Och egentligen, drevar man ner så skall detta kompenseras med annan helix för att bibehålla helixens funktion.
Tror du missförstått det hela. Klickern ska inte gå lätt att snurra. Om dom gör det håller dina ramper på att låssna. När du vrider klickern ett varv lyfter du rampen så klicker skruven kan snurra fritt under rampen.Ta tryckluften och blås ur primären och kolla så att clickern går att snurra runt lätt. Min clicker gick lätt mellan 2-5 sen va det stumt, men va bara ta en 13s nyckel å vrida runt. Löjligt enkelt "fel" Annars kan man få skruva upp primären och göra en rengöring då brp kletar nått på pinnarna så armarna börjar kärva. Tydligen vanligaste problemet med tra variatorn. Om någon annan får problem med variator så ring el maila Christian på knr sledtech! han löser detta!
Helixen blir ju mera svåröppnad vid nerdrevning, så håller inte helt med i dina argument. Men det du har rätt i är man kan hamna att byta helix om man drevar ner för att inte skotern ska bli för tomvarvig. Lägre drevning, mera vinkel så du fortare får mer belastning och mera remtryck.En fundering..
Primär och sekundär jobbar ju som bekant ihop, sedan har vi helixen som sätter en extra dimension på det hela, ju mer belastning desto mer håller helixen emot och ökar trycker på remmen för att dels minska slir-tendens samt att förhindra att den växlat hur för mycket och döda motor/rem med för hög växel.
Samt att helixen har del i backshiften.
Har jag helt fel?
Med det i åtanke...
Om man drevar ner en maskin mycket så minskar helixens inverkan. Variatorerna blir mer eller mindre helt fjäderstyrda med vikter.
Det i sin tur gör att remtrycket minskar och att sekundären kan växla ut och lägga i för hög växel och därigenom öka risken att det blir remslir/heta remmar.
Bara en tanke...
Många maskiner är drevade för upp mot teoretiska 240km/h och har inga problem med heta variatorer.
Har någon som har problem med heta remmar/sprängda remmar testat det motsatta, att dreva upp ex. 1-2 kuggar bara för att testa?
Kör med ett lätt modifierat KNR kit, är riktigt nöjd, det lär ska fungera riktigt bra på korta skotrar.Kommer en del teorier. Jag är inne på ett kit. Vad är bättre, KNRsledtechs kit för 800, eller Speedtechs skräddarsydda?? Skiljer lite i pris, men inte avgörande. Och kommer det att lösa problemen? Svår fråga förstås... Hur är det med flytande sekundär, finns det att köpa till orgsekundär UTAN att köpa BRP:s produkter? Eller gäller ett 7000kr kit från TeamTied? Jag har absolut ingen lust att låta brp röv*****a mig nå mer, så ska fan inte få några pengar för att dom inte kan leverera en bra och färdig skoter!
19/49 är lika vettigt som 27/45. Såvida det inte sitter på en Prowler 440 eller TC900.BD 3900 efter en uppdatering, med 19/49 i drevning
Min bil gled utför backen ner från fjällstugan idag när jag körde på ettans växel för att det var bara is på vägen. Vad ska jag göra, spärra växellådan så jag inte kan använda ettans växel???I fredags så provkörde jag bla. en BD 3900 efter en uppdatering, med 19/49 i drevning, på stora upp plogade parkeringen bakom jobbet. Drog upp den i 90 å släppte gasen, när hastigheten kröp ner till 60kmt, (ungefär 2:1 i variatorutväxling) så låste den mattan i motorbroms på det halv hala underlaget!