snopro 440 / 700 helt död

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Nej du kan inte stänga av lyset utan att riskera trasig ecu.
Om du måste köra utan lyse kopplar du in lämpligt motstånd istället för lyset.
Om du inte gillar att blända folk kan du annars använda halvljuset.
Varför köra utan lyse vid körning på led?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det ska inte gå att stänga av lyset , men växlar mellan hel och halv och då lyser alltid 2 lampor , om skotern är byggd så och voltregulatorn är anpasad till det och ngn sen bygger om elsystemet så det inte finns ngt som drar ström tycker inte jag det är speciellt konstigt ? jag pratade med en som dagligen jobbar med mappningar och ecuar på arcticfabriken , han hadde sagt det åt några som nonchalerade det och sa att det funka hur bra som helst utan lyse ! sen blev de vår och dom slog av hantagsvärmarna och då var de färdigkört !
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det fungerar ju precis likadant på dagens bilar, med den skillnaden att ecu:n oftast inte brinner upp utan bilen startar inte om man kopplar ur förbrukare som förväntas belasta elsystemet.
OK att det är tråkigt när det sker, tex som för dig just nu-men utan att vara elak ska jag ta ett konkret ex:

Nytron har med all sannolikhet marknadens sämsta handtagsvärmare på skotrar tillverkade efter 1985. Det kan tom vara så att dom har dom sämsta någonsin.
Funktionen bygger på att ecu:n bestämmer hur mycket ström dom ska få belasta elsystemet med, vilket får till följd att när man kallstartat skotern och det är -15grader ute, så har startmotorn förbrukat mer ström ur batteriet än vad ecu:n gillar-så då får batteriet all ström från generatorn fram till att batteriet är fulladdat igen.
Det är ju jättebra, bortsätt från att handtagsvärmarna inte värmer alls när det är kallt ute...
Om man kikar på amerikanska forum finns det ett par olika lösningar för att komma runt det problemet.
Ett sätt är att på ngt sätt paralellkoppla handtagsvärmarna, vilket tydligen ska fungera jättebra.
Jag var lite skeptisk till lösningen bara, just utifrån att jag inte vet hur det fungerar i långa loppet.
Den andra lösningen är att köpa en tillsats, med en liten processor man sätter i serie mellan ecu och handtagsvärmarna, då "stjäl" den från batteriladdningen så länge batteriet är laddat med över 50% eller om det var 60-70% eller vad nu siffran var. Poängen var iaf att man behåller full effiktivitet från handtagsvärmarna, men bara till den gräns som batteriet fortfarande har spänning nog att man inte riskerar bli utan startström till en kostnad av ~2500:-.

Vad jag försöker säga är att jag var vansinnig över att det inte gick att köra skiten när det var kallt ute, och med dagens informationsmöjligheter var det inga problem att hitta en lösning-om man söker.
Jag äger ingen 440/700, men jag har lekt med tanken att bygga en för ett par år sedan. Redan då fick jag klart för mig att det var av yttersta vikt att behålla alla förbrukare från 700ans elsystem för att det skulle fungera-vill minnas att det var ett gäng som gjorde tappra försök att använda 440ins elsystem med 700 motorn utan framgång.

Kontenta:
Montera en "ny" ecu, koppla in lyse, och vill du absolut inte att det ska blända-kör på halvljus alt koppla in motstånd som motsvarar halvljusets förbrukning, eller kör på helljuset och justera ner det så det lyser rätt framför skotern, så bländar det inte speciellt mycket.

Tyvärr, du får betala dyrt för blundern-men i nuläget är det bara att konstatera fakta, betala och försöka lägga det bakom dig.
 
Last edited:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
klev jag på nån öm tå nu ? Han må ha skrivit de någon annanstans men jag har missat. Men hur fan kan jag va dum om jag tycker det är jävligt om jag ska behöva köra med hellyse på och blända alla jag möter.

Jag vet inte vad du har fel aggressions problem och inte vad du vinner på att skriva liknande på en tråd på internet.

Jag ställde en fråga om jag skulle behöva ha hellyset på hela tiden och om det var så hemskt för dig så kanske du skulle tänka på att söka hjälp.

Är det bara jag som tycker det är konstigt på att en skoter att man inte kan stänga av lyset som man vill utan att den ska gå sönder? behöver boxen viss mängd motstånd eller liknande ?


nu back to topic, hittat ett kabel brott till handtagsvämarna som jag inte trodde jag hade ,men dom var i kabelhärvan kan det bero på detta ?

ja menar är det bar ajag s
en dålig dag igår, ja, men inte någon öm tå! men jag tycker du är dum om du bara kan tänka dig att köra med hellyset på, alt att inte ha det igång alls! vad är det för fel att använda halvlyse?
och ja, förmodligen bara du som tycker det är konstigt att man inte kan köra utan lysen alls .. vilken skoter kan det från fabrik?

är funktionen hel/halv lyse bortkopplad, så koppla in den igen ... är du lika dålig på el som mig så ber du om hjälp med det =) lycka till med den nya funktionen!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Tack för svar allihopa :) hade för mig att jag skrivit att jag endast hade av eller på, som lyses alternativ man lär väll sig av sina misstag !

och jag fick en ny Ecu för 1500 kr så jag klara mig undan rätt bra :) ska fixa allt som ny påpekat tack flr svar :) ha en fortsatt bra vinter
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
alla gör vi våra misstag, och alla har vi även dåliga dagar =)
lycka till och njut av lyset ;)