snöskoter på hjul

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej ja hittade ett filmklipp med en snöskoter på hjul skulle var rätt kul. Hur gå till väga med fästen i framvagn.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
monno: Måste nog säga att minisillen har rätt denna gång. Skall man sätta en axel med hjul på utsidan blir det en del brytningar. Till skillnad från skidan som ligger mitt under spindeln.

Men bör ändå inte vara något problem.

Annars skulle jag ha tage nå spindlar från nån fyrhjuling eller liknande och byggt om, så de passar på befintlig framvagn.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag vet inte men som jag tänker på att hjulet sitter på en axel på utsidan så blir det vell att man kröker axeln och du har ju skidorna. Mitt under så lär det ju inte bli samma påfrestning eftersom du har bärighet på båda sidorna då. Det räcker ju inte med att trä en bult och tro att det håller man måste vell klä hela spindel staget med nått den stora frågan är hur om nån visste typ hur det skall byggas.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Man kan sätta ett hjul på varje sida om spindeln, dvs ersätta varje skida med två hjul-så kommer man runt problemet med brytning i spindeln. :)

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
byggt typ dollys till min skoter så jag kan byta förvarställe på sommaren, ett hjul på vardera sida, fungerar hur bra som helst, styr lite dåligt på gräs bara

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
nu börjar det likna nått men fortfarande hög brytning man ser på bilden att axeln vill vika sej och blir ju värre man man svänger