Summit 600 2014 tändfel

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Tjena.
ena kabeln till tändhattarna hade gått av för några veckor sen. Fick en ny igår och satte dit den idag. Startar utan problem men motorlampan lyser fortfarande och det står fortfarande motorfel. Första frågan är, släcks dessa fel automatiskt om man har rättat till felet eller måste dom släckas med dator? Lägger med en länk till liten videosnutt så kanske någon kan höra om det fortfarande är fel eller om det är ok nu. Andra frågan är, det finns två tändkablar med en hatt på vardera ända av kabeln. Spelar det någon roll vilken av kablarna sitter på vilken tändstift? Ska den ena sitta på det inre tändstiftet och den andra på den yttre eller kvittar det så länge dom sitter fast?

Tacksam för alla svar
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag tror lampan släcks efter en viss tids med motor igång jag mins inte hur långt man behövde köra. Tändkablarna kan du sätta hur du vill de spelar ingen roll för de tänder samtidigt på bägge cylindrarna. De kallas wasted fire.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Jag tror lampan släcks efter en viss tids med motor igång jag mins inte hur långt man behövde köra. Tändkablarna kan du sätta hur du vill de spelar ingen roll för de tänder samtidigt på bägge cylindrarna. De kallas wasted fire.
Tack för svaret. Har du kollat på videosnutten och låter det som att motorn går som den ska isf?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Tack för svaret. Har du kollat på videosnutten och låter det som att motorn går som den ska isf?
TRA variatorn skramlar så mycket att man inte hör motorn. Men de lilla man hör är väl bra. Om variatorn gått över 300 mil så är de glapp i lite av varje i den . Jag blev tvungen renovera en sån tra variayor i kväll för den lät lika illa som din eller än värre då man kör en mil. Den hade gått 400 mil på en summit år 16. I den va en viktarms fäste (bussning och pinnbult) i variatorn utnött så hela armen va på tok för glapp. De andra två armarna va lite glapp men de va bara en som gav oljudet. Allt annat va förvånansvärt bra, tom rullarna och viktpinnarna va inte så mycket glapp. Ramperna såg bra ut och bussningar för huvudaxel. Och då är de en Summit som normalt körs hårt i djupsnö.
Men oljud förstärks på film så din låter förmodligen bättre i verkligheten. Tra är kända för att skraml men helt nyrenoverade blir de knäpptyst 100-200 mil sedan börjar de låta illa.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
TRA variatorn skramlar så mycket att man inte hör motorn. Men de lilla man hör är väl bra. Om variatorn gått över 300 mil så är de glapp i lite av varje i den . Jag blev tvungen renovera en sån tra variayor i kväll för den lät lika illa som din eller än värre då man kör en mil. Den hade gått 400 mil på en summit år 16. I den va en viktarms fäste (bussning och pinnbult) i variatorn utnött så hela armen va på tok för glapp. De andra två armarna va lite glapp men de va bara en som gav oljudet. Allt annat va förvånansvärt bra, tom rullarna och viktpinnarna va inte så mycket glapp. Ramperna såg bra ut och bussningar för huvudaxel. Och då är de en Summit som normalt körs hårt i djupsnö.
Men oljud förstärks på film så din låter förmodligen bättre i verkligheten. Tra är kända för att skraml men helt nyrenoverade blir de knäpptyst 100-200 mil sedan börjar de låta illa.
hmm..vet inte om jag ska vara glad eller misstänksam mot min motor nu. Jag lyckades få fram felkoden och den säger att det är ignition coil som det är fel på P1351 är koden. Tror det är 2 tändspolar på 600 och 800 om jag lyckats hitta rätt vill säga. skickar med en bild på tändspolen jag tror det är. Funderar på att häva köpet på skotern. Kört 2 gånger sen jag köpte den i november. Ingen rolig början.
 

Attachments

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
TRA variatorn skramlar så mycket att man inte hör motorn. Men de lilla man hör är väl bra. Om variatorn gått över 300 mil så är de glapp i lite av varje i den . Jag blev tvungen renovera en sån tra variayor i kväll för den lät lika illa som din eller än värre då man kör en mil. Den hade gått 400 mil på en summit år 16. I den va en viktarms fäste (bussning och pinnbult) i variatorn utnött så hela armen va på tok för glapp. De andra två armarna va lite glapp men de va bara en som gav oljudet. Allt annat va förvånansvärt bra, tom rullarna och viktpinnarna va inte så mycket glapp. Ramperna såg bra ut och bussningar för huvudaxel. Och då är de en Summit som normalt körs hårt i djupsnö.
Men oljud förstärks på film så din låter förmodligen bättre i verkligheten. Tra är kända för att skraml men helt nyrenoverade blir de knäpptyst 100-200 mil sedan börjar de låta illa.
Sluta svamla.

