sno-pro kolvar

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Enligt servicemanualen för 2006 rev 800 så är det min 0.40mm och max 0.55mm på nya ringar.
förmodligen kommer kolvarna imorgon, men vilket ringgap rekommenderas?
måtten enligt servicemanualen eller 1% av cylinderdiametern?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
förmodligen kommer kolvarna imorgon, men vilket ringgap rekommenderas?
måtten enligt servicemanualen eller 1% av cylinderdiametern?
0,40-0,55 brukar köras mot ca 100mm borr 4takt som 2takt . 1% av borret blir ju gigantiskt gap så välj servicemanualen i första hand. Vilket borr har den?

Snoproringar slits bet fortare än org ringar så kör tightast mått du törs. Ta kompprov efter inkörning så du har bra fräschdata på tätheten.

Däremot slits inte Snoprokolvarna något fortare än org för de är stenhårda. Att de är så hårda är ju en nackdel för de spricker en aning lättare än org kolvar. Wiseco eller andra smidda kolvar är ju säkraste valet om man har en cylinder som man vet spräcker kolvar lätt.

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Sjukt intressant det här med piratkolvar, jag har blandade erfarenheter av snopro, har en som tappade halva skirten på avgassidan efter en säsong, och en gång fick jag en kolv som vägde 2gr mindre än den andra, men det var bara att slipa ner, har fått göra det med org. kolvar också (dock ingen 2g diff men väl ~0.9g vilket är ganska mycket för orginalkolvar) Men jag har nu kört med snopro i min iq 440/600 och när jag plockade isär motor så sitter fortfarande teflonet kvar på dem efter tre säsonger.