Summit - M8 - Assault??

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Man blir ju knäpp..:hmmmm2:

Surfning i skogsmiljö utanför lederna.

Lite klättra, lite bus, mycke djup snö.

Fasen att man inte kunde få provköra dem samma dag. :argh:

Hade man fått 5 minuter med varje maskin, hade man vetat DIREKT vilken man ville ha..

Summiten, håller den? Funderar på 600:an då den har lite kortare matta som skulle passa min stil. (Är inte i fjällen och klättrar..)

M8, har aldrig gillat A-C, vet inte varför..men man kan ju ändra sig..

Assaulten, ja den verkar nog roligast, men så mycket den racklade för alla här på Forumet, tja vetefan om man törs köpa en. Den står väl mest på verkstan..:bawling:

Jaja, det är länge till snön..å det är mycke månad i kvar i slutet av pengarna..:p

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Är det en ny maskin du ska köpa? Är ju lite skillnad på en summit 600 e-tec och m8/assault. Däremot drar ju e-tec mindre bensin/ölja och bästa chassiet(enligt mig). Du skriver att du inte ska vara och klättra så mycket så då kan ju e-tec:en passa bättre.

Har själv en summit e-tec -09 med snart 600 problemfria mil.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jepp, det är nya maskiner.

Och nej, jag är inte så mycket för att klättra, mest att surfa och bryta i skogen i riktigt djup snö. Det är min passion.

Helst ska det vara snö upp till armhålorna när man hoppar av skotern..

Känner mest för Summit 600:an eller Assaulten. Båda har väl 146" matta, lägre ska man nog inte ha i skogen, för att slippa busskänslan när man ska vrida runt maskin i tät skog..

Assaulten = Mest bus å skoj, fast mest bök och rackel..

Summit 600 E-tec = Räcker långt för mig motormässigt, lite rackel, soppasnål (ja det börjar faktiskt bli ett argument i dessa tider, ger ju en jäkla fin aktionsradie också..)

En Yamma blir för tung, by the way..synd, för jag gillar Yamma i allt annat utom skotrar.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tror inte ett dug på att ski-doon drar mkt mindre än M8an. På en ledsväng på 35 mil förra vintern så drog M8an 0,8 liter milen.

Sen skulle jag nog inte välja assaulten, då det (enligt mig) va rätt tydligen vilken som fungerade bäst i lössnö. Och nej, det var inte en oerfaren snorunge på 14 år som körde den.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Väger du själv lite så är väl den lättare skotern bättre, jag var själv sugen på den blå fina 600 Summit när den kom men det blev Yamaha och fyrtakt.
Jag väger 100kg och känner inga problem med att bryta runt min Vector MM alls.
Bra bränsle ekonomi och inga oljekostnaders alls :cool:

Assaulten är grymmast men allt man läst skrämmer en rätt mycket.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Ja, eftersom Assaulten har *****ts så mycket så skulle jag ändå nog ta M8an grym maskin det med! (Om inte grymmare än Assaulten) Ski-doon hade jag aldrig tagit, men det är jag det.

baus

Aktiv medlem
18 nov 2007
52
0
1
Kra
Ja, annars känns det som att jämförelsen blir lite konstig, med 2 st renodlade lössnöare mot en renodlad lekmaskin 'overall'..

-Bästa maskinen att jämföra Assaulten med torde ändå bli 2010års Renegade Backcountry, den känns oxå som Ski-doo's svar mot Assault.
Men vi får väl se vad tester visar när säsongen närmar sig...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ja, annars känns det som att jämförelsen blir lite konstig, med 2 st renodlade lössnöare mot en renodlad lekmaskin 'overall'..

-Bästa maskinen att jämföra Assaulten med torde ändå bli 2010års Renegade Backcountry, den känns oxå som Ski-doo's svar mot Assault.
Men vi får väl se vad tester visar när säsongen närmar sig...
Jo, du har lite rätt i det.

Renegede B C är nog ingen dum maskin faktiskt..

Jäddra skit..man blir ju inte ett dugg klokare av detta...

Man ska ev. lägga ut 130 000:- på nåt man inte provkört...:stupid:

Känns I N T E bra :(

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
M8an är överlägsen i puder, hade en kort 141" och den var grym ute i skogen, nog att den var törstig när gasen hade en fast position mot styret. Helt underbar att burka med och man blir verkligen ett med maskinen, A-C har verkligen lyckats med det där chassiet!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Assalut 800 eller Summit 600 E Tec..????

Båda har fina fördelar.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Har du valt bort M8an?:confused:
Tja, jag tror det.

Vill ha en maskin med 146" matta. Det tror jag är vad jag söker för min körning.

Summit:
+Låg vikt
+146 matta med högkam
+Snål motor (lång körradie+lägre kostnader)
+Verkar hålla ihop OK
-Räcker 600cc?
-Håller det lätta chassiet ihop?
-Handtagsvärmare & lite annat småfel

Assault:
+Rejäl motor
+Reser lättare
+146 matta med högkam
+Roligaste B C skotern enligt alla som provat
+Bättre fjädring?
-Käkar rem
-Mappning & bräsleförbrukningen & allmänt rackel..

Fyll på med vettiga svar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Ska du köpa nytt eller beg?

Skidoo 2010 har ju en summit X med 800 motor och 146" matta, står inte vilken mattlängd det är i prislistan på motorhuset dock.
Annars om jag skulle köpt skoter i år hade det nog blivit summit X-RS Hillclimb edition den verkar het :) , dessutom billigare.

Det jag försöker säga att jag tror du har roligare med 800 motorn :ciao:

Annars om det är beg du är ute efter så kan nog assaulten vara det du söker, bara de får igång motorn i år.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
En Yamma blir för tung, by the way..synd, för jag gillar Yamma i allt annat utom skotrar.
Du kanske skulle öppna ögonen för en Phazer mtx, väger lika lite som vilken annan skoter som helst, på minussidan är juh hästarna men det väger upp med vridet... är skitrolig i snön tycker jag iaf =)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hej.

Det är nya maskiner jag kollar på.

Gillar tyvärr inte Phazer MTX, sorry..

800cc, tja det är det jag är orolig för..att man vill ha mer ifall man köper en 600cc...

Pratat med några killar här i Boden som VERKLIGEN kör skoter på mitt sätt, och förklarade mitt dilemma.

De har dessutom nya maskiner nästan varje år, så de vet vad de talar om.

Enhälligt utan att bli influerade av varandras snack rekommenderade de Summit 600 E-tec åt mig.

Funderar på att prova en, blir det helt fel får man väl byta i den till en Assault året därpå.

Snacka om att man har I-lands problem...ibland skäms man när man ser hur andra har det i världen... :(