hmm..vet inte om jag ska vara glad eller misstänksam mot min motor nu. Jag lyckades få fram felkoden och den säger att det är ignition coil som det är fel på P1351 är koden. Tror det är 2 tändspolar på 600 och 800 om jag lyckats hitta rätt vill säga. skickar med en bild på tändspolen jag tror det är. Funderar på att häva köpet på skotern. Kört 2 gånger sen jag köpte den i november. Ingen rolig början.
Det stämmer bra du har två tändspolar och en av dem är definitivt trasig då skotern din bara går på en cylinder. Båda tändspolarna är hyggligt åtkomliga om du drar ur luftburken. Köp INTE piratdelar - när det kommer till tändspolar på e-tec är det bara originaldelar som gäller - talar av erfarenhet.

När felet är åtgärdat så lyser ingen lampa.

Den liggande tändspolens kabel går till höger tändstift. Den lutande till vänster tändstift - detta är i körriktningen.

Artikelnumret på tändspolen är 512060877
 
Last edited:

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Fick hem ny tändspole idag och det är originaldelar som är köpta 😉. Om man tar bort luftburken, slipper man ta loss framkåpan då eller måste den bort oavsett? Tänkte så man gör det lättast möjligt för en nybörjare?
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Det kommer ut en mekaniker och sak hjälpa mig senare idag. Får fråga om han tror att det är något mer som behöver ses över när han är på plats och kan höra motorn. Jag är som sagt nybörjare och tacksam för alla svar 👍.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Då har meken varit och fixat till skotern. Jag passade på att fråga om variatorn och han sa också att den bör ses över inom en snar framtid. Men att jag kunde köra ett tag till. När den börjar gå annorlunda är det dags. Ska man kräva firman man köpt skotern från på detta? Köptes i november och dom skulle serva den innan köp. Köplagen gäller ju så att alla fel som uppstår inom 6 månader från köp ska ses som befintliga. Vad tror ni? Och vad kan det kosta att fixa detta annars bortsett från mekens tid då alltså.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Då har meken varit och fixat till skotern. Jag passade på att fråga om variatorn och han sa också att den bör ses över inom en snar framtid. Men att jag kunde köra ett tag till. När den börjar gå annorlunda är det dags. Ska man kräva firman man köpt skotern från på detta? Köptes i november och dom skulle serva den innan köp. Köplagen gäller ju så att alla fel som uppstår inom 6 månader från köp ska ses som befintliga. Vad tror ni? Och vad kan det kosta att fixa detta annars bortsett från mekens tid då alltså.
Variatorns missljud ska firman stå för tycker man. De kan va bara en lite bussning som gett sig a 100kr upp till 1500kr renovering i värsta fall. Hur som kör inte tills du får växlingsproblem för de kan förvärra felen och slita rem i onödan, försök få den renoverad inom 50 mil. De är väldigt enkelt att byta de mesta i variatorn genom att enbart skruva lös locket bara , variatorn kan sitta kvar på motorn.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Variatorns missljud ska firman stå för tycker man. De kan va bara en lite bussning som gett sig a 100kr upp till 1500kr renovering i värsta fall. Hur som kör inte tills du får växlingsproblem för de kan förvärra felen och slita rem i onödan, försök få den renoverad inom 50 mil. De är väldigt enkelt att byta de mesta i variatorn genom att enbart skruva lös locket bara , variatorn kan sitta kvar på motorn.
Har mailat firman och dom var tveksamma som väntat. Har även mailat verkstaden och bett dom hämta skotern och fixa det sen får vi se vem som får stå för notan. Tråkig början på första skotersäsongen dock 🙄 men bättre att få det fixat så det inte blir ett för stort problem. Du skriver att försöka få den renoverad inom 50 mil. Alltså att jag kan ändå köra ett tag till? Blir inga långa sträckor. Typ över sjön till vindskyddet 😬
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Har mailat firman och dom var tveksamma som väntat. Har även mailat verkstaden och bett dom hämta skotern och fixa det sen får vi se vem som får stå för notan. Tråkig början på första skotersäsongen dock 🙄 men bättre att få det fixat så det inte blir ett för stort problem. Du skriver att försöka få den renoverad inom 50 mil. Alltså att jag kan ändå köra ett tag till? Blir inga långa sträckor. Typ över sjön till vindskyddet 😬

