Stora Dubbtråden

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Visst kan vi starta en dubb-tråd, så vi har allt samlat.
Jag börjar:
Jag funderar starkt på att skaffa skruvdubbar. Har matta med ca 22 mm kammar (std SkiDoo Grand Touring-95). Att plocka lös mattan och köpa push-thru är inget alternativ, för bökigt o dyrt.

Fördelar och nackdelar med skruvdubbar?
Vilket fabrikat ska man satsa på?

Du som har praktisk erfarenhet av (skruv)dubbar, skriv! :)

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

Är också sugen på skruv-dubb...men det funkar inte på en Ripsaw-mönstrad matta är jag rädd.
Eller nån som vet om det funkar?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit

Har nu testat både skruv å push thru å kan bara säga att skruvdubb är inget för mig. Visst ngt bättre fäste å bromssträcka men inte ens i närheten mot det är med "riktiga dubb"
Plocka lös matta behöver du inte göra.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38

Bäst bilder det med "riktiga" dubb, skruvdubbar är inte ens i närheten.
Det går bra att dubba med mattan på plats, skaffa bara en dubborr så är det en barnlek att montera dubbarna.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Har bara erfarenhet av push thru dubb.. Ingen ting för svensk mark tycker jag, dock blir det skillnad när det är halt. Men efter led tyker jag det mest är bökigt då de sänker styr förmågan en del! Samt att skoter vill gå mera rakt fram!

48st dubb för att känn sig säker på is räcker för min del!

//Rasmus

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit

hmm jag kommer aldrig mer köra en skoter utan dubb å de e fler än jag som börjat med dubb som säger samma sak.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå

jag inbillar mig att dubbad matta är bra när man har mycket effekt i motorn

om man har lite mindre maskin så blir det sämre, eller? det jag funderar på är ju att mattan blir ganska mycket tyngre med dubb (genomgående)

R

Robin

48st dubb gör faktist rätt stor skillnad gämfört med odubbat. Vet inte varför jag sålde iväg mina...

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn

Efter läst denna tråd med alla nöjda skoter åkare kommer jag införskaffa mig dubb inom kort.

Låter utmärkt

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Jo, dubb är underbart.

Dock tycker jag att det är det vemodigt att köra med dem för dels nöter det mycket mer på "underlag" såsom släpvagn och garage, och dels är jag "rädd" för att harva i stubbar och sten för att sedan konstatera att jag måste räta/kassera några dubbar och i värsta fall hela mattan.
Men det kostar ju att ligga på topp! =)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden

jag var smart/snål och tog vanliga takplåtsskruv och skruvade i kammarna.
inte lika vasst grepp som riktiga,men billigt,snabbt o finns att köpa överallt-även lösvikt.
uppskattar bettet till ungefär mittemellan odubbat och riktig dubb.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå

Jag mailade en av de större skoterfirmorna och frågade om vilket material och vilken härdning de använder på sina skruvdubbar. Högst relevant för mig som kund att veta, kan man tycka.

Fick till svar:

"Som vi tidigare skrev är det en fabrikshemlighet vilken härdning och
material det är."

Alltså får man tro dem på deras ord, eller?
"De har sålts i många år och mig veterligt har det aldrig gått av och flygit in i mattan ??!!".

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå

alla slags skruvdubbar är enligt mig ingenting att ha (absolut inte på en sportmaskin) , och takplåtsskruvar hittar jag inga ord för , jag skulle tvätta oljefiiltret vid service innan jag skruvade in något sånt ! ..... köp rikiga dubbar eller låt bli är mitt tips ...

Varför ska man skruva in en skruv i kammen som har nog svårt att sitta kvar redan som de är ???
en riktig "pushthrough dubb" avlasastar kammarna i stället

slow

Ny medlem
19 okt 2008
4
0
1

Kold Kutter är en kanondubb till ett bra pris. De sitter skitbra i kammarna om man använder rätt längd. En snöskoter körs till 99,9% på is och snö så varför måste man han hårdmetall? Härdat stål fungerar kanon.

Och plåtskruv går inte ens att jämföra. Kold Kutter är utveklad för att kunna skrapa knäna vid isracing med motocrosshojar.

Prova dem, ge dem en chans :)

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå

Kold Kutter är en kanondubb till ett bra pris. De sitter skitbra i kammarna om man använder rätt längd. En snöskoter körs till 99,9% på is och snö så varför måste man han hårdmetall? Härdat stål fungerar kanon.

Och plåtskruv går inte ens att jämföra. Kold Kutter är utveklad för att kunna skrapa knäna vid isracing med motocrosshojar.

Prova dem, ge dem en chans :)
Vet av erfarenhet att dubb utan hårdmetall inte håller bra.Om det stämmer att en dubb körs 99.9% på is och snö så nöter resterande 0.1% jävligt mycket.Kört flera säsonger med hårdmetalldubb (woodys golddigger) de håller mycket bra så länge man håller sig från att spinna på stock och sten.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna

alla slags skruvdubbar är enligt mig ingenting att ha (absolut inte på en sportmaskin) , och takplåtsskruvar hittar jag inga ord för , jag skulle tvätta oljefiiltret vid service innan jag skruvade in något sånt ! ..... köp rikiga dubbar eller låt bli är mitt tips ...

Varför ska man skruva in en skruv i kammen som har nog svårt att sitta kvar redan som de är ???
en riktig "pushthrough dubb" avlasastar kammarna i stället
har du prova dubba i kammarna själv ?
jag har prova det och det är en enorm skillnad.
körde med tlc dubb coromant spets på dom.
tyckte dom var värd varenda krona.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit

Jag har provat båda dubbtyperna och visst hjälper kamdubben till men det är en så enorm skillnad mellan dem. push through dubb är så överlägset bäst.