Strypt RS Venture 1000

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag har en RS Venture -05 på G.
Denna är tydligen strypt till 60 hk. Detta görs tydligen med att byte trottel-lock. ???

Original är det ju 120 hk, för att återgå till denna siffra, är det då bara att byta till original delarna?
Mycket job?

Jag förmodar att strypningen beror på lägre försäkringpremie

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det är nog bäst att lämna in den på en yamahaverkstad så dom får fixa till den med alla inställningar, variatorna måste ju bli helt galen med ett hopp från 60-120 hp.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Det är nog bäst att lämna in den på en yamahaverkstad så dom får fixa till den med alla inställningar, variatorna måste ju bli helt galen med ett hopp från 60-120 hp.
Tydligen är det enda som är gjort är byte av trottel-lock.

Men vad vet jag... Kanske ngn annan vet.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har det varit en uthyrnings maskin? Dom brukar strypa dom på det sättet.
Ja en tidigare hyrmaskin.
Har fortfarande några funderingar kring denna strypning.
Är den efterbesiktigad efter strypningen? Vad händer om jag återställer den? (förutom att den går vassare).

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, andra trottellock, tror nog mer att de gjort nåt liknande som på gamla Poo Indy 650-tiden, en hylsa av aluminium som ligger ovanpå trotteln och förhindrar att den öppnar max. Byta trottellock låter så onödigt dyrt...

Vad som händer om du återställer den, tja, att den går som det är ställt in för att göra.

danu

Ny medlem
31 okt 2006
2
0
1
Ljusdal
Ja en tidigare hyrmaskin.
Har fortfarande några funderingar kring denna strypning.
Är den efterbesiktigad efter strypningen? Vad händer om jag återställer den? (förutom att den går vassare).

Jag har nämligen köpt en Rs Venture -05 som använts som Uthyrningsskoter. Och på firmans hemsida så uppgav dom att det satt 60hk motor i den men jag trodde det bara var ett slarvfel eftersom jag inte hört talas om att dom ströp dom innan nu. Så om du hittar någon information om hur man kan gå tillväga för att fixa det lite billigt så hör av dig till mig.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har nämligen köpt en Rs Venture -05 som använts som Uthyrningsskoter. Och på firmans hemsida så uppgav dom att det satt 60hk motor i den men jag trodde det bara var ett slarvfel eftersom jag inte hört talas om att dom ströp dom innan nu. Så om du hittar någon information om hur man kan gå tillväga för att fixa det lite billigt så hör av dig till mig.
Om du tar bort luftburken så du kommer åt gasarna lite bättre.

Kan du då lyfta upp trottlarna med fingret så de öppnar max, dvs ända upp i 'taket'?

Om du kan det, kan du då samtidigt nypa gasen i botten och lysa med ficklampa ner i insuget och se om det sitter en bricka som stryper insuget, och givetvis, öppnar spjället maximalt?

Och... gör detta med motorn avstängd.. :)

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Det blir med all sanolikt en RS Venture -05
Skall återkomma i denna tråd när jag vet säkert hur strypningen fungerar.

Men en lite fråga bara...
Om man vill köpa en ny ruta eller lyktsköldar. Vilket chassi gäller, RX1 eller Viper?

4

426H

Och... gör detta med motorn avstängd.. :)
:D Dagens bästa tips.

Jag körde en strypt venture när vi var på kickoff med jobbet i åre i januari. Kändes som den hade betydligt mer än 60 hk. (Min sambo har en 120 hk venture så jag vet hur den skall gå) Fan vet vad dom gjort, men det är nog ingen avancerad grej att plocka bort.

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Hejsan,det är bara att byta trottellocken & det är simpelt gjort.
Med den stypningen på så ger den 80 hästar & det är för försäkringens skull.
Dom är typade så från början av importören tror jag, så att även om du tar bort strypningen så betalar du alltid den billiga försäkringen.
ca halva priset mot en ostrypt.
Du behöver inte tänka på några andra justeringar, bara att byta locken.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Låter bra. Originallocken till trottlarna följer med.
Skall återkomma när de är bytt.
Dock skall jag testa prestanda innan bytet för att kunna jämföra.

Hejsan,det är bara att byta trottellocken & det är simpelt gjort.
Med den stypningen på så ger den 80 hästar & det är för försäkringens skull.
Dom är typade så från början av importören tror jag, så att även om du tar bort strypningen så betalar du alltid den billiga försäkringen.
ca halva priset mot en ostrypt.
Du behöver inte tänka på några andra justeringar, bara att byta locken.