Äh, huvudsaken den är reggad med dragFör att gå tillbaka till grund frågan, glöm inte att ha drag på bilen.
[video=youtube;AeqRRGfxbIo]http://www.youtube.com/watch?v=AeqRRGfxbIo[/video]
Äh, huvudsaken den är reggad med dragFör att gå tillbaka till grund frågan, glöm inte att ha drag på bilen.
[video=youtube;AeqRRGfxbIo]http://www.youtube.com/watch?v=AeqRRGfxbIo[/video]
läs i tungboken så ska ni få se. det ska även klara hela eller om det är halva vikten uppåt har jag för mig. frammåt ska man helst ha det förstängt. vid surrning med tex spännband ska surrningens hållfasthet mot lastplanet (i regel flaket) måste vara minst den dubbla lastvikten. och spännbandet ska vara spänt till 10% av brotthålfastheten (förspänningen).Sluta.
Rätt:
- Surrning framåt ska klara minst 100% av lastens vikt.
- Surrning bakåt och åt sidorna ska klara minst 50% av lastens vikt.
Läs vidare till kapitlet om friktionskoefficienten.läs i tungboken så ska ni få se. det ska även klara hela eller om det är halva vikten uppåt har jag för mig. frammåt ska man helst ha det förstängt. vid surrning med tex spännband ska surrningens hållfasthet mot lastplanet (i regel flaket) måste vara minst den dubbla lastvikten. och spännbandet ska vara spänt till 10% av brotthålfastheten (förspänningen).
detta är taget ur tungboken, finns mer men ids inte skriva av allt
nej exakt, då ska man använda sig av förstängning så det inte kan börja röra sigLäs vidare till kapitlet om friktionskoefficienten.
Då ska du se att Överfallssurrning som det så vackert heter inte ensamt är så bra...
Det är ju enkelt med en fyrkantig låda, men nu var det ju skotrar vi pratade om...... Hur "kilar du fast" en skoter?nej exakt, då ska man använda sig av förstängning så det inte kan börja röra sig
nej visst, men plockar man skidorna är det bara köra bågen mot framstam och man nu har en så pass hög framstam. menade väl inte att man skulle göra det, men ska man göra det enligt alla regler så ska det ju göras på det viset. när jag själv kör skotern på släpet så spänner jag bara ett band i draget och det har funkat lika bra om än fronten flyttar på sig lite. har jag 2 skotrar på vagnen så har jag ett band över bågen som drar ut mot lämmen/neråt och så ett band i dragetDet är ju enkelt med en fyrkantig låda, men nu var det ju skotrar vi pratade om...... Hur "kilar du fast" en skoter?
Använd två band, ett framåt snett neråt ut åt sidorna och ett bakåt snett neråt ut åt sidorna så är du hemma. Svårare är det inte.
Ett bra tips är att sätta så många bindöglor man kan på släpen, tror jag har 12-14 på min, och kollar med jämna mellanrum om jag kan hitta fler ställen att sätta öglor på som gör surrningen enklare. Har flera, både fram och bak, nere på flakbotten, och dom är guld värda.
Ja, jösses, här sitter du och predikar om förstängningar och grejer, sen dra du fast din egen skoter med endast ett band bakåt?nej visst, men plockar man skidorna är det bara köra bågen mot framstam och man nu har en så pass hög framstam. menade väl inte att man skulle göra det, men ska man göra det enligt alla regler så ska det ju göras på det viset. när jag själv kör skotern på släpet så spänner jag bara ett band i draget och det har funkat lika bra om än fronten flyttar på sig lite. har jag 2 skotrar på vagnen så har jag ett band över bågen som drar ut mot lämmen/neråt och så ett band i draget
nä neråt tills fjädringen är i botten. men kör man åt helvete så står inte skotern kvar, men har man spännt som man ska så har man ändå mest troligt inget kvar av skotern om man kör åt helveteJa, jösses, här sitter du och predikar om förstängningar och grejer, sen dra du fast din egen skoter med endast ett band bakåt?
Vad tror du händer om du åker av vägen, står skotern kvar på vagnen?
Var med om en avåkning i vintras, släpet fick sladd, drog lös bakänden på bilen och vände runt hela ekipaget 180 grader och for ner i diket på fel sida vägen.
Tur att det var surrat bra, inget på vagnen kom till skada...
Gör om, gör rätt.nä neråt tills fjädringen är i botten.
Påminner mig om en bonde i Älvsbyn som lastade upp några ensilagebollar på släpet och förklarade att: Häjnn ää nålta tongt. Itt fare nånschtans å i trao itt änss du behövs spänn faste.Själv finessen med rätt utförd lastsäkring är att lasten ska stå kvar även vid en krock.
Varför tror du annars att en 250kg skoter ska säkras med band som klarar många gånger mer än den faktiska vikten?
Ju fler av dina inlägg jag läser desto större blir min övertygelse att du är tämligen obegåvad......nä neråt tills fjädringen är i botten. men kör man åt helvete så står inte skotern kvar, men har man spännt som man ska så har man ändå mest troligt inget kvar av skotern om man kör åt helvete
Även om lasten är säkrad så det uppfyller lagkraven klarar det knappast en frontalkrock. Så att spänna bättre än kraven skadar ju inte. Ditt exempel är strålande bra när det gäller att visa på varför man ska surra ordentligt. Hade inte varit kul med två skadade skotrar och en kvaddad kåpa. En sur försäkringsgubbe hade säkerligen satt ner ersättningen också pga dåligt surrad last om maskinerna slitit sej och orsakat skadan pga det.Gör om, gör rätt.
Det är flera här som beskrivit hur man spänner riktigt. Läs och förstå.
Om du spänner riktigt så står grejerna kvar vid en krasch, troligen oskadade, så länge du inte lägger bil och släp på rygg.
Som jag skrev var vi med om en avåkning i vintras.
Hade vi spänt enligt ditt motto så hade säkert båda skotrarna varit skadade samt kåpan på vagnen.
Nu klarade sig allt eftersom grejerna satt fast som dom skulle.
Själv finessen med rätt utförd lastsäkring är att lasten ska stå kvar även vid en krock.
Varför tror du annars att en 250kg skoter ska säkras med band som klarar många gånger mer än den faktiska vikten?
En typisk s.k "Gammgubbinställning". Av någon outgrundlig anledning tror folk, gärna äldre herrar, att tunga pryttlar inte behöver spännas lika ordentligt för att egenvikten på något mystiskt vis bidrar till dess egen fastsättningPåminner mig om en bonde i Älvsbyn som lastade upp några ensilagebollar på släpet och förklarade att: Häjnn ää nålta tongt. Itt fare nånschtans å i trao itt änss du behövs spänn faste.
+1:crazy:Ju fler av dina inlägg jag läser desto större blir min övertygelse att du är tämligen obegåvad.....