ställa in förgasare?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! Jag har en zl 500-99 som nu står i delar. Är lite sugen på att ställa in förgasaren.

Har läst att den är lite överbestyckad original och att många upplever att den drar mycket soppa, det gör jag iallafall.
Det händer även att den "bluddrar" och känns som att den får för mycket soppa.

Så vad tycker ni att man ska göra? Läste att någon skrivit att man skulle gå upp ett snäpp på nålen, vad står den på original? Man ska visst också kunna gå ner på munstycken, vad är det för munstyckenoriginal och vad ska man då gå ner till?

Förra ägaren har skruvat en del i maskinen så det är därför jag gärna skulle vilja veta vad allt står på original, vet inte om han har rört någonting i förgasarna...

Stator är bytt och jag kör nerdrevat 18/40.

vh Eric:ciao:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
spelar ingen roll vad du har för munstycken original..den blöddrar ju på de munstycket du har nu..gå ner en enhet och testa....

svårt å säga vad du exakt ska ha..nästan så man måste testa sig fram... ta lös munstyckena och gåå till nån mullemeckbutik (org grejer kostar kring 80kr/munstycke och pirat 20kr) de står på munstycket hur stort de är...men passa dig för att sätta för lågt...kolla stiften när du kör..så dem inte blir vita.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Är det någon som skulle kunna beskriva exakt hur man höjer nålen ett snäpp i förgasaren?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Du har 5 lägen på nålen och det sitter en bricka i ett av dem lägena, flyttar du brickan neråt så höjer du nålen.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om den bluddrar ska nålen ner (inte upp) så den får mindre soppa . prova så först.. Högfartsmunstycken kollar du geom att köra full gas över en sjö och så av tändningen i fart håll full gas tills motorn stannat!! Kolla färgen på stiften. Oboy färgat är optimalt.

Om den småsurar på lite gaspåadrag är det nålen eller lågfartarna som ger för för mycket.