Sport Touring 600 -04 - Luft/bränsleskruv

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Hej!

En liten fråga till er som vet:

Har en nyköpt Sport Touring 600 -04 hemma som jag är otroligt nöjd med efter ett par veckors ägande.
En sak dock, den går för fett på låga varv. På gränsen till bludder strax över tomgång, men när den kommer upp i varv går den hur bra som helst.
Nu har jag förstått att det inte sitter inkörningsmunstycken (har bara gått strax över 100 mil) och fick tipset att justera på luft/bränsleskruven.
Har kikat här på forumet men inte riktigt fått svar på min fråga som lyder:
var sitter skruven (eller skruvarna, har sett att en del gasare har både en bränsle och en luftskruv)?
Sitter på jobbet så jag har inte koll på vilken förgasare jag har, men det är som sagt en 600 -04 med HO motorn.

Tack på förhand!
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Luft/bränsleskruv

en luft skruv(styrmängden luft som blandas in till förgasaren)sitter alltid bakom trotteln i förgasaren...sett i insugs riktningen!när man skruvar ut blir blandningen magrare!

en bränsle skruv sitter alltid framför trotteln närmast motorn(oftast undertill)o styr mängden bränsle som blandas med luft i förgasaren...när man skruvar ut blir blandningen fetare!

ang din motor kan det behövas gå ner ett snäpp (tex om det sitter ett 20 kan du sätta in ett 17.5)på lågfarten om du inte kommer till rätta med enbart justering....brukar vara så på 600 ho´n

hoppas det gav dej någon klarhet?!:)

detta gäller mikuni förgasare både round slide(rund trottel) & flatslide(flat/platt trottel)
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
Sv: Luft/bränsleskruv

då har jag en fråga , justerar bränleskruven hela registret ? eller bara på låg fart?
 

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Sv: Luft/bränsleskruv

Ok, då tackar jag för det!
Intressant info ang. munstyckena!
Det är flatslide i alla fall, jag misstänker att det är TM 40.
Jag hittade vid en snabbkoll igår en lodrätt justerskruv alldeles bredvid/under tomgångsjusteringen, alltså bakom trotteln. Men vad jag kunde se så sitter den bara på ena förgasaren... Vad jag kan se på sprängskisserna (ett stort tack till 2stroke för dom) som finns här på forumet så sitter det en vågrät justerskruv ovanför flottörhuset, är det den man är den rätta?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: Luft/bränsleskruv

Brainstorm: är det inte tvärt om... luftskruven sitter framför trotteln, och bränsle baktill trotteln närmast motorn då..

jag vill minnas det! : )
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag har samma problem på min rev 600 h.o 03a

Är det likadana? För jag känner igen mig nu när ni nämner luft/eller bränsle skruven under tomgångssjusteringen. VIT sådan, både förgasarna har. (denna är den du menar närmaste motorn) Borde jag skruva ut den eller in för att få den gå lite magrare?

Hoppas mitt inlägg är okej för dig Tomps :)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Luft/bränsleskruv

Brainstorm: är det inte tvärt om... luftskruven sitter framför trotteln, och bränsle baktill trotteln närmast motorn då..

jag vill minnas det! : )
hej !
nej då minns du fel eller så beskrev jag det så du inte förstod det!?

från den sidan där förgasaren tar in luften!...där sitter luftskruven...om du tittar bakifrån(där förgasaren tar in sin luft) finns det en luft kanal som du ser in i...i botten på den ser du tillomed luftskruven..o att den stryper o öppnar luftkanalen..beroende på hur du skruvar skruven..in eller ut!

sen har ju inte alla förgasare samma uppsättning..en del har bara luft skruv,en del bara bränsle skruv o en del båda två!..beroende på vad fabrikören beställt från mikuni fabriken

hursom helst så styr dessa luft o bränsle skruvar till 90% lågfart..från ca 1/8-1/4 gas spjälls öppning..de e sinsemellan lite olika då de inte styr exakt samma område...luft skruven kan man säga e en finjustering för pilot munstycket dvs lågfartsmunstycket på bonde språk:D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mikuni TM-40

LYNX Sport Touring 600 HO ( 2004 )
Den går för fett på låga varv.
På gränsen till bludder strax över tomgång, men när den kommer upp i varv går den hur bra som helst.
Nu har jag förstått att det inte sitter inkörningsmunstycken
(har bara gått strax över 100 mil) och fick tipset att justera på luft/bränsleskruven.
Har kikat här på forumet men inte riktigt fått svar på min fråga som lyder:
var sitter skruven
(eller skruvarna, har sett att en del gasare har både en bränsle och en luftskruv) ?
Jag hittade vid en snabbkoll igår en lodrätt justerskruv alldeles bredvid/under tomgångsjusteringen, alltså bakom trotteln.
Men vad jag kunde se så sitter den bara på ena förgasaren...
Vad jag kan se på sprängskisserna (ett stort tack till 2stroke för dom) som finns här på forumet så sitter det en vågrät justerskruv ovanför flottörhuset, är det den man är den rätta ?
:hello:

Ja du har Mikuni TM-40 förgasare på din maskin.

Den ensamma stora ( M6 ) lodräta justerskruven är tommgångsjusterings skruven på dessa TM Rackförgasare.

TM förgasarna på Ski-Doo/LYNX har endast en sk BRÄNSLESKRUV
( Och inget annat ! ).
Den sitter på höger sida på respektive förgasare ( sett i färdriktningen ) ganska långt ner på förgasaren och har en liten vit plastratt påsatt utanpå en mässingsskruv.

Skruvas dem IN = Mindre bränsle på lågfarts registret.

Skruvas den UT = Mera bränsle på lågfarts registret.

De skall ligga mellan 0,5 <--> 2,5 varv UT räknat ifrån helt stängt läge.




* Nr. 64 = Bränsleskruv.

* Nr. 51 = Tommgångs juster skruv.

:)



.
 
Last edited:

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Many thanks, Lynxers (och även ni andra förstås)!

Nu har jag fått dom svar jag sökte och mer där till, ett tack till alla som svarat och gett saklig information!
Det här e ju ett rackarns bra ställe! :)

Vi hörs säkert nåt mer!
/Thomas
 

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Jag har samma problem på min rev 600 h.o 03a

Är det likadana? För jag känner igen mig nu när ni nämner luft/eller bränsle skruven under tomgångssjusteringen. VIT sådan, både förgasarna har. (denna är den du menar närmaste motorn) Borde jag skruva ut den eller in för att få den gå lite magrare?

Hoppas mitt inlägg är okej för dig Tomps :)
Nemas problemas!:D
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Mikuni TM-40

:hello:

Ja du har Mikuni TM-40 förgasare på din maskin.

Den ensamma stora ( M6 ) lodräta justerskruven är tommgångsjusterings skruven på dessa TM Rackförgasare.

TM förgasarna på Ski-Doo/LYNX har endast en sk BRÄNSLESKRUV
( Och inget annat ! ).
Den sitter på höger sida på respektive förgasare ( sett i färdriktningen ) ganska långt ner på förgasaren och har en liten vit plastratt påsatt utanpå en mässingsskruv.

Skruvas dem IN = Mindre bränsle på lågfarts registret.

Skruvas den UT = Mera bränsle på lågfarts registret.

De skall ligga mellan 0,5 <--> 2,5 varv UT räknat ifrån helt stängt läge.




* Nr. 64 = Bränsleskruv.

* Nr. 51 = Tommgångs juster skruv.

:)



.
helt korrekt beskrivning på denna typ av gasare...Rotax tm 40 rackmonterat