SnoPro-440 ( 2002 ) Inregistrering... ?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Ja alla admin jag vet att det säkert finns sånnahära trådar redan.. Men vill ha bättre fakta på just min fråga!

Frågan:

Jag har köpt en oreggad arctic cat 440.
Kommer troligtvis få med mig CE-papprena på skotern,
så vad gör jag om jag vill regga in den?
går det överhuvud taget?

Och

om jag inte får CE-papprena vart kan jag få tag på dom?
Vet att man kan köpa dom av vissa snöskoter tillverkarare, gäller detta arctic oxå?

Mvh Rasmus

Edit: kunniga svarar. Resten skiter i det TACK!

Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Regga in arctic cat

Om det är den risiga sno pron som var importerad från amerika eller vad det stod, kostade 16,000kr. Jag mailade killen och han sa att det inte skulle gå att regga in den pga att han saknade vissa papper. Kanske missuppfattade honom, men tvivlar dock på det. Så tyvärr:(

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Okej..

Nej har snackat med honom.. den förra ägaren har CE papprena trodde han..

Men går dom att köpa om det visar sig att han inte har dom?

Risig? Den sår då inte så ut på bilderna!

Mvh Rasmus

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna

Okej..

Nej har snackat med honom.. den förra ägaren har CE papprena trodde han..

Men går dom att köpa om det visar sig att han inte har dom?

Risig? Den sår då inte så ut på bilderna!

Mvh Rasmus
Nä, såg inte så dum ut. Men har man gått i skolan och kan läsa så var den inte alls så fräsh. Skuren m.m!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Ja, men skuren osv har ingen betydelse..

Det är ju inte dyrt 3000kr att laga..

Å den verkar ju inte vara direkt "sliten" på utsidan..
Aja, 16000 kr för allt man får är endå skit pengar!

Nu tillbaka till topic..

Hur reggar man in?

Kan man skaffa CE papprena nån stans?

Mvh Rasmus

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna

Brukar kunna gå att fixa nya papper om du bråkar nog länge med åf

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs

Du ringer och snackar med generalagenten för arctic cat sverige så får du köpa papper för 4000+moms=5000! Sen tar bilprovningen ca 1000 kr ,
Du kan ju räkna med ca 6500:- för att regga in den!
Skotern är helt värd 16.000:- Du skulle få mer om du sålde den i delar nästan :)

Lycka till!
Mvh/Jonas!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Jo,

2 motorer, variatorer och en hel flyttlåda med delar + en komplett sno pro = 16000kr..
kan man väl inte säga något annat än värt pengarna..?

Vilka är arctic cat sweden? Bengans? eller vilka e det?

Men om jag har CE papprena, är det bara att åka till bilprovningen då?

Mvh Rasmus

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite

Brukar kunna gå att fixa nya papper om du bråkar nog länge med åf
är inte åf man ska bråka med. är general importören. tyvärr kan du va beredd att få punga några lakan. dock finns förmodligen de papper du behöver, dvs "eg-försäkran" där de står om överenstämmelse med maskindirektivet i en instruktionsbok, så beställ en ny sån. eg-försäkran fanns på första sidorna i min instruktionsbok som jag köpte till potatisen.
Du ringer och snackar med generalagenten för arctic cat sverige så får du köpa papper för 4000+moms=5000! Sen tar bilprovningen ca 1000 kr ,

Du kan ju räkna med ca 6500:- för att regga in den!

Skotern är helt värd 16.000:- Du skulle få mer om du sålde den i delar nästan

Lycka till!

Mvh/Jonas!
som sagt så finns förmodligen eg-beviset i instruktionsboken. OM skotern har gått mindre än 600 mil räknas den som ny och du måste betala 25% moms på priset, minns ej om de va nypriset eller priset du köpte den för, och isf måste du självklart ha kvittot. är fallet så att skotern har gått mindre än 600 mil så är de ju bara att skruva fram mätaren eller skaffa en annan som står på +600.
ang vad bilprovningen tar ut för kostnad är de 630 kr men då tillkommer vägverkets avgifter, så de bör sluta på mellan 1000 och 1500 kr för reggning om du har rätt papper.
Jo,

2 motorer, variatorer och en hel flyttlåda med delar + en komplett sno pro = 16000kr..

kan man väl inte säga något annat än värt pengarna..?

Vilka är arctic cat sweden? Bengans? eller vilka e det?

Men om jag har CE papprena, är det bara att åka till bilprovningen då?

Mvh Rasmus
arctic cat sweden är inte bengans utan general importören.

om du har CE papprena är de inte bara att åka till bilprovningen. du måste även ha ett registreringsbevis från de tidigare land där skotern varit registrerad, ha en dekal där de står "CE", självklart chassinummret samt att skotern måste vara i orginalskick, dvs att den ska se ut som den gjorde när den kom från fabrik.
de finnes inga krav på att lysen eller andra funktioner skall fungera, dock ska orginal lyktorna osv sitta på plats.

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

1. men vem är general impotören?
2. Då jag tror denna är privat impoterad?
3. Vart beställer jag en instruktions bok?

4. bra att veta så sitter det en -04as motor i den? Kan detta göra någon skillnad?

5. 600mil, så vitt jag vet så finns det väl inga mil mätare på 440s?
6. Om den inte vart registrerad i USA då, utagen som race maskin från fabrik?

Mvh Rasmus

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Hej,

1. men vem är general impotören?
2. Då jag tror denna är privat impoterad?
3. Vart beställer jag en instruktions bok?

4. bra att veta så sitter det en -04as motor i den? Kan detta göra någon skillnad?

5. 600mil, så vitt jag vet så finns det väl inga mil mätare på 440s?
6. Om den inte vart registrerad i USA då, utagen som race maskin från fabrik?

Mvh Rasmus
1. generalimportören är de som tar hem arctics skotrar åt alla åf, alltså nya skotrar. men fråga mig inte hur du får tag i generalimportören.
2. att den är privat importerad spelar ingen roll, bara du har de gammla registreringsbeviset.
3. arctic åf kan mest troligt ta hem instruktionsbok.
4. skilnad kan de göra, eftersom att de måste sitta orginalmotorn, dock är de inte säkert att bilprovningen kan bevisa att de inte är orginal motorn och då spelar de ingen roll.
5 och 6 kan jag inte med säkerhet svara på så far till närmaste bilprovning och prata med nån som vet säkert, ist för att vi ska sitta här och spekulera.
de saker jag vet har jag fått reda på av bilprovningen, då jag också håller på med en skoter registrering.

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Hej!

Jag skriver från Inlandets Maskin & Fritid AB i Lycksele. Vi är återförsäljare och aukt. servicepartner med Arctic Cat Sverige.

KGK Suzuki AB, Sollentuna är generalagent och importör av Arctic Cat i Svergie. Dessa går enbart att nå via din ÅF

Instruktionsbok beställer du via din ÅF.

020-numret går till din närmast ÅF av Arctic Cat i Sverige.

Bilprovningen svarar på alla frågor gällande inregistrering av importerade skotrar.

OBS OBS! Tänk på att alla nya sidoimporterade Arctic Cat snöskotrar, ej innefattas av någon garanti alls. KGK Suzuki AB ger bara garantier till skotrar sålda via auktoriserade ÅF, som köpt in skotrarna från KGK.

Med vänliga hälsningar

Johan Haraldsson
Inlandets i Lycksele