Snopro 440 (old school)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hej.
Vintern närmar sig med stormsteg och många av oss har redan sett den första snön.

Har som vissa redan vet tagit tummen ur och börjat bygga på King Caten. Men efter att ha sprunget rastlös en hel helg och suget efter att bygga något har varit stort, så startar jag ett till projekt.

Tanken med detta är att kompletera King Caten med en kort maskin, då jag inte kört/ägt en kort maskin på 6 år.

Då jag alltid gillat ZR1ans utseénde så blir det sådna plast på den.
Receptet blir som följer:

Framvagn:
* Mountaincat -01 spindlar
* Hemabyggda a-armar (liknanade CTX?)
* Stående Clicker dämpare
* King Cat skidor
* Mountaincat-01 Bulkhead

Boggie:
* Mountiaincat -01 345 skenor
* Clickerdämpare
* Boggie från Ad bovin (ski-doos kopia som satt på forumlan ett år)
* 345 matta

Motor:
* Inte bestämt eller ens funderat över

Utseénde
* ZR 440 snopro -97 Huv
* ZR 440 snopro -97 Buk
* ZR 440 snopro -97 Dyna (höjd)
* ZR 440 snopro -97 tank (igenomskinlig)
* ZR 440 snopro -97 konsoll

Chassie:
* Tunnel från MC 600 -01 (ombyggd/vinklade fotsteg)
* Framflyttat styrstång

Ja, det var väll planerna lite stort för denna. Då Kingen kommer i första hand så kommer detta bygge inte prioriteras, utan kommer byggas på då tid finnes.

BILDER:

Började med att slakta en MC 600a så jag fick chassiet över

Boggiet som skall byggas om för MC skenorna (genometrin kommer även den att byggas om en aning för att passa mig bättre)

Skenorna som skall användas

Huven (dynan syns även den lite granna)

Stay tuned.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
förstår inte hur jag ska hinna med jag heller, borde ju igentligen göra sånthär på sommaren. Me njag är väll inte ensam om att ta tag i vinterleksakerna precis innan det är dax:p

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Härligt med ett till bygge! Dock så räknar jag inte 345 som kort, det är på gnällen. Du borde ha gjort 307 så att den hade blivit riktigt kort!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
zleric: Anser ändå att 345 är kort, då anläggningsytan med detta boggie kommer bli snarlikt som en vanligt 307 boggie.

För övrigt så har jag tvättat chassiet och häktat på plasten för att se hur mkt som måste modifieras, till min lycka märkte jag att de är inte mkt plast som måste kapas=)

Samt har jag hängt dit framvagnen provesoriskt för att se hur det blir, och då jag tog armar och spindlar från olika skotrar, och bulkheaden är en MC så känner jag inte att jag behöver svetsa om framvagnen heller, då blir han så jävla hög.

Bilder kommer senare=)

R

RevMan

Läste på dootalk att den där boggien blev sjukt mycket bättre med proggresiva fjädrar. Från fabrik var den riktigt dålig, pga dåliga fjädrar och dåliga dämpare. Med dubbla Engans blev den riktigt fin. Jag hade planer förra året på att införskaffa en likadan boggie och slänga in fullt justerbar Lynx 46mm dämpare men det rann ut i sanden

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Sjussade hem lillgumman till hennes mamma idag, så nu har det blivit ett par timmar i garaget.

Har avfettat och tvättat chassiet så gott det gick, samt skrammlat fram lite olika framvagns delar och tagit fram all plast som skall användas.

Tvättade chassiet (fortfarande lite olja kvar men jag tvättade utomhus och minusgraderna kom, så då gav jag upp för dagen):

Hängde på plasten för att se hur det passade som (MXZ är tillfällit då jag misstänekr att det kommer ta tid att färdigställa expert boggiet):

Även konsollen passade hyffsat fast det är såpass olika chassien:

King Caten skymtar i bakrunden med svart plast, samt den mkt viktiga banderollen på väggen=)

Pillar väll på lite till ikväll för att se om man får någon ordning på nån styrning till den. Update emorrn=)

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Det är lika roligt att se dig och många fler fixa till era skotrar :) Jag blir så full av lycka, nästan så man bara skulle vilja skita bort allt man hittar och försöka förbättra sin egna :)

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ser fint ut, typ gamla svaret till dagens snopro 440..
Skulle dock vilja se den med 307 och en trimmad 440 motor :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
TeamArcticAnte: ahaaa:p Har inte bestämt mig riktigt, tror det blir en "JohanL_EFI" på dynan. Höjja den några cm med en aluminium ram och göra dynan vikbar så jag får plats för lite prylar där under.

ProSled:

2 saker jag aldrig kommer äga är:
1: 307s skoter någonsin igen.
2: 440 motor oavsett typ:p

345 är tillräckligt kort för att klassas som kortbandare idag (enligt mig).

=)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tyckte det var dax att ta tag i boggien idag, så nu har jag kommit en bit på vägen. Ångrade mig angående skenorna, då MC 600a skenorna kändes lite för fina för att experimentera med.

Så jag började med att slakta nå gammalt bombardier boggie från okänd maskin:

Sedan fick jag modifiera skenan lite så att fästet för svingarmen skulle passa:

Som bakre/övre axel bestämde jag mig för att använda den gamla framaxeln från MC 600an:

Kapade bort den:

Spände fast den i skruvtädet och började slipa bort allt tjaffs så den skulle bli rund:

Sedan märkte jag att ena armen va väldigt nött i nedre fästet, såhär ser det ut på sidan som är okey:

På den andra så fick jag fräsa upp hålet som var ovalt, och pressa in en distans:

Dämparna jag tänkte börja med att använda (framvagn från en ZR 600):

Prövade spänna ihop den helt:

Sedan lossade jag på den främre:

Sedan den bakre:

Ja, det var väll så långt jag kommit, är inte helt nöjd med hur boggien arbetar, så jag skall modifiera det lite till så boggien går ihop mer i fullt fjädrat läge. Men nu känns det iallafall som att det kommer till att fungera.

=)