Tja, jag får väl inte informationen från nått speciellt ställe, använder bara sunt förnuft och skriver några rader...
Det stämmer att "sportluftfilter" ger bättre gasrespons och mer effekt, av den anledningen att dom släpper igenom mer luft än vanliga luftfilter.
T.ex. en bil känner av det och ger också mer bensin vilket tillsammans betyder mer effekt.
När det gäller skotrar (vilket jag antar att det gör eftersom att det här är ett skoterforum) så finns det två problem.
Dels så har dom inga luftfilter och eftersom att ett sportluftfilter inte ökar luftgenomströmningen utan minskar den mindre än ett vanligt filter så kommer inte skotern att gå bättre om man lyckas få fast ett sånt filter nånstans i luftburken.
Om vi sedan antar att man byter ut luftburken som jag skrev i förra inlägget så kan det göra att motorn andas lättare, men eftersom att en skotermotor inte kan känna av att luftmängden ökat utan ger ändå samma mängd bränsle så blir blandningen snålare.
Som vår okände gäst skriver så kan det justeras genom att man bestyckar om förgasarna men det är svårt att få till och inget jag tycker att man ska göra som vanlig hemmapulare.