Stor och trygg luftkyld motor?

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Jag vet inte för det var faktiskt olika kolvar om jag ska vara ärlig.
Den ena hade en blårandig kartong och den andra hade en helvit.
Kolvarna såg lika ut förutom kolvringarna, den ena hade två "hela" ringar men den vänstra tror jag det var, hade en "L-formad" övre kolvring.

Min motor går då bra nu, behövs endast lite förbättring av kylningen då Alpine 73:eek:rna inte hade överdrivet mycket hål i huven... :)

//Pelle
Jo den vänstra ska ha en L-formad övre ring :) Jag tror att orginal kolvar har det så och vissa pirat också, men jag har även haft en vänster kolv som hade vanliga ringar, vet dock inte vad det var för fabrikat på den. Jag köpte kolvar på www.denniskirk.com och det var nåt kina märke, den vänstra med L-formad övre ring.
På min Alpine 73:a sitter det ett galler på sidan av huven som tar in friskluft direkt till fläkten. Sen om det verkligen behövs det vettefan, man vågar ju ändå inte köra dom gas i botten längre än några sek för då blir man livrädd, iaf om man inte har nåt vedlass bakom :)


Den där Yamaha 643 motorn är ju en racemotor.. Stor och kraftig är den ju, men så värst driftsäker lär den nog kanske inte vara. Och iom att den är fartvindskyld så är den iaf en värdelös dragmotor, gäller att ha lite fart för att kunna kyla den.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jo den vänstra ska ha en L-formad övre ring :) Jag tror att orginal kolvar har det så och vissa pirat också, men jag har även haft en vänster kolv som hade vanliga ringar, vet dock inte vad det var för fabrikat på den. Jag köpte kolvar på www.denniskirk.com och det var nåt kina märke, den vänstra med L-formad övre ring.
På min Alpine 73:a sitter det ett galler på sidan av huven som tar in friskluft direkt till fläkten. Sen om det verkligen behövs det vettefan, man vågar ju ändå inte köra dom gas i botten längre än några sek för då blir man livrädd, iaf om man inte har nåt vedlass bakom :)


Den där Yamaha 643 motorn är ju en racemotor.. Stor och kraftig är den ju, men så värst driftsäker lär den nog kanske inte vara. Och iom att den är fartvindskyld så är den iaf en värdelös dragmotor, gäller att ha lite fart för att kunna kyla den.
Okej, men jag läste fel, trodde du skulle ha den till dragracing....sorry:hello:
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Okej, men jag läste fel, trodde du skulle ha den till dragracing....sorry:hello:
Ja då blir det ju en helt annan sak :)

Lite offtopic nu, men själv kör jag en fartvindskyld (ombyggd) Rotax 640 i dragrace maskinen ;) Men den är helt oduglig till allt annat.. Man *måste* ha bra med fart annars går motorn varm. På crossbanan t.ex funkar den alltså jävligt dålig.


 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Ja då blir det ju en helt annan sak :)

Lite offtopic nu, men själv kör jag en fartvindskyld (ombyggd) Rotax 640 i dragrace maskinen ;) Men den är helt oduglig till allt annat.. Man *måste* ha bra med fart annars går motorn varm. På crossbanan t.ex funkar den alltså jävligt dålig.



Kan förstå det, vad är det för motor i grunden? såg ball ut....hk?
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Kan förstå det, vad är det för motor i grunden? såg ball ut....hk?
Det är en Rotax 640 årsmodell -71 :) En 35 hk arbetsmotor från början alltså.. Nu med portade cyllar, svetsat vev, 38mm gasare och pipa från en Mach 1. Och så en omsvetsat magnapullkåpa eftersom jag inte ska ha nån fläkt. Effekt vet jag inte men jag gissar på runt 50-55 hk i nuvarande utförande. Då ligger jag på för lågt varvtal (7200, portningen är gjort för 8000) pga kass primärvariator så om jag skulle ligga på rätt varvtal så borde den ge lite mer.. Men det räcker faktiskt ganska bra på en Elan ändå ;)
Det ska byggas en bromsbänk under sommaren, och då blir det att trimma mera.. Dubbla gasare, egna pipor, plana topparna, vevhusportning, och framför allt en vettigare variator som går att bestycka bättre.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Det är en Rotax 640 årsmodell -71 :) En 35 hk arbetsmotor från början alltså.. Nu med portade cyllar, svetsat vev, 38mm gasare och pipa från en Mach 1. Och så en omsvetsat magnapullkåpa eftersom jag inte ska ha nån fläkt. Effekt vet jag inte men jag gissar på runt 50-55 hk i nuvarande utförande. Då ligger jag på för lågt varvtal (7200, portningen är gjort för 8000) pga kass primärvariator så om jag skulle ligga på rätt varvtal så borde den ge lite mer.. Men det räcker faktiskt ganska bra på en Elan ändå ;)
Det ska byggas en bromsbänk under sommaren, och då blir det att trimma mera.. Dubbla gasare, egna pipor, plana topparna, vevhusportning, och framför allt en vettigare variator som går att bestycka bättre.
Hehe okej, härligt med gammla skotrar. Du borde komma till lycksele nästa år och delta i burkarcupen, det körs en massa små deltävligar runt om i västerbotten.
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Hehe okej, härligt med gammla skotrar. Du borde komma till lycksele nästa år och delta i burkarcupen, det körs en massa små deltävligar runt om i västerbotten.
Jag har varit på alla burkarcupen tävlingar förutom långloppet i Vilhelmina, dock mest utan skoter pga att veven inte höll och att motorn låg i molekyler när det var race. Men på ovalracet och backtävlingen körde jag iaf. Inte för att det gick så bra.. På ovalracet körde jag med orenoverad motor och hade noll styrning samt att jag tappade magnapullen efter banan pga att motorn skakade så mycket. På backracet tog jag mig inte upp efter mastervarvet, för mycket motor och alldeles för lite matta ;) Jag ser riktig fram emot gräsdragracet i maj, tror det kan komma bra resultat där :)
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag har varit på alla burkarcupen tävlingar förutom långloppet i Vilhelmina, dock mest utan skoter pga att veven inte höll och att motorn låg i molekyler när det var race. Men på ovalracet och backtävlingen körde jag iaf. Inte för att det gick så bra.. På ovalracet körde jag med orenoverad motor och hade noll styrning samt att jag tappade magnapullen efter banan pga att motorn skakade så mycket. På backracet tog jag mig inte upp efter mastervarvet, för mycket motor och alldeles för lite matta ;) Jag ser riktig fram emot gräsdragracet i maj, tror det kan komma bra resultat där :)

