att du valde Warrior´n, du kommer inte att bli besviken.
Ett litet tips bara eller kanske påminnelse....lägg ned lite tid på att justera in boggien så att du blir nöjd för det gjorde en gigantisk skillnad på mitt exemplar.

MVH
Daniel
 

kgatan

Medlem
14 okt 2006
22
0
1
Ursäkta jag kapar tråden lite ;)

Finns det någon bra site etc med info om hur man justerar in boggien?
Även "framvagnen".

Är novis på skotrar och inte speciellt sugen på att lämna iväg den för att få det fixat.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ursäkta jag kapar tråden lite ;)

Finns det någon bra site etc med info om hur man justerar in boggien?
Även "framvagnen".

Är novis på skotrar och inte speciellt sugen på att lämna iväg den för att få det fixat.
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=11068

#4 inlägget.

Framvagnen:
Slacka fjädrarna något varv, så det blir ca 30mm gäng ovanför låsmuttrarna (om jag kommer ihåg rätt).
Ta 2 gummistroppar med krokar, ca 75-80 cm långa. Haka fast den ena mellan öglorna i medarna, den andra längst bak.
Mäta sedan C-C måttet fram och bak på medarna, det skall vara ca 0.5 cm mer vid skidspetsarna (Yamma specar är lite annorlunda).

Sedan kan du göra anti-dartingfixen, gör underverk, jag lovar.
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/Ski_Alignment/Ski_Bumber_Shim.htm
 

CARL-ARNE

Medlem
6 mar 2006
8
0
1
Hålland
det vanligaste argumentet är ju just att dom upplevs som tyngre än just 2 taktarna , vilket jag förvisso kan hålla med om .
Men jag tycker alltför ofta att amn pratar om nackdelarna med 4 taktarna , själv gillar jag att inte stinka moppefjortis efter en dag på skoter + att jag gillar yamaha för deras driftsäkerhet.
Hur som helst vill bara meddela att jag kommer att slå till på denna maskin,
kan tillägga att jag redan jagar styrhöjjare och variotor-kitt till den.
Visst kan man höja "2" utan att byta ut vajrar och dyl ?
Samt är det bökigt att byta till en nyare dyna om man skulle vilja det pris någon ?
Det sitter redan extra kylare fotstegsförstärkare och bredare skidor (05ans ) på denna maskin.
Mvh.
Är ägare både till en 04 och 06:as Warrior. Gillar att ligga och bränna efter leder. Köpte 04:an ny när de kom, hade en 03 RX1:a tidigare. Bytte efter en månads åkning dämpare till Öhlinare. Inte för att originaldämparna är dåliga men med Öhlinarna blev det en helt annan ledracer. Dom här vanliga guppen behöver man inte bry sig om. Har även bytt avgassystem till ett som ger 6 hk mer. Variatorkitt är monterat med högre inkopplingsvarv och ett helt annat drag. Ingenting att åka med på leder gjorda av idioter för idioter = att runda varje träd och sten som finns. Får 04:an sträcka ut efter leden är det en fantastisk skoter som få hänger med. En del klagar på motorbromsen, att den är för häftig = vet inte vad de pratar om. Motorbromsen gör att man får ett helt annat flyt i körningen. Att tvärnita före kurvan ger bara en ryckig körning utan flyt. Det är farten ut ur kurvan som bestämmer farten på rakan.
Tänkte byta bort 04:an till en 06:a när dessa kom men kunde inte skiljas ifrån den varvid den fick vara kvar. Byggde om den med dynan från 06:an Bad Boy, passar perfekt, tillsammans med byte av bensintankens plastbeklädnad. Dynbytet innebar en högre och längre fram sittställning varvid 3tums styrhöjare-framflyttare av styret monterades utan att vajrar behöver bytas. Kanonskoter, med en härlig känsla, åkte hellre på den än 06:an när jag skulle ut och bränna. Har även sänkt rollcentrum fram vilket gör att hela skotern driftar i sidled vid hårdkörning i långa svepande böjar, ungefär som fyrhjulssladd med bil.
Den enda fördelen med 06:an är dess fantastiska motor. Åkte ifjol med originalfjädring. Provade alla möjliga inställningar men upplevde aldrig samma känsla som 04:an ger. Bytte dämpare till årets säsong på 06:an till Öhlinare = en helt annan skoter med en otrolig känsla.
Tack Öhlins och Yamaha Center i Östersund att ni finns.
Lycka till med Warriorn, du kommer inte att bli besviken.
Carl-Arne
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Har nu bytt maskin kan så här efter ett par dagar säga att ja hur nöjd som helst !!
Snurran går fullt tillräckligt tycker jag!
Dom gupp jag hittils kört i sväljer den precis hur fint som helst, känns som denna maskin kan göra väldigt bra ifrån sig på leden ,
tycker inte heller att den alls upplevs så tung som jag hade trott efter allt snack om vikt.
Overall så tror jag att jag kommer att bli mycket nöjd med denna maskin skall dock höja styret och montera variotor kitt på den .
Har även funderingar på att höja dynan på den genom att lämna in den till en otroligt duktig sadelmakare här i stan, tror det kan bli en billigare och ändå bra lösning på körställningen.
Så här i efterhand så är jag otroligt glad att jag valde att fortsätta åka yamaha.

// Vintriga hälsningar ÄNTLIGEN !!
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Kul att du behöll ditt förnuft och ännu ett bevis på att man skall pröva själv innan man bildar sig en uppfattning, du kommer garanterat att vara nöjd fortsättningsvis också speciellt med dom modifikationer du skall göra.
Själv averkade jag 9 mil igår och nu får man helt plötsligt varva 8000 :D fortfarande ca 2700 till toppvarv men en gigantisk skillnad mot första 16 milen med max 6000 varv. Hoppas nu på ett liknande väder här uppe som dom har just nu nere i söder!:p

MVH
Daniel