sprickor i boggin

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
Var just ute på min första långtur med min gamla pärla en ec 540 -82 ,vilken känsla det här med skoter fattar inte att man inte skaffat en tidigare.
Tyvärr upptäckte jag en spricka boggin dessutom gick mattspänningen av.
Är det bara och svetsa eller ska man byta till någon annan boggi.
finns det delar till en sån här gamling.
passar en boggi från nån annan skoter

tacksam för svar

Last edited:

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Vet inte ifall det är en stålboggie på en sådan gammal skoter? isåfall så svetsar man den nog. Skulle det vara aluminium så brukar det inte hålla att svetsa, man brukar istället förstärka med stålplattor på båda sidorna om boggieskenan och montera M6/M8 bultar genom plattorna och skenan. Viktigt är att få exakt passform på bulthålen. Skulle det börja glappa så belastar det sprickan igen. En idé kan vara att borra ett litet hål i början/slutet på sprickan så att den inte letar sig vidare

Fast den bästa metoden är nog ändå att införskaffa nya skenor. Finns nog att hitta på blocket.

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Återupplivar en gammal tråd som behandlar samma ämne.

Var och köpte ett beg chassi idag som är lite slitet. Det är stora sprickor i skenorna. En spricka i vardera skena, på mitten - jag tror de är genomgående och ser ganska kört ut.

Men å viskade en fågel i mitt öra att istället för att köpa nya skenor eller staga upp med bleck och mutter (vilket verkar otroligt om det håller) så går det att lämna in till någon som smälter ihop skenan igen och den blir (nästan) som ny.

Någon som känner till denna teknik och vet var man ska vända sig?

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Jaså okej, ska trycka ner en annan motor i den nu :p

Varför ska man ha genomslagsgummi på förstärkningssatsen?