stoppad med oreggad skoter ?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Går det inte att "regga" den så man bara kan välja trafikförsäkring? (har för mig att jag har hört det nånstans)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Värt att veta är att om du ställer till med något och inte har trafikförsäkring så kan du bli skadeståndsskyldig, tex om motparten blir invalidiserad eller svårt skadad. Det ramlar lätt iväg ett par tre miljoner i skadestånd, och det innebär att du hela livet får leva på existensminimum.

Så jäkla dumt.

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Gäller det även min skoter från -68 som aldrig reggades in när den såldes från handlarn? Låter konstigt i så fall..

Edit: Jag syftar på att jag blir av med körkortet och åker dit för olovlig körning..

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kan tänka mig att det fanns ont om leder -68 och därför går den under terrängfordon men kan garanterat trafikförsäkras ändå, det är ju viss skillnad mellan dessa maskiner utan att överdriva :)

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Kan tänka mig att det fanns ont om leder -68 och därför går den under terrängfordon men kan garanterat trafikförsäkras ändå, det är ju viss skillnad mellan dessa maskiner utan att överdriva :)
Nja inte vet jag, det är riktiga fartvindunder dessa översnö-maskiner.. :)

Det tror även jag att den går att försäkra, men det är ju inte om den är försäkrad eller ej utan att den är helt oreggad som är knäckfrågan..

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Ja då hänvisar jag till tidigare inlägg, punkt
Men skulle man inte klassa min skoter som man klassar mopeder klass II? Då äldre mopeder klassas som klass II och de behöver inte vara registrerade, bara försäkrade?

hammariqr

Medlem
24 sept 2011
44
0
1
valbo
www.garaget.org
Var bara nyfiken , har fixat papper på skotern så den ska reggas, tänkte se skillnaden , blir du däremot stoppad med trimmad , avställd och oförsäkrad bil , blir det böter och du får lämna bilen på plats , värre om du skulle ha prövo tid vill säga .

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Ska tydligen vara mindre pappersstrul med Bla Arctic Scaat i år om man tar från finland iaf, alla papper finns med i instr boken nu. Lätt värt å köpa från Finland

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Ska tydligen vara mindre pappersstrul med Bla Arctic Scaat i år om man tar från finland iaf, alla papper finns med i instr boken nu. Lätt värt å köpa från Finland
Om du köper nytt så ska det nog vara mindre strul, annars behöver du COC vilket egentligen inte är struligt men det kostar 5000 kr.

Hammariqr hur fick du tag på COC dokmentet till din polaris? Tar inte dem typ 9000 kr för det?