Det fungerar ju precis likadant på dagens bilar, med den skillnaden att ecu:n oftast inte brinner upp utan bilen startar inte om man kopplar ur förbrukare som förväntas belasta elsystemet.
OK att det är tråkigt när det sker, tex som för dig just nu-men utan att vara elak ska jag ta ett konkret ex:
Nytron har med all sannolikhet marknadens sämsta handtagsvärmare på skotrar tillverkade efter 1985. Det kan tom vara så att dom har dom sämsta någonsin.
Funktionen bygger på att ecu:n bestämmer hur mycket ström dom ska få belasta elsystemet med, vilket får till följd att när man kallstartat skotern och det är -15grader ute, så har startmotorn förbrukat mer ström ur batteriet än vad ecu:n gillar-så då får batteriet all ström från generatorn fram till att batteriet är fulladdat igen.
Det är ju jättebra, bortsätt från att handtagsvärmarna inte värmer alls när det är kallt ute...
Om man kikar på amerikanska forum finns det ett par olika lösningar för att komma runt det problemet.
Ett sätt är att på ngt sätt paralellkoppla handtagsvärmarna, vilket tydligen ska fungera jättebra.
Jag var lite skeptisk till lösningen bara, just utifrån att jag inte vet hur det fungerar i långa loppet.
Den andra lösningen är att köpa en tillsats, med en liten processor man sätter i serie mellan ecu och handtagsvärmarna, då "stjäl" den från batteriladdningen så länge batteriet är laddat med över 50% eller om det var 60-70% eller vad nu siffran var. Poängen var iaf att man behåller full effiktivitet från handtagsvärmarna, men bara till den gräns som batteriet fortfarande har spänning nog att man inte riskerar bli utan startström till en kostnad av ~2500:-.
Vad jag försöker säga är att jag var vansinnig över att det inte gick att köra skiten när det var kallt ute, och med dagens informationsmöjligheter var det inga problem att hitta en lösning-om man söker.
Jag äger ingen 440/700, men jag har lekt med tanken att bygga en för ett par år sedan. Redan då fick jag klart för mig att det var av yttersta vikt att behålla alla förbrukare från 700ans elsystem för att det skulle fungera-vill minnas att det var ett gäng som gjorde tappra försök att använda 440ins elsystem med 700 motorn utan framgång.
Kontenta:
Montera en "ny" ecu, koppla in lyse, och vill du absolut inte att det ska blända-kör på halvljus alt koppla in motstånd som motsvarar halvljusets förbrukning, eller kör på helljuset och justera ner det så det lyser rätt framför skotern, så bländar det inte speciellt mycket.
Tyvärr, du får betala dyrt för blundern-men i nuläget är det bara att konstatera fakta, betala och försöka lägga det bakom dig.