Snödjup Arjeplogs områdena?

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Tror ni missar vad jag försöker säga. Här är det plusgrader och inte alls så fantastiskt. Snön har märkbart sjunkit ihop mycket. Det är hårt och man sjunker knappt ner i snön.
Var helt okej på sina ställen i Jäkkvik, men det var som sagt hårt på allt för många ställen..

Just vid trädgränsen bortmot riebnes fanns det riktigt bra med lössnö, tillräckligt för att man kunde borra ner sig så att bara styret var ovanför snön..

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Jag visste inte att du kör yamaha.

Här är det nu plusgrader och ganska hård blåst.
Nejnej, var faktiskt en lynx som lyckades med det.

Termometern visade +3 och det töade när vi lämnade stugan, så nu är det nog ganska kört..

Tro det eller ej, men djup lössnö hittade vi iallafall :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ska till stugan i Övernäs i helgen, får se om det bara finns skare och vatten eller om det finns sparat nån lössnöfläck.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Plusgrader idag. Igår var det stormliknande med snöfall. När det var som värst så såg man bara några meter framför bilen så jag parkerade på en parkering i väntan på bättre väder. Jag körde fram och tillbaka med jämna mellanrum för att inte dreva fast.
Och det gick ju bra en stund tills jag skulle backa och jag tog i en tysk. Då hade tysken ställt sig alldeles bakom mig.
En fördel med testarna är att de ogärna vill blanda in försäkringsbolag så vi skakade bara hand och sen skiljdes vi åt.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Plusgrader idag. Igår var det stormliknande med snöfall. När det var som värst så såg man bara några meter framför bilen så jag parkerade på en parkering i väntan på bättre väder. Jag körde fram och tillbaka med jämna mellanrum för att inte dreva fast.
Och det gick ju bra en stund tills jag skulle backa och jag tog i en tysk. Då hade tysken ställt sig alldeles bakom mig.
En fördel med testarna är att de ogärna vill blanda in försäkringsbolag så vi skakade bara hand och sen skiljdes vi åt.
Vi var uppe i vuogga och körde skoter under stormen, väldigt växlande väder :D

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ingen som varit upp mot mierkenis / merkenäs?

Ska upp på söndag till jäckvik och vi funderar om att lasta och pröva lyckan längre västerut

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
vi är ett gäng som är på väg till adolfsström nästa helg tors-söndag. Förhoppningsvis finns de snö för att leka å köra fast ?

Vi har även planer på att åka högre upp ifall de sku skita sig runt adolfsström vars ska man rikta sig?

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Du kan ju inte åka högre upp med bil än adolfström i den fjälldalen och den vägen,och själva adolfström är ju inte mycket hänga i granen om man gillar branta fjällsidor tex.
Adolfström är som jäkkvik ungefär,mycket skog och typ ett litet fjäll.

Följer du däremot leden mot nasa 3-4 mil så finns det lite mer att köra på men på hela vänster sida om laisälven ovanför ammarnäsleden är det förbud,och naturligtvis ser det roligast ut där tyvärr.

För fyra år sen upplevde jag och tre andra en av dom värre svängar vi någonsin varit på då vi bar skotrarna 3-4km i 12tim t.o.m stundtals nedför innanför kattugglekojan mot vuoggahållet.
Men det året var det otroliga mängder bottenlöst puder,skulle gissa på säkert 150 bottenlöst helvete då vi var där.
Det låter kul men när man slitit i 7-8tim,maten och vattnet är slut och det har blivit kolsvart ute så man inte ser var man ska köra så kan man hålla sig för skratt :eyebrows:
Har varit dit och kollat efteråt men inget år har varit ens nära.

Så åk uppför laisan till kattuggelkojan och kör sen rakt in höger 1-5km och kolla hur det ser ut i år.
Programmera in numret till fjällräddningen före ni åker ifall det är likadant som 2010:whistle:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jäckvik är stenhårt....
Isarna runt jäckvik består av blankis/stenhård skare. Körde idag mot Riebnes bara för att upptäcka: riebnes är lika dåligt.

Blir att lasta skotrarna och prova mot vuogga imorgon.

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
53
16
8
Har precis kommit hem från några dagar i Gautosjö och fram t.o.m. fredag gick det väl hyfsat att åka i trädgränsen då det höll sig runt nollan och just ovanför men natten mot lördag sjönk tempen och det blev riktig skare typ överallt.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vi åkte förbi vuogga ändå upp till gränsen. Alltså det är hårt.

Skare överallt, vill man hitta puder så måste det snöa alt måste man längre norrut.