Snöskotern på släpvagnen

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sluta.

Rätt:
- Surrning framåt ska klara minst 100% av lastens vikt.
- Surrning bakåt och åt sidorna ska klara minst 50% av lastens vikt.
läs i tungboken så ska ni få se. det ska även klara hela eller om det är halva vikten uppåt har jag för mig. frammåt ska man helst ha det förstängt. vid surrning med tex spännband ska surrningens hållfasthet mot lastplanet (i regel flaket) måste vara minst den dubbla lastvikten. och spännbandet ska vara spänt till 10% av brotthålfastheten (förspänningen).

detta är taget ur tungboken, finns mer men ids inte skriva av allt

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
läs i tungboken så ska ni få se. det ska även klara hela eller om det är halva vikten uppåt har jag för mig. frammåt ska man helst ha det förstängt. vid surrning med tex spännband ska surrningens hållfasthet mot lastplanet (i regel flaket) måste vara minst den dubbla lastvikten. och spännbandet ska vara spänt till 10% av brotthålfastheten (förspänningen).

detta är taget ur tungboken, finns mer men ids inte skriva av allt
Läs vidare till kapitlet om friktionskoefficienten.
Då ska du se att Överfallssurrning som det så vackert heter inte ensamt är så bra...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
nej exakt, då ska man använda sig av förstängning så det inte kan börja röra sig
Det är ju enkelt med en fyrkantig låda, men nu var det ju skotrar vi pratade om...... Hur "kilar du fast" en skoter?

Använd två band, ett framåt snett neråt ut åt sidorna och ett bakåt snett neråt ut åt sidorna så är du hemma. Svårare är det inte.

Ett bra tips är att sätta så många bindöglor man kan på släpen, tror jag har 12-14 på min, och kollar med jämna mellanrum om jag kan hitta fler ställen att sätta öglor på som gör surrningen enklare. Har flera, både fram och bak, nere på flakbotten, och dom är guld värda.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är ju enkelt med en fyrkantig låda, men nu var det ju skotrar vi pratade om...... Hur "kilar du fast" en skoter?

Använd två band, ett framåt snett neråt ut åt sidorna och ett bakåt snett neråt ut åt sidorna så är du hemma. Svårare är det inte.

Ett bra tips är att sätta så många bindöglor man kan på släpen, tror jag har 12-14 på min, och kollar med jämna mellanrum om jag kan hitta fler ställen att sätta öglor på som gör surrningen enklare. Har flera, både fram och bak, nere på flakbotten, och dom är guld värda.
nej visst, men plockar man skidorna är det bara köra bågen mot framstam och man nu har en så pass hög framstam. menade väl inte att man skulle göra det, men ska man göra det enligt alla regler så ska det ju göras på det viset. när jag själv kör skotern på släpet så spänner jag bara ett band i draget och det har funkat lika bra om än fronten flyttar på sig lite. har jag 2 skotrar på vagnen så har jag ett band över bågen som drar ut mot lämmen/neråt och så ett band i draget

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
nej visst, men plockar man skidorna är det bara köra bågen mot framstam och man nu har en så pass hög framstam. menade väl inte att man skulle göra det, men ska man göra det enligt alla regler så ska det ju göras på det viset. när jag själv kör skotern på släpet så spänner jag bara ett band i draget och det har funkat lika bra om än fronten flyttar på sig lite. har jag 2 skotrar på vagnen så har jag ett band över bågen som drar ut mot lämmen/neråt och så ett band i draget
Ja, jösses, här sitter du och predikar om förstängningar och grejer, sen dra du fast din egen skoter med endast ett band bakåt?
Vad tror du händer om du åker av vägen, står skotern kvar på vagnen?

Var med om en avåkning i vintras, släpet fick sladd, drog lös bakänden på bilen och vände runt hela ekipaget 180 grader och for ner i diket på fel sida vägen.
Tur att det var surrat bra, inget på vagnen kom till skada...

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Själv binder jag med 4 spännband av denna typ (25mm, 500kg):
http://www.lensona.se/spaennbandsrulle-p-1786.html

Spänner från pinnarna vid fotholkarna på RMK:n bakåt på var sida och sen från ett litet hål långt bak ifrån bogieskenan och framåt. Kanske inte optimalt vid en värre krasch men den rör sig inte vid transport i alla fall.
Kommer nog lägga till ett band som går framför skotern som är klassat för 2000kg som extra säkerhet i vinter.

Synpunkter på min surrning?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ja, jösses, här sitter du och predikar om förstängningar och grejer, sen dra du fast din egen skoter med endast ett band bakåt?
Vad tror du händer om du åker av vägen, står skotern kvar på vagnen?

Var med om en avåkning i vintras, släpet fick sladd, drog lös bakänden på bilen och vände runt hela ekipaget 180 grader och for ner i diket på fel sida vägen.
Tur att det var surrat bra, inget på vagnen kom till skada...
nä neråt tills fjädringen är i botten. men kör man åt helvete så står inte skotern kvar, men har man spännt som man ska så har man ändå mest troligt inget kvar av skotern om man kör åt helvete

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det man inte vill är att få 300 kilo skoter på biltaket om man åker av vägen, taket är inte konstruerat för 300 kilo skoter.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
nä neråt tills fjädringen är i botten.
Gör om, gör rätt.
Det är flera här som beskrivit hur man spänner riktigt. Läs och förstå.

