Snoprokolvarna håller lika bra som org "TROR JAG". Evnt bättre om jag jämför med org kolvarna till thundercatt och skidoo. Jag har tokslipat i både org kolvar och snopro (lättning och modifieringar ,,har även borrat många hål i både standard och snoprokolvar (oljesmörjhål)
Och snopro är allmänt hårdare gjutena så det bör innebära längre livslängd rent slitagemässigt ivf. Därimot kan man undra om dom har lättare för att spricka när dom är hårdare? Jag har inte varit med om sprickor ivf. Dom tycks även klara enorm hetta då jag flertalet ggr tappat bränslet till olika cylindrar på fullt gärn och fått otrolig hetta på dom. Det innebär också att dom verkar inte vara så skärkännsliga: Förmodligen utvidgar dom sig inte så mycket även under överdriven hetta. Hade jag kört Wiseco kolvar har jag fått bytt ett 10 tal vid det här laget pga soppabrist ibland
För några år sedan påstogs kolvringarna hålla sämmre än org ringar men jag har kört för få timmar åt gången för att kunna uttala mig om ringarna och dom skorar man kört längre med har varit moppefuckoskotrar (lite effekt) Jag och kompisaren pressar dessa snoprokolvar till bristningsgränsen och kör dessutom bara med 1 ring utan några problem änsålänge. Vi ligger o varvar 9000+ varv med dom och har runt 200hk i maskinerna vilket innebär stooora portar som kan slita sönder kolvar ,,spräcka dom
Inga kolvproblem sooo far men vi kör så få tim per år också och byter enkelringen till den andra man får med bara efter några hundra mil ca150-200mil. Vi lär inte köra mer än max 500mil med dom heller ca 300 byter jag nog på. Men det skulle jag gjort med org kolvar också i dom här speciella motorerna.
Jag är också väldigt intreserad av hur länge folk åker med snopro i vanliga motorer,, speciellt då för ringarnas skull. Tappar man fortare kompet på snoprokolvar med andra ord?
Jag vet att en hel del dragracingfarbröder har kört snopro lika gärna som org kolvar men har då satt i org ringar . (För några år sedan!) Ringarna kan ju vara bättre nu hoppas jag. Och hur dåliga var dom igentligen kan man fråga sig?
Dom klarade ivf min remsprängning i fjol då varvräknaren passerade 10000v:argh: