jag har läst dom trådarna, bra info. men nosar bara på "effekter av justeringar"
man kan ju alltid ta sig själv som exempel. har en crossfire 7 och är i överlag rätt nöjd med fjädringen på den. men ett problem med den är att den vill kasta i sidled i vissa lägen. jag var lite inne på att det skulle kunna åtgärdas med lite hårdare retur i bakre dämparen men är inte alls säker om det är så. och jag har inte den blekaste vad den främre dämparen egentligen gör.
den främre dämparen är dessutom utbytt till i år mot en ny orginal och jag är lite lur om att den kan ha med beteendet att göra då jag inte har upplevt det förut. inte lika mycket iaf. men har som sagt ingan aning om varför eller hur jag ska bli av med problemet.
nu sitter det ju inga clickers på den men iallafall. går ju att ändra iaf om man vet hur man vill ha den.
Det är ju det jag menar, det är helt omöjligt att tala om för någon annan hur dämparna ska ställas in då det är rätt personligt man måste prova sig fram.
Främre dämparen ska ta upp stötar i underlaget.....:laugh: sorry kunde inte låta bli.
Nåja det beror i alla fall på om boggien är kopplad eller inte, i en okopplad tar den första smällen, om man kan säga så, när man åker över en puckel ex. eller om man säger att fram och bak ändan ( på boggien) kan röra sig (fjädra) individuellt. I en kopplad däremot påverkas även den bakre stötdämparen genom den främre i samma exempel. Sen kan man koppla olika mycket också.
Hur en f7´a är konstruerad vet jag inte då jag bara rör en artic om jag har handskar
Tror däremot att du ska kolla lite vilket skid tryck du har, vilket kan ha påverkats av att du satt in en fräch främre boggie dämpare och ev kan ha släppt balata remmen nåt snäpp också när dämparen blev monterad.
Börja med att ställa in fjäderförspänningen runt om, mäta höjden obelastad först dvs låt dämparna fjädra ut helt och mät sen hur mycket den sjunker ihop när den är belastad (du sitter på) tips på mått finns i instruktionsboken.
Detta värde ska sen vara konstant, rör inte fjäderförspänningen sen om du inte plötsligt lägger på dig 20kg eller har nån bakpå.
Skid trycket ställer du sen med balata remmen i boggien och karaktären på fjädringen justeras på dämparna eller via chimsning.
Att ändra tex. skidtryck med fjäderförspänning kommer att förstöra din grund setup och kommer inte att hjälpa till vid inställningen av dämparna.
Bottnar dämparna har du bara två val, antingen släppa på gasen eller ställa om/chimsa om dämparna.