Sommarförvaring

Supertrack91

Ny medlem
6 jan 2016
4
0
1
Piteå
Säsongen är snart slut så det är dags för service innan sommaren.
Vad gör ni för service/underhåll på era skotrar?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.869
111
63
Skellefteå
Stabilisera bränslet och konservera motorn är väl det viktigaste. Sen:
-Byt kedjehusolja
- Fett i nipplar
-Oljespray på alla rörliga delar, kulleder
- Rengör variatorerna
- Kolla slidesen
- Rengör skotern
Typ så.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om jag har mycket bränsle kvar i en skoter när sommarförvaringen börjar, så brukar jag slanga ur det allteftersom under sommaren för att använda till gräsklippare, motorsågar mm.

Att blanda i tillsatser för "stabilisering" är onödigt nuförtiden, det var viktigare för 20-30 år sedan innan raffinaderierna hade lärt sig att göra ett stabilt bränsle med högt oktantal utan en massa bly.
Tänk på att bränslet åldras fortare om skotern står på ett ställe med stora dagliga temperaturväxlingar (typ brädskjul med plåttak som blir stekhett så snart solen ligger på men utkylt varje natt) än om den står i en tyngre byggnad med stabil temperatur.

Konservering av motorn är inte heller särskilt nödvändigt om maskinen står i torrt utrymme. Även det var viktigare förr, då bensinen innehöll mer svavel som gav svavelsyra i förbränningsresterna. Det är dock lämpligt att se till att motorn är ordentligt varmkörd innan man stänger av den sista gången före sommaren, så att det inte finns kvar onödigt mycket kondensvatten i avgassystem mm.

Om skotern har batteri, så är det som regel lämpligt att lossa ena batterikabeln för att inte riskera att något tjuvdrar ström och laddar ur batteriet. Om skotern står otillgängligt till så kan det vara bra att ta hem batteriet så det är lätt att hålla koll på spänningen och underhållsladda då och då vid behov. Många helslutna batterier har så låg självurladdning att de utan vidare klarar ett helt år utan laddning, men öppna typer där det går att fylla på vatten kan behöva laddas varje månad.
Vad än tillverkarna av "intelligenta" laddare påstår, så brukar det inte vara någon god idé att lämna ett batteri på underhållsladdning flera månader och hoppas att laddarens automatik sköter sig själv. Det är bättre att mäta spänningen en gång per månad och ladda batteriet när spänningen har sjunkit under t ex 12,3 V.

Om det är länge sedan kylvätskan byttes så kan det vara idé att göra det före sommarförvaringen. Om det fortfarande är tillräckligt skoterföre och går att köra, så börja med att tappa ur den gamla kylvätskan, fyll systemet med bara vatten och kör en halvtimme så det blir riktigt ursköljt innan du fyller ny kylvätska. Då är det ingen risk för problem pga inkompatibla tillsatser i gamla och nya kylvätskan.
Vet man att systemet är fyllt från fabrik med s k longlifeglykol, och att ingen har varit framme och fyllt på med någonting tveksamt, så finns det dock ingen anledning att byta kylvätska så länge den ser ren ut och det inte blir avlagringar i expansionskärlet.

Under sommarförvaringen är det bra om man kan palla upp skotern så att matta och skidor hänger fritt. T ex stor träklabb under bukplasten och en pallbock eller planka under dragkroken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har tyvärr inte proceduren exakt i huvudet nu. Men jag har för mig att man ska starta skotern med bromsen intryck och hålla den så typ 15 sekunder, men man ska nog trycka på mode eller select också.
När man lyckats med detta så kommer det upp något nytt på displayen. Då har man ett varvstopp på ca 3000 varv och då ska man gasa fullt för att oljepumpen ska öppna max.
Denna funktion används även när man ska lufta oljeslangarna mellan oljepump och motorblock, kan vara så att denna funktion främst är avsedd för att lufta oljesystemet men funkar fint att fylla motorn med extra olja under sommaren och kanske därför det inte står i manualen.
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Tack för svaret!


Hittade detta på Snowest (http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=392764):


"This function is activated by holding the brake, giving the sled some throttle and holding the reverse button down, while the instrument cluster is set to show hours and not the odometer.

"Oil Prime" message should show in display, and for about 5seconds you can hold WOT without it reving over about 3000rpms. This way it only activates the oil pump, and you will kinda fog the engine."

Vet du hur funktionen egentligen fungerar? Jag tänker på tex oljepumpen som väl inte är elektrisk förutom på Axys om jag förstått det rätt. Stänger maskinen av sig själv efter en stund likt E-tec?