Snopro 440 (old school)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fortsatte pickla lite med boggiet.

Första testet vart jag inte helt nöjd med, så jag flytta bak det främre fästet några cm:

Sedan gjort jag en egen "glid-del" (vettefan vad det kallas), så den kan arbeta lite längre (misstäntke att dessa dämpare är för långa för vad orginalet klarar av):

Sen tog jag spännbanden igen och pressade ihop boggiet, och se där var lite små mods kan göra:

Vad tror du asker? Är det platt nog eller ska den ihop ännu mer?

Syns inte så bra på bild, men dämparen är bara 2½cm ifrån max ihopfjädrat läge, kan det duga eller ska man bygga om så dom går ihop max?

Vad tror du/ni?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så har det hänt lite till.

Fick tillslut ihop boggiet med lite tips från Asker, nu kan jag justera boggiet precis som jag vill, enkelt och smidigt:

Insåg sedan att jag behövde ett kedjehus och lite annat, så praktikanten fick i uppgift att skruva isär en ZL 600 jag hade ståendes:

Monterat:

Sedan in med boggiet (Tunneln skall byggas om):

Sedan dit med plasten för att se hur det blir:

Allt för nu, nästa steg blir att bygga om tunneln och framvagnen

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
spårvidden blir densamma, dämparna blir demsamma, men a-armarna/spindlarna skall byggas egna (förhoppningsvis lättare än orginal), liknande Holtz, med nedre dämparfästet direkt på a-armen, så dämparna blir rakare (liknanade lynx)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fortsatte i sakta mak ikväll, tog mig an framvagnen.

Behövde först lämpliga rör, och vad kan vara mer lämpligt än en gammal orginal framvagn...

Upp i skruvstädet:

Kapa lite:

Alla bitar (utom skidfästet):

Svetsa:

Nummer ett ihoppunktad, tiggar ihop det senare:

Med skida:

Allt för nu, får se om jag ids bygga klart nummer 2 ikväll också.

King caten kommer även den få liknande spindlar, fast lite annorlunda då den ska vara lite högre/smalare.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
men du, "byggde klart"

Varför gjorde du infästningen till Aarmen så kopiöst smal?
du har ju som bara punktat fast den? för att testa geometri?
ska du dit med andra stag/plattor sen?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
nån som har ögonen med sig:) Då jag började i lite tokig ände (saknar lämpliga p-ändar) så har jag inte gjort några a-armar, så så jag inte vet hur gemoetrin blir, så vlade jag att göra sådär, så det är lätt att skära bort med rondellen sedan ifall det blir för långt ner/upp. Dessutom skall fästplattorna hålborras innan jag svetsar dit dom "på riktigt", annars får jag nog huvudbry när det är dax att borra.