Stor och trygg luftkyld motor?

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Räcker det om motorn uppfyller två av dina fyra önskemål :)

I sådana fall så har ju Ski doo, motorn som satt i Alpine 640, Rotax 640.
Den är stor och luftkyld, om den är trygg och stark, med moderna mått mätt, vill jag inte uttala mig om.
En bra sak är ju dock att dom flesta är utrustade med elstart. Mycket bra att ha, den är ganska tungdragen.

Jolle
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
640 fanns i Alpine under hela sjuttiotalet åtminstone. Men lägre effekt (ca 40 hk) och sämre hållbarhet än Yamahas 540 så vad är anledningen?
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Nån Rotax 640 som har skurit har jag då aldrig hört talas om, dom bara går o går. Däremot så har väl nästan alla en krokig vevaxel pga att konstruktionen inte är så värst genomtänkt (bara 3 lager varav 1 får dålig smörjning). Tändningen är inget speciellt, det är vanlig bosch brytartändning som finns på många andra motorer så jag har svårt att tro att den skulle krångla mer än på andra motorer. Att man får byta kondingar och brytare nån gång under motorns liv är väl nåt man får räkna med. Billigare än att byta ut en CDI box iaf, man får allt nytt i tändningsväg för under tusingen.. Spolar, brytare, kondingar, osv. Det är väl tändstiften (A7/A8) som är dom dyraste delar i tändsystemet egentligen ;)

Men nu ska jag inte rekommendera en 640 till nån, mest pga 2 anledningar.. Den svaga veven och att ÖD kolvar bara finns att köpa till vänster cylindern, och då får man importera från USA för i Sverige finns det bara std kolvar. Men vill man bara nog mycket så går det att få till dom, själv har man en liten fetish för dom motorerna och vägrar byta till nåt annat bara av principskäl.. Det SKA gå! :)
Veven har nu fått ett extra lager, bättre smörjning, och är svetsad. Och cylindrarna har fått sig en portning. En pipa och 38mm Mikuni på det, så blir det lite mer fart än orginal iaf.

F.ö är det bara 35 hk i dom orginal, 40 hk 640:n (som egentligen heter 641) finns det nog inte många av i landet, för den fanns bara i TNT 640 -71/72. Andra toppar, kolvar och portning på dom. 35 hästars versionen fanns i många modeller och under många år, fram till 82 i Alpinen.

Ang. olika Alpine modeller så fanns dom med 250, 300, 370, 399, 440, 640 och 503. Så lite av varje :)
 
Last edited:

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Nja, det går att få tag i på närmare håll faktiskt.

Jag har för två veckor sen monterat ÖD-kolvar i min 640 då personen jag köpte den av varit vänlig att montera ett varmare stift på vänster cylinder vilket medförde kikhål i kolven när jag drog en sladd runt grannbyn...

Skotergaraget i Överkalix fixar hem kolvar i 0,5 och 1,0mm ÖD från den finska firman Teo Lehtimäki tror jag dom heter.

//Pelle
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Det där var ett mycket bra tips, tack! :)
Vad var det för fabrikat på dom kolvarna? Har aldrig sett några ÖD kolvar till höger cyllen, förutom Rotax orginal som fanns med 0,5 ÖD till båda, men dom har utgått för länge sen.
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Det där var ett mycket bra tips, tack! :)
Vad var det för fabrikat på dom kolvarna? Har aldrig sett några ÖD kolvar till höger cyllen, förutom Rotax orginal som fanns med 0,5 ÖD till båda, men dom har utgått för länge sen.
Jag vet inte för det var faktiskt olika kolvar om jag ska vara ärlig.
Den ena hade en blårandig kartong och den andra hade en helvit.
Kolvarna såg lika ut förutom kolvringarna, den ena hade två "hela" ringar men den vänstra tror jag det var, hade en "L-formad" övre kolvring.

Min motor går då bra nu, behövs endast lite förbättring av kylningen då Alpine 73:eek:rna inte hade överdrivet mycket hål i huven... :)

//Pelle
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
En riktigt fin dragare är en Lynx 535..... du kan köra den i 0.001 km i timmen med massor av kraft.... 1-2-back :) och 1 är verkligen en 1!
503 är ju sprängsäker :)