Om du spänner riktigt så står grejerna kvar vid en krasch, troligen oskadade, så länge du inte lägger bil och släp på rygg.

Som jag skrev var vi med om en avåkning i vintras.
Hade vi spänt enligt ditt motto så hade säkert båda skotrarna varit skadade samt kåpan på vagnen.
Nu klarade sig allt eftersom grejerna satt fast som dom skulle.

Själv finessen med rätt utförd lastsäkring är att lasten ska stå kvar även vid en krock.
Varför tror du annars att en 250kg skoter ska säkras med band som klarar många gånger mer än den faktiska vikten?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Själv finessen med rätt utförd lastsäkring är att lasten ska stå kvar även vid en krock.
Varför tror du annars att en 250kg skoter ska säkras med band som klarar många gånger mer än den faktiska vikten?
Påminner mig om en bonde i Älvsbyn som lastade upp några ensilagebollar på släpet och förklarade att: Häjnn ää nålta tongt. Itt fare nånschtans å i trao itt änss du behövs spänn faste.

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
nä neråt tills fjädringen är i botten. men kör man åt helvete så står inte skotern kvar, men har man spännt som man ska så har man ändå mest troligt inget kvar av skotern om man kör åt helvete
Ju fler av dina inlägg jag läser desto större blir min övertygelse att du är tämligen obegåvad......

Gör om, gör rätt.
Det är flera här som beskrivit hur man spänner riktigt. Läs och förstå.

Om du spänner riktigt så står grejerna kvar vid en krasch, troligen oskadade, så länge du inte lägger bil och släp på rygg.

Som jag skrev var vi med om en avåkning i vintras.
Hade vi spänt enligt ditt motto så hade säkert båda skotrarna varit skadade samt kåpan på vagnen.
Nu klarade sig allt eftersom grejerna satt fast som dom skulle.

Även om lasten är säkrad så det uppfyller lagkraven klarar det knappast en frontalkrock. Så att spänna bättre än kraven skadar ju inte. Ditt exempel är strålande bra när det gäller att visa på varför man ska surra ordentligt. Hade inte varit kul med två skadade skotrar och en kvaddad kåpa. En sur försäkringsgubbe hade säkerligen satt ner ersättningen också pga dåligt surrad last om maskinerna slitit sej och orsakat skadan pga det.

Påminner mig om en bonde i Älvsbyn som lastade upp några ensilagebollar på släpet och förklarade att: Häjnn ää nålta tongt. Itt fare nånschtans å i trao itt änss du behövs spänn faste.
En typisk s.k "Gammgubbinställning". Av någon outgrundlig anledning tror folk, gärna äldre herrar, att tunga pryttlar inte behöver spännas lika ordentligt för att egenvikten på något mystiskt vis bidrar till dess egen fastsättning

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
att jag inte spänner som man ska har ju inget att göra med hur man ska spänna. jag skiter i om det är lagligt eller inte, men nu var ju frågan om hur det egentligen ska spännas för att några ville vara ordentliga och spänna på rätt sätt. och då ska det helst vara förstängt och spännt så mycket neråt det går. om man spänner 2 band som drar rakt frammåt och 1 band som spänner rakt bakåt så kan man ju lyfta lite på skotern om man inte våld drar

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Klart att man kan lyfta skotern om man spänner rakt fram och rakt bak.
Likaså om du bara spänner skotern rakt ner så kan du flytta skotern åt alla håll förutom uppåt.
Drf spänner man skotern fram (snett neråt framåt) och bak (snett neråt bakåt) i exempelvis a-armarna och i draget lr boggien. På så vis är den säkrad åt alla håll.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag tar god tid på mig att ställa upp skotrarna, kontrollerar att jag får bra kultryck när de är fulltankade och klara. Ser till så att de går att spänna på ett korrekt sätt. När jag är klar med detta, så markerar jag på släpvagnen var skotrarna skall stå till nästa gång, så det går snabbare att lasta.
T.ex. så gör jag en markering där styrspindlarna skall stå på skotern som står framåt och lika så på skotern som jag har stående bakåt. Visst, kultrycket kan ändras något när man är på hemväg då bränslenivån har sjunkit. Det borde vara marginellt då oftast bränsletanken är tämligen centralt placerad på snöskotern.
Sedan så spänner man givetvis skotrarna framåt och bakåt i ofjädrade delar med bra spännband i bra spännöglor på släpvagnen.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
.."med bra spännband i spännögglor på släpvagn"

Så sant så! För några år sen blev jag påkörd bakifrån och hade min dåvarande lynx på ett hemmabyggt släp med husvagnsram. Uppenbarligen satt det för svaga ögglor/bultar då två släppte och spännbanden med spännare slog bucklor i skuffluckan på bilen. Skotern klarade sig.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ja har varit i diket två gånger och sett att det funkar som jag spänner och det är mer än vad lagen säger.
Efter första vändan var det några som slopade sina biltemasnören
Å Holm du vet det gick brett på 45:an ha ha bara flyt