"Snöhållning" Grand Touring 1995

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Jag tror min maskin skulle må bra av nya dämpare efter 12 år och 650 mil. Boggien är av den "gamla" typen, med två utanpåliggande bakdämpare med skruvfjädrar.

Det finns ju förstås nya dämpare att köpa, men jag undrar om ni har några tips hur man kan uppgradera/förbättra fjädringen på en sån här maskin.

Tack för tips & synpunkter!
Erik
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Intressant, berätta mer!

Passar den bolt on? Är det bara SLE:n som det passar från? Är det den nyare boggiemodellen, med en bakre dämpare? Behöver jag byta matta, drivaxel, nåt annat? Och sist men inte minst, vad blir det för skillnad på skotern?

Tack för tips!
Erik :D
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag vet faktiskt inte om det passar hål i hål. Men det kan inte vara något stort jobb att göra det skiftet. Har haft båda sorterna av boggie så jag vet vilken stor skillnad det är mellan dom. JA den har en bakre dämpare, den boggien hängde nog med i stor sett oförändrad till Grand touring modellerna många år senare. Din lokala BRP handlare kan nog tala om för dig om driv axel behöver bytas. Men jag tror inte det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har gjort ett sådant byte på min skoter.

Du rör inte fästet fram.

Bakre fästet måste du borra lös och nita om. Avståndet mellan främre och bakre hålet är det viktigaste, det får inte diffa många milimetrar så "hänger" sig boggien och fungerar kasst.

Jag har inte cc måttet mellan hålen i huvudet och jag tror inte heller att du är hjälpt av måtten till min skoter då vi har olika längd på våra boggies.

Titta gärna hur det blev, genom att kolla min profil.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Uppdatering:

Nu är skotern körklar!
Kolvarna är bytta (nöp).
Boggien är bytt till en modernare, från en Summit -97:a. Fick sisådär dubbelt så mycket bakfjädring! :D Passade på att byta slides, lager och flera hjul i boggien.
Det var piece of cake att byta. Endast bakre fästet behövde flyttas fram. I övrigt bolt on. (Cc-mått mellan främre och bakre infästning ca 772 mm, om någon vill göra samma operation).
Mattan är dubbad med 200 kamdubb.

Det som är kvar är att byta framdämpare, iom den höjda fjädringen bak står den framåtlutad som en epa-traktor...
 
E

ejwbegysv

Uppdatering:

Nu är skotern körklar!
Kolvarna är bytta (nöp).
Boggien är bytt till en modernare, från en Summit -97:a. Fick sisådär dubbelt så mycket bakfjädring! :D Passade på att byta slides, lager och flera hjul i boggien.
Det var piece of cake att byta. Endast bakre fästet behövde flyttas fram. I övrigt bolt on. (Cc-mått mellan främre och bakre infästning ca 772 mm, om någon vill göra samma operation).
Mattan är dubbad med 200 kamdubb.

Det som är kvar är att byta framdämpare, iom den höjda fjädringen bak står den framåtlutad som en epa-traktor...
Härligt.. har du några bilder?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Dämparna från ett s2000 chassi passar "Bolt on" och de är ca 1" alltså 2,5 cm högre.

Som gjort för boggien alltså
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
GT470-95 har framdämpare som är 343 mm "utsträckta" och 254 mm ihoptryckta.

Vad tror ni om dämparna från GT500-03? De är 457 mm utsträckta och 318 mm ihoptryckta. Dvs borde ge en del höjning.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hehe, har beställt framdämpare från GT500-03 PLUS komplett hydraulbroms! Det är som själve den, har man börjat uppgradera är det typ omöjligt att sätta stopp! :D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men shit blir inte det på tok för långt? Du höjer ju upp den 11 cm fram.
S2000 är mxz 96-98 och summit 96-99 (de fanns parallellt med zx 99). Även formula 500 och några till har s2000 chassi.

Jag köpte ett par från en mxz 440 -98. De är renoveringsbara och rätt billiga.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag tror det blir ganska bra. De är ju ordentligt snedställda, så höjningen blir mindre än 11 cm. Just nu står den framåtlutad som en epa-traktor från Boliden...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo jag har gjort samma som du men jag fick bråka för att få in en dämpare som var 2,5 cm längre ..

11 cm måste ge dig världens skidtryck.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jo jag har gjort samma som du men jag fick bråka för att få in en dämpare som var 2,5 cm längre ..

11 cm måste ge dig världens skidtryck.

De är väl bara så enkelt som att släppa på balataremmen då?

Men frågan är ju hur alla stag blir i framvagnen, du måste nog förlänga några skulle jag tippa.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Japp, nu sitter de där. Dämparna var inget problem, däremot är fjädrarna på en GT500-03 åt skogen för långa för en GT470-95. De pressade ner bärarmarna så att styrstagen tog i chassiet o böjdes. Inte så bra. Dessutom var fjädrarna för breda, så de tog i styrstagen vid sväng. Inte alls bra.

Efter mycket funderande så löste jag det genom att helt enkelt ta fjädrarna från GT470:n och montera dem på dämparna från GT500. Det blev en jättebra lösning faktiskt. Det gick utmärkt att förspänna fjädrarna så att de just så pass sitter kvar vid full utfjädring.

Förlängningseffekten blev ca 7 cm i st f 13, detta pga att GT500-dämparen är längre nedanför nedre fjäderinfästningen.

Nu sitter dämparna där som en smäck och skotern ser lagom hög ut både fram o bak.

En polare som kan skotrar (J.Strandberg) ska komma över och provköra o ge sitt utlåtande. Efter det vet jag om det blev bra eller ej. :)

Jag återkommer med biler.