på vilket sätt lyckas motorn förstöra stiften så dom inte går att använda igen, byter han stiften när dom blivit lite blöta.
om man värmer upp tändstiftet med tex, en gassvets så bränns alla kolrester bort och tändstiftet är som nytt igen.
när tändstiftet sitter i motorn måste det bli så varmt så kol o sot bränns bort, om tändstiftet har rätt värmetal och motorn får rätt bränsle/luft blandning ska porslinet i tändstiftet vara gyllenbrunt. om det är svart o lite kladdigt får den för mycke bränsle. happ, då vet vi det. nu gäller det att lokalisera vilket munstycke som är för stort eller för litet. 0-1/4 gas står lågfarts munstycket för bränslet. 1/4 till 2/4gas står nålen för bränsle mängden, från 2/4 till full gas bestämmer huvudmunstycket hur mycket bränsle motorn ska få. För att få veta vilket munstycke som är fel så kör du motorn varm och kör ganska länge tex på mellanregister, stäng snabbt av motorn när du känner dig nöjd och kolla stiften. upprepa tills du hittat felet.
nu kan det ju vara vadsomhelst med man måste ju börja nånstans, det finns säkert nån som är bättre än mig på det här som kan ge dig svar på en gång....