SR VIPER MTX -15

Skoterns styrning är?

• Tungstyrd

Röster: 17 73,9%
  • Lättstyrd

Röster: 0 0,0%
  • Helt okay

Röster: 5 21,7%
  • Supernöjd

Röster: 2 8,7%

• Totalt antal som röstat
    23

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Hej!
Bara en snabb fråga till er som kör nya viper mtx..
Vad tycker ni om styrning?skidtrycket?

Kommer komma med en fix tråd ikväll men vill ha lite feedback på
vad ny tycker om maskinen när den är Standard.

//Dennis

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Tungstyrd, nervös och dyker på skidorna. Svår att skråköra med, liknande symtom som Nytro MTX känns tung över skidorna.
Vill gärna stå, sitta längre bak för att man ska få kontroll.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Har samma upplevelser som ovan. Min handlare ska göra om min boggie och flytta nedre infästningen för centerdämparen så den blir lika som Arctics boggie. Dom menar på att det gör stor skillnad

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Det finns två fel på vipern

-Tungstyrd
-Sekundärvariatorn bottnar i fjäder (vid ~120km/h på MTX)

Variatorn fixas med 3st 2mm brickor eller ännu bättre med svarvningen i helixen så fjäder får plats

Styrningen blir grym när man fixat boggie, provkört en fixad maskin...
Helt underbar att köra :)

\Stefan

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
de man gör är att flytta ner främre boggivagans infästning på skenan, så den blir mer lik ACs skena :)
dock är de viktigt att man gör allt rätt så man inte fuckar upp geometrin och därför kommer jag inte lägga ut beskrvningen här.. men om nån känner att dom är duktig och noggrann så skriv ner mail adress här eller pma mig:)

diddsson

Välkänd medlem
26 jan 2009
132
1
6
sorsele
vad gör ni åt saken grabbar den vill ju dyk i sidled direkt man släpper gasen.. ska man svänga runt sakta i lössnön känns det som den ska slå runt ort det är främre boggidämparen? maskinen helgrym annars med mcx 190 :D // Didde

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
vad gör ni åt saken grabbar den vill ju dyk i sidled direkt man släpper gasen.. ska man svänga runt sakta i lössnön känns det som den ska slå runt ort det är främre boggidämparen? maskinen helgrym annars med mcx 190 :D // Didde
Jag kör med min så här iaf, 36" framvagn, Polaris Gripper skidor (KÖÖP!), 65psi på framdämparna, centerfjädern har jag spännt 1cm från orginal och kör med 75psi på bakre dämparen.

Viper270

Medlem
3 jan 2015
24
0
1
Hudiksvall
de man gör är att flytta ner främre boggivagans infästning på skenan, så den blir mer lik ACs skena :)
dock är de viktigt att man gör allt rätt så man inte fuckar upp geometrin och därför kommer jag inte lägga ut beskrvningen här.. men om nån känner att dom är duktig och noggrann så skriv ner mail adress här eller pma mig:)
skicka gærna beskrivelse till mig på igs_77@spray.se:).. tack på førhand:)

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Tror jag har fått iväg mail till alla som viljat ha, är de nån som hunnit testa ännu och vill komma med en rapport:)?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Snabbt test i går kväll. Den blev grymt lättstyrd och reagerar direkt beroende på vars du står. 150 psi bak och std på center. Skall spänna på center till nästa gång:) Tack!