Soppa och gnista men startar inte, Polaris 650

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Hej jag har en indy sks 650 -88 som inte ville starta idag. Brukar alltid starta på 3e draget med choken ute. Körde en sväng igår och då gick den fint, har varit runt -5 ute under natten. Runt -3-4 idag när vi skulle ut.

Efter att jag dragit en stund tog jag upp stiften för att kolla gnista och då var dom blöt iaf så soppa kommer det. Gnista fanns också. Satt i och drog lite till men inget alls. Tog upp igen drog den torr och satte i reservstiften men inget händer där heller.

Har alltid stängt av soppakranen när den stått över natten annars men nu hade jag glömt det, borde dom verkligen vara så känsliga för det?

Nya BR9EYA stift sitter i och reservstiften är BR9ES som den gått bra på och ser fräscha ut. Ny soppa i tanken är det också.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja får den soppa och det är gnista då är det bara kompen kvar då?....
Ja jag tror bara den är sur... full gas och så drar du hårt i snöret så ska du se att den startar....

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Blir att ha startgasen med sig nästa gång man åker ut till skotern iaf, stängde bränslekranen den här gången så får man hoppas att det bara är så lätt. Om man får in soppa i motorn när den bara står vad bör kollas upp då? Reedventiler?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hej igen... ja startgas hjälper ju på:)... Ja man ska ju inte behöva stänga av kranen när den bara ska stå still, därimot så bör man tydligen stänga av den under transport....
Varför den surar ner sig när du står still bör vara nålventilerna som inte vill stänga när flotörhusen är full....
Du har inga reedventiler på denna nostalgiker ;)

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Man bör väl plocka upp gasarna ändå då, borde väl kolla vilka munstycken som sitter där.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Nja stiften är lite svarta så jag misstänker att den går lite fett, om man lix tar isär förgasarna kan man ju kolla bestyckningen också samt rengöra dom riktigt

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
tändstiften är ju blöta o det ska dom ju inte va, då är den ju sur.
Ta bort tändstiften o slå av tändningen o dra några gånger, så får den bort lite bensin då ska du se att d u får igång den iaf

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Tomgång och halvgas är det enda jag kollat stiften på. Knappt gjort nån fullgasrepa då jag köpte skotern i förra veckan

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Standardfel på indy att dom blir sur när dom står ifall man inte slår av kranen..

Samma sak med min även fast nålventilerna är täta (har kollat) Kanske vanligt fel att pumparna på indy blir slut så det rinner in soppa i vevhuset via vakumslangen, men jag vet inte, bara en gissning..

Men brukar gå att åtgärda ibland genom att montera soppapumpen ganska högt, blir inte samma självtryck i slangarna då..

Men är den sur, ta ur stiften, drar ur den, sätt tillbaka stiften och håll full gas när du försöker starta den :)

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
jepp tog ur stiften drog ur den och bytte till reservstiften, ska upp imorrn igen med nya försök.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Idag ville den mer, BR9EYA stiften i och sen drog jag mig less ett par gånger utan att ta upp stiften, tillslut efter att jag stängt av bränslekranen så började den tända till. Drog ett par till men den tvekade lite ändå, slog igång bränslekranen och med lite lir på gasen startade den. Drog en vända, fin tomgång och drog rätt ok på hela registret. Ska upp imorrn igen och får se hur pass bra den startar då.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jo det är det, är det din gamla? Såg att den gått en sväng i gällivare när jag fick regpappren..

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jo det är min gamla! Problemet du beskriver fanns redan när jag köpte den, och fanns kvar när jag sålde den. Ägaren före mig sa att soppapumpen var dålig, så du kan ju kolla det.
Annars brukar det funka om man skruvar ut stiften, drar några gånger, sätter tillbaka dom och blåser lite i tanken.
Eller sätt lite soppa i cylindrarna så går den garanterat.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Vet du av några andra fel som fanns på maskinen när du sålde den som man bör kolla upp? Verkar som att den startar lättare ju kallare det är ute iaf, nu när det varit bara någon minusgrad har den varit riktigt tjurig.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jo det är min gamla! Problemet du beskriver fanns redan när jag köpte den, och fanns kvar när jag sålde den. Ägaren före mig sa att soppapumpen var dålig, så du kan ju kolla det.
Annars brukar det funka om man skruvar ut stiften, drar några gånger, sätter tillbaka dom och blåser lite i tanken.
Eller sätt lite soppa i cylindrarna så går den garanterat.
Då låter det som att han behöver montera dit en Primer...