Stora Dubbtråden

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

har du prova dubba i kammarna själv ?
jag har prova det och det är en enorm skillnad.
körde med tlc dubb coromant spets på dom.
tyckte dom var värd varenda krona.
Jag har ej och kommer aldrig att dubba några av mina skotrar med kamdubb , däremot har jag prövat kamdubb och sett utryckta kamdubbar på en 42 hk gubbkörd Arctic fourstroke touring
 

slow

Ny medlem
19 okt 2008
4
0
1
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

Kamdubb passar inte i alla mattor det är bara att konstatera och det är inte många dubbar som håller länge om man funderar på att spinna och slira överallt, inte ens de dyraste. Om man tex tar kold kutter och jämför priset med en golddigger så är det en differens med 1 mot 15. Kold Kutter kostar 1/15 av en golddigger så det vore riktigt konstigt om push-dubben inte vore bättre. Men vill man ha mycket bättre fäste än utan dubb så är kamdubb bra.

Men alla har inte råd med så kostsamma dubbar. En barnfamilj med ett par skotrar som vill ut på fjället på veckoslutet med fullpackade pulkor måste också kunna känna sig säkra. Och det är inte lätt att lägga ut 5-6000kr på dubbar om man har villa, bil, 5 mil till arbete och 3 barn.
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

Håller med att dubbar är dyra,särskilt i sverige. Tveka inte att köpa från usa. Det gäller ALLT du köper. Tackvare internet är det numera lätt att jämföra priser utomlands. Du får alltid veta fraktkostnaden,moms tillkommer. Köper fler över nätet kommer även priserna i sverige sjunka i framtiden.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

här fanns "riktig" dubb till rätt pris blåcket : http://www.blåcket/vi/19086940.htm?ca=11_s
,
om man ska prata pris/prestanda kanske takskruvarna är dom bästa ? säkert betydligt billigare än skruvdubb och nästan lika bra fäste , ?

"Grovsnus
jag inbillar mig att dubbad matta är bra när man har mycket effekt i motorn
om man har lite mindre maskin så blir det sämre, eller? det jag funderar på är ju att mattan blir ganska mycket tyngre med dubb (genomgående) "

helt felaktigt , den 1:a maskin jag prövade dubb på var en skidoo RV med rotax 503:a , blev fast på en gång , tyvärr visste jag inte bättre än att jag köpte härdad ståldubb , som slets ner 1 cm per säsong ...nu vet jag bättre
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

här fanns "riktig" dubb till rätt pris blåcket : http://www.blåcket/vi/19086940.htm?ca=11_s
,
om man ska prata pris/prestanda kanske takskruvarna är dom bästa ? säkert betydligt billigare än skruvdubb och nästan lika bra fäste , ?

"Grovsnus
jag inbillar mig att dubbad matta är bra när man har mycket effekt i motorn
om man har lite mindre maskin så blir det sämre, eller? det jag funderar på är ju att mattan blir ganska mycket tyngre med dubb (genomgående) "

helt felaktigt , den 1:a maskin jag prövade dubb på var en skidoo RV med rotax 503:a , blev fast på en gång , tyvärr visste jag inte bättre än att jag köpte härdad ståldubb , som slets ner 1 cm per säsong ...nu vet jag bättre
ehm.

* Länka INTE till annonser ute på nätet.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

Jo dubb is the shit! Men det är inte bara fördelar (men nästan= ) Har nu åkt dubbad
srx två vintrar (144 Golddigger pushtrough) och vill aldrig ha en odubbad skoter igen. Körningen blir mycket säkrare och snabbare och det känns som man alltid har marginalerna på sin sida.

Nackdelarna då? Ja min tunga maskin har blivit ännu jobbigare att flytta på ;(
Står den på ett släp så känns den fastvuxen när det är dax att lasta av :p
Så till vintern blir det backväxel = ) Så dubba på men glöm ej riktiga dubbskydd för kylare och tunnel.
 
Last edited:

PolarisFantomen

Ny medlem
11 nov 2008
4
0
1
Sundsvall
Sv: STORA DUBBTRÅDEN

Ska bli kul att se hur det går. Själv har jag dubbat mattan på Assaulten 300 skruvdubb 3 på var kamm phuu, undrar hur det går då?????:confused:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har varit ute på vägen (isbelagd) och dragit några repor. Kan konstatera att greppet har blivit mycket bättre vid acc och broms, jämfört med odubbat.

(Men vi får se hur länge de sitter kvar, jag har redan tappat en. Jag ska räkna de som är kvar när säsongen är slut.)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Har fulldubbat min maskin med kamdubb.

Bara för att slippa halka omkring som en snorloska på strykjärnet.

Återkommer med rapport då jag kört några ggr :madgrin:
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har fulldubbat min maskin med kamdubb.

Bara för att slippa halka omkring som en snorloska på strykjärnet.

Återkommer med rapport då jag kört några ggr :madgrin:
Ett hett tips är att montera dem v format så blir det massor med % mycket bättre!!!

Som du monterat dem kommer dem spinna i samma spår ....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt rikigt ! , men jag tror att man är låst till dom ställen som kammen är tjockare ? jag brukar satsa på 12 skrapliner (givetvis med rikig dubb) å då är firecatens tunneltak begränsade med sina låga sektioner
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har fulldubbat min maskin med kamdubb.

Bara för att slippa halka omkring som en snorloska på strykjärnet.

Återkommer med rapport då jag kört några ggr :madgrin:
Ser bra ut...

Några frågor:
- Hur många dubb?
- Mattlängd?
- Kostnad?
- Inköpsställe?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hej på er.

Jag var tvungen att montera dem på kammarna där det gick, därför hamnade de såhär.

Fanns ingen chans att montera dem någon annastans..då hade jag gjort det.

Jimmy på Motor & Fritid I Boden fixade dem, runt en tusenlapp fick jag böta tror jag (köpte lite annat också)

Min mattlängd är 3960mm, 38mm bred, 25mm hög.

Tror att paketet innehåll runt 400 dubb + att jag köpte ett litet verktyg till att sätta i skruvdragaren.

Kört lite på isig väg här där jag bor och det känns som om dubben ger lagom med fäste för min körning, inte för mycket och inte för litet.

Det går att sladda lite om man måste tvärställa maskin, men ändå med ett kontrollerat grepp.

Framförallt längtar jag till att testa isiga uppförsbackar till våren, då man kommer med kälke.

Tror inte man behöver gasa för fullt längre i vissa branta partier, utan kan lungt tuffa på med familjen i lugn takt, rakt upp på berget :)

Tel Motor & Fritid Boden (kanonbra att ha och göra med) 0921-481106
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Kan tipsa om att inte köpa kold kutters skruvdubb. Provade sånna på quaden för några år sedan och det var kul i någon timme sen var dubben sliten och greppade inte alls lika bra längre, jag körde bara isköring. Så på en skoter tror jag inte alls det funkar. Utan ska man nu köra kamdub så kör med dubb som har kormantspets.

Sen är nog genomgående dubbar det klart bästa och billigaste (om man räknar total livslängd.) Körde 3 säsonger på min mxz:an jag hade tidigare och dubbarna såg fortfarande riktigt fina ut när jag sålde den. Körde med 96st dubbar och bara i mittendelen av mattan, så behåller man fortfarande smidigheten.