Bra val, de blir nog inte dyrt även om du måste betala. Ja du kan köra de blir i regel sakta mer o mer glapp. På Summiten jag repade varren på för någ vecka sedan va de bara att byta två bussningar på en viktarm så blev den tyst.
Här har du ett ex på renoveringskit till TRA variattor. Fördelen med just de här kittet är att man får med bussningar till viktarmens bottenfäste.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Bra val, de blir nog inte dyrt även om du måste betala. Ja du kan köra de blir i regel sakta mer o mer glapp. På Summiten jag repade varren på för någ vecka sedan va de bara att byta två bussningar på en viktarm så blev den tyst.
Här har du ett ex på renoveringskit till TRA variattor. Fördelen med just de här kittet är att man får med bussningar till viktarmens bottenfäste.
Precis. Hellre ta hand om den nu än betala dyrt senare. Firman hörde av sig och sa att det var några o-ringar och glidklackar som lät. Dom skulle skicka ut det till mig. Är det typ som kitet du länkar till eller har kitet fler saker. Är det lika bra att byta allting eller bara dom grejorna dom skickar till mig?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Precis. Hellre ta hand om den nu än betala dyrt senare. Firman hörde av sig och sa att det var några o-ringar och glidklackar som lät. Dom skulle skicka ut det till mig. Är det typ som kitet du länkar till eller har kitet fler saker. Är det lika bra att byta allting eller bara dom grejorna dom skickar till mig?
Om du har tur är de bara glidknapparna som glappar men jag är skeptisk de brukar ge mer dovt ljud. Du kan snabbt och enkelt avgöra om de glappar genom att hålla fast skivan och vrida på locket/innerdelen framåt och bakåt Jag tror mer på rullar eller viktarmar som glappar men de märker du när du får loss locket. Kolla först och beställ delar sedan. Byt inte ut glidknapparna om de går få de befintliga glappfria med nya oringar för om de skickar pirat knappar så håller de inte länge. Resten av delarna i piratkitt som jag visade är helt ok. Om knapparna kommer i en påse med oem brp märkning ska du absolut sätta dit dem.

Här har du en bra video på rep av variator. På videon tar manb lös helar variatorn från vevaxeln men om du inte har någon plastbuk eller annat hinder rakt ut i vägen så ta bara lös yttre locket med skiva. De tar lite mer plats rakt ut från vevaxelsett om man rycker lös lock med ytterskiva. På videon visar de specialverktyk för att hålla inne knapparna vid mont demontering. De behövs inte om man tar hjälp av en kompis när man fipplar tillbaka knapparna. Du behöver inte ta loss fjädern heller så inga specialverktyg behövs.Ska va en draghammare då för att få loss yttre skiva lock från innerdelen. Ibland lossnar den med handkraft. I de fallet är de lättare att få lös yttre skivan om variatorn är helt löstagen från vevaxel. De visar på videon hur man separerar dem med hjälp av variatorbulten och hammare.
 
Last edited:

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Om du har tur är de bara glidknapparna som glappar men jag är skeptisk de brukar ge mer dovt ljud. Du kan snabbt och enkelt avgöra om de glappar genom att hålla fast skivan och vrida på locket/innerdelen framåt och bakåt Jag tror mer på rullar eller viktarmar som glappar men de märker du när du får loss locket. Kolla först och beställ delar sedan. Byt inte ut glidknapparna om de går få de befintliga glappfria med nya oringar för om de skickar pirat knappar så håller de inte länge. Resten av delarna i piratkitt som jag visade är helt ok. Om knapparna kommer i en påse med oem brp märkning ska du absolut sätta dit dem.

Här har du en bra video på rep av variator. På videon tar manb lös helar variatorn från vevaxeln men om du inte har någon plastbuk eller annat hinder rakt ut i vägen så ta bara lös yttre locket med skiva. De tar lite mer plats rakt ut från vevaxelsett om man rycker lös lock med ytterskiva. På videon visar de specialverktyk för att hålla inne knapparna vid mont demontering. De behövs inte om man tar hjälp av en kompis när man fipplar tillbaka knapparna. Du behöver inte ta loss fjädern heller så inga specialverktyg behövs.Ska va en draghammare då för att få loss yttre skiva lock från innerdelen. Ibland lossnar den med handkraft. I de fallet är de lättare att få lös yttre skivan om variatorn är helt löstagen från vevaxel. De visar på videon hur man separerar dem med hjälp av variatorbulten och hammare.
Tack. Ska kolla under dagen 😉
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har inte läst igenom tråden men byt tändspolar omgående! När tändkablar brinner av är det alltid fel i spolen. Och fortsätter man köra med dålig/dåliga spolar så kan man bränna upp statorn också.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
51
Övertorneå
Har inte läst igenom tråden men byt tändspolar omgående! När tändkablar brinner av är det alltid fel i spolen. Och fortsätter man köra med dålig/dåliga spolar så kan man bränna upp statorn också.
Tändspolen är bytt och motorn fungerar igen. Och motorlampan och felkoden är borta.
 
Reactions: snötoken