hehe, okej, då ska jag inte tjata på dig.....du får preppa tills nästa år :beer:
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Yamaha srv den har dubbla förgasare orginal i mot viking som bara har 1. srv har typ 65 hk och väger jävligt lite hela skotern.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
men spelar det nån roll om det är en ny elr gammal maskin?
Och har utseendet nåt att göra i pjäsen?

De Alpiner/Invader/Valmont som funnits är:

340 Alpine/Valmont
440 Alpine/Invader
640 Alpine
503 Alpine/Alpine 2

De modeller som är kända iallafall :rolleyes:



Den motor som är säkrast tycker då jag är Rotaxens 503:a.
Har klämt ut ca 40-45 hk ur den som är i min Trapper :p En trotjänare som har tålt att raca med också :D Toppade nästan 100 på skaren med vargen.

Men när man tar styrkan ur motorn och så vidare så måste man ju tänka på att det blir utväxling igenom variator och växellådan. Och sen det som är i motorn är det väll Nm och sen Hk. Och det som ger kraften är väll om man borrar ur cyllan och har större eller två förgasare?

:eek: :eek: :eek: :eek: :confused: :confused: :eek: :eek: :eek: :eek:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Det är en Rotax 640 årsmodell -71 :) En 35 hk arbetsmotor från början alltså.. Nu med portade cyllar, svetsat vev, 38mm gasare och pipa från en Mach 1. Och så en omsvetsat magnapullkåpa eftersom jag inte ska ha nån fläkt. Effekt vet jag inte men jag gissar på runt 50-55 hk i nuvarande utförande. Då ligger jag på för lågt varvtal (7200, portningen är gjort för 8000) pga kass primärvariator så om jag skulle ligga på rätt varvtal så borde den ge lite mer.. Men det räcker faktiskt ganska bra på en Elan ändå ;)
Det ska byggas en bromsbänk under sommaren, och då blir det att trimma mera.. Dubbla gasare, egna pipor, plana topparna, vevhusportning, och framför allt en vettigare variator som går att bestycka bättre.
Hur många hk tror du att en Alpine 640 79:a har då. Tänkte köpa en från blocket men den vart såld :( Han sa att den hade 40 hk ungefär... stämmer det?
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Hur många hk tror du att en Alpine 640 79:a har då. Tänkte köpa en från blocket men den vart såld :( Han sa att den hade 40 hk ungefär... stämmer det?
640n har inte ändrats nåt från 68-82, så det är 35 hk som gäller oavsett årsmodell :) För Alpine/Valmont/Nordic versionen då. TNT 640:n hade lite högre komp och bättre (mindre dålig ;)) portning och hamnade då på 40 hk. Men dom är ju inte speciellt vanliga så risken att man kommer över en sån är inte speciellt stor.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
503an funkar enligt mig riktigt bra.dom som sitter i bland annat scandic, ockelbo 8000 mm.. dessa är riktiga hästar MED rätt utväxling såklart...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
det är ju 503:a i Grizzlyn och den värkar ju gå bra. Men dom anses ju vara den bästa dubbelbandaren i Norden :hmmmm:
Men det får jag ju inte veta fören till vintern. För om inte farsan kan köra fast den, kan ingen! :laugh: Han har lyckats att köra fast det mesta!

Men dom som har 503:a är ju:
ski doo alpine
ski doo alpine II
ski doo touring sle
ski doo skandic 500
ski doo skandic wide track
ski doo formula sl


Och MÅNGA fler!

Andra maskiner är ju:

Ockelbo 8000
Aktiv grizzly
Trapper 602
Ockelbo 6000

m.e.m

Men JAG tycker ju då att 503:an är det bästa bland fläktisarna.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Haha vet flera som grävt fast Grizzlys i snö så nog går det!
En bärgades med traktor och winch och den andra grävdes lös av 4gubbar och två andra dubbelbanare.
Inte osänkbara bara det att man tar sig längre innan man kör fast, och när man vä sitter där så sitter man som gjuten.

Själv ska jag montera en 12v Winsh på Alpinen ja ska ha som bruks skoter
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Haha vet flera som grävt fast Grizzlys i snö så nog går det!
En bärgades med traktor och winch och den andra grävdes lös av 4gubbar och två andra dubbelbanare.
Inte osänkbara bara det att man tar sig längre innan man kör fast, och när man vä sitter där så sitter man som gjuten.

Själv ska jag montera en 12v Winsh på Alpinen ja ska ha som bruks skoter
Har också vinsch till grizzlyn. Va faktist något sarkastisk faktist om osänkbar... Men det visste du väll?

Vinschen är en 12volt och 120w om jag minns rätt.... eller så är det en 140w... Men skit samma. Den får dra ungegfär 1 200kg med vanlig krok,
1 700kg med block dårå.