Styr höjare, viper?

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Ska beställa styrhöjare till min viper. Men kan inte bestämma vilken höjd. Stod och mätte lite provisoriskt och tyckte att 6" skulle nog passa bra när man står upp och inte allt för illa när man sitter. Men vad tycker/tror ni?
Förstår att man kommer få förlänga bromsslang samt gaswajer.
Men skulle behöva lite tips om höjden.
MVH mikael

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
kan nog vara bra med 6", jag har 4" på min men tycker den är kort. iofs är jag lång som helvete (196cm) så det kan ju ha med det att göra :)

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Ok det var faktiskt så ja tänkte också. Jag är något kortare (188cm) men vill ändå tro att 6" skulle bli bra.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hade 8" på min MM då räckte precis wirarna :) dock så satt man så uselt på den redan usla orginal dynan, som jag förövrigt måste göra nåt åt :)
Den är hal och låg.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
har en 2"block å sen en ~5" pivot på det, kör förlängd gas och oljevajer, bromsslang från en hjuling. borttagen p-broms så länge och choken vart för kort, en 04 med alla reglage på styret dock.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
skulle vilja ändra hela vinkeln på styrstången jag, så man får den mer upprätt liksom! men känns som ett skapligt projekt bara att ta lös den

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Kan nog hålla med om dynan men imorse beställde ja 6" höjare får se vad ja tycker om det när den dyker upp.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
ur med motorn å hålla på iaf, får nog skippa luftburken också. kapa lite i huven ja de blir ju lite å stå i :)

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Hur mycket arbete är det att få dit en 365 boggie på kort yamaha viper. Fick förslag på en switchback eller lynx commander boggie. Nån som skulle kunna skriva ungefärligt vad som behövs göras för att få dit den. Visst man kan byta skoter men gillar den jag har samt att det är roligt att förbättra och få bygga om=)

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
borde väl ungefär vara att mäta vart infästningarna är orginal på SBn eller commandern jäntemot drivaxeln, sen ta dom måtten till vipern så du får samma geometri på boggien sen förlänga tunneln om du inte vill ha massa snö i nacken ;) något sånt bör de bli, sen nerdrevning, no-slips å piper :D

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Ok skulle vilja ha mer bett i lössnö eftersom det inte förekommer leder här jag bor. Får se vad man hittar på under sommarn=)

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Jo visst en bigbore motor i all ära men pipor och nya reeds + en bänkning så blir det nog skapligt med mos i maskineriet=)
Förresten är det stor skillnad i körbarhet i lössnö mellan en kort viper och en Mountain viper? Tänkte om det duger med mountain boggie eller om man skulle satsa på nån nyare när man ändå ska greja?

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
dom trådar man läst om just det där, "äre värt att stoppa i en viper mtn boggie" osv så säger dom flesta nej. ta en annan bättre för den bakre boggieinfästningen måste man tydligen flytta bak ändå. här har du lite polaris boggiekovertering http://www.jbshocks.com/tech.html

p7100

Medlem
9 dec 2010
44
0
1
säffle
Ok tusen tack ska sätta mig och läsa igenom den efter jobbet sen=)
Ja är ganska "grön" när det gäller skotrar än så länge men hur mycket skiljer det sig på främre infästningen Är det svårt att få det och passa. Men man får väl börja skruva isär lite så man lär sig nåt=)

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
bara mäta, borra å vålda ;) dom är lite bångstyriga dom dära boggiesarna, men med lite spännband, vilja å svordomar så brukar de gå

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
när man ska på med styrhöjare måste man förlänga gaswire och bromsslangen, men hur gör man med oljewiren?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
höp en universalförlängare (snopro) och förläng uppe vid styret, det sitter bara 1 vire till tumgasen som fördelas senare till oljepumpen.