Summit går på en cyliner

Ski-Doo123

Medlem
17 feb 2021
5
1
3
25
Örnsköldsvik
Jag har en Ski-Doo Summit X, 800 e-tec från 2013. Problemet uppstår efter ca 30-40 minuters körning, då börjar den växla och gå på en cylinder. När man trycker till på gasen går den på båda cylindrarna och några sekunder senare går den tillbaka på en cyliner (väldigt hackigt). Ingen varningssymbol lyser på displayen. Dagen efter börjar man köra igen, går som en klocka i ca 30-40 minuter, sedan börjar den växla mellan att gå på 1 eller båda cylindrarna igen. Jag har bytt ut båda tändstiften, gjort komptest ( såg bra ut, motor ej skuren), temperatur aldrig över 80 grader vid körning.

Jag undrar om någon har haft liknande problem eller har någon idé på vad man kan börja felsöka. Kan det vara tändkablarna/tändspole som orsakar detta? Tacksam för alla synpunkter! / J
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Om jag inte mins fel är tändspolar en svaghet på dem , Tändspolar och stator samt picup/triggerspole är värmekänsliga ,de kan lägga av efter 30-40 min körning.. Statorn är de nog inte men ha den i åtanke om de inte hjälper med ny tändspole samma sak med picupspolen. Bäst vore om du kan låna en tändspole så du inte köper en ny i onödan.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Tändkablarna är relativt vanligt fel. Visst händer det med det är mindre vanligt att spolarna går sönder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Tändkablarna är relativt vanligt fel. Visst händer det med det är mindre vanligt att spolarna går sönder.
De enda som inte talar för tändkablarna är att den lägger av efter 30-40 min, de talar mer för tändspolen eller stator trigger. Men om de är lätt att byta ut kablarna så är de helt klart värt att testa det först för de låter som de är bra att byta ändå. Kan man sätta dit andra kablar än modellanpassade? Är det kablar som man bara gängar lös från tändspolen? På maskiner som de är gängade tändkablar på brukar jag köpa koppartråds kablar för de lägger aldrig av. De finns bla på Biltema på metervara.
 

SpeedKing

Medlem
16 okt 2019
13
2
3
47
Överboda
Själv har jag varit med om ett kabelbrott på kabeln till insprutningen. Det var glapp, så när man rekade på kabeln nära kontaktstycket så hände det saker.
Enkelt att kolla och eventuellt utesluta.

//John
 

Ski-Doo123

Medlem
17 feb 2021
5
1
3
25
Örnsköldsvik
Tack för alla svar! Jag hade tidigare i vinter problem med att kabeln till insprutare var glapp, då lyste dock motorlampan och den gick endast på en cyliner hela tiden. Det problemet är löst nu men det här fenomenet verkar vara något annorlunda.. Jag tog lös tändstiften idag och dom var väldigt sotiga och svarta. Detta är märkligt genom att det är nya stift som max har gått 5-6 timmar. Jag börjar misstänka att problemet har att göra med bränsle. Skotern är nytankad så det är inte gammalt bränsle. Kan man prova att tömma oljebehållaren och blanda oljan direkt med bensinen? 2.5%? Finns det några andra sätt att ta reda på detta? Jag skall prova att byta tändspole och tändkablar oavsett för att utesluta det problemet. Jag filmade skotern efter jag varit ute och kört klockrent i en timme, sedan började den gå hackigt. jag länkar videon i ett separat meddelande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Du får inte hälla ur oljan ur oljetanken och blanda enbart i bensinen för då skär vattenpumpsdrevet.
 

Ski-Doo123

Medlem
17 feb 2021
5
1
3
25
Örnsköldsvik
Jag har läst i forumet att man kan få märkliga problem om bränsletrycksregulatorn hamnat på sniskan så jag gjorde ett ryck igår och monterade lös bränsletanken och inspekterade regulatorn. Till min besvikelse såg den hel och riktig ut, så det är inte det som orsakar problemet. Bifogar en bild på regulatorn där ni kan se. Jag passade även på att byta ut en tändspole och tillhörande tändkabel. Nu återstår det bara att ut och testa och se om det blev någon förbättring. Jag körde en sväng förra veckan och då började den gå sämre redan efter 15 minuter (tidigare efter ca 1 timmes körning). Min beskrivning är alltså att skotern börjar gå ojämnt, trycker man på gasen börjar den bluddra och gå ner på lägre varv. Jag misstänker fortfarande bränsleproblem men jag vet inte var jag skall gå vidare
 

Attachments

Ski-Doo123

Medlem
17 feb 2021
5
1
3
25
Örnsköldsvik
PROBLEMET TROLIGEN LÖST!!

Efter jag monterat tillbaka bränslepumpsenheten ville skotern inte gå alls. Den startade igång men dog sedan på tomgång och lät väldigt märkligt. I vissa fall ville den inte starta alls.

Bränsletanken monterades lös för andra gången och då upptäckte vi att bränslepumpen inte satt ihop som den skulle. Jag bifogar en bild på hur bränslepumpsenheten skall sitta korrekt. Efter att ha klickat ihop pumpen riktigt har skotern fungerat klanderfritt!

Mitt problem var troligen att bränslepumpen hade hoppat lös lite och därför gick skotern dåligt stundvis, när jag monterade lös tanken första gången hoppade pumpen lös helt och det resulterade i att skotern inte gick alls.

Till er som har en summit/ etec med liknande problem som jag hade, kommer här en lista med sympomer och alternativa lösningar för att hjälpa er på vägen:

Problem:
• Skotern går hackigt
• Låter som att skotern bara går på en cylinder.
• bluddrar när man gasar
• Går på så låg tomgång så att lamporna börjar flickra och skotern dör plötsligt.
• Skotern vill inte starta igång.

Saker att kontrollera/byta ut:
• Tändstift
• Tändspole/tändkablar
• Kontrollera bränslepump, filter och bränsletrycksregulator.
• Kablage till insprutare
• Kontrollera Stator
• komp-test för att utesluta att skotern skurit ihop.

Nu hoppas jag att jag får njuta av det som återstår av denna vinter! Tack till alla som har lämnat idéer och synpunkter.

Disclaimer: Jag är en nybörjare och kan inte mycket om skotrar eller motorer över huvud taget. Man lär sig väldigt mycket av att skruva i skotern och se alla delar och förstå vad dom finns till för. För professionella råd, kontakta en auktoriserad verkstad.

/ En glad Skidoo ägare
 

Attachments

Last edited:
Reactions: Boost III