Summit - M8 - Assault??

Aldur

Medlem
6 sept 2009
36
0
1
Skööön film!! :rock:

Assaulten är nog enligt mig den roligaste skotern man kan köpa för pengar (ej turbo inräknat)
Däremot väger ju dess nackdelar tyvärr tyngre än fördelarna... Jag menar vem vill chansa när man hör att varje assault krånglar. Ifall man har tur och får ett bra exemplar så drar den endast 5 liter / milen vid lugn körning. Går orent och bluddrar i låg register...

Jag valde mellan en Assault, Summit XP, Nytro och M8.

För mig föll valet på en M8.

Anledningen till att Summiten valdes bort är att den verkar käka lite väl mycke rem och att chassit verkar vekt. Tung manövrerad.

Nytron valdes bort pga vikten och att den går sämmre än övriga i ospårat och djup snö.

Assaulten pga att varje person man pratar med har haft problem.

M8 valde jag för att den verkar vara en stabil skoter. Bra viktfördelning och lätt att kontrollera vid körning. Alla man pratar med säger bara positivt. (Finns garanterat sämre saker med denna oxå)

När dem får till Assaulten så kommer den att stå väldigt högt i mina ögon...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är helt korrekt det du skriver om Assaulten Aldur. Men det är snart dags att lämna in alla 800 CFI för byte av topp, nya dubbelrings kolvar och optimering av CFI'n. Jag känner en som testkör Polaris och enligt han blir det stor skillnad på skotern samt att soppa förbrukningen blir acceptabel och inge mera bludder.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det är helt korrekt det du skriver om Assaulten Aldur. Men det är snart dags att lämna in alla 800 CFI för byte av topp, nya dubbelrings kolvar och optimering av CFI'n. Jag känner en som testkör Polaris och enligt han blir det stor skillnad på skotern samt att soppa förbrukningen blir acceptabel och inge mera bludder.
Gäller det årets maskiner?

2010?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det gäller alla 800CFI -08 och -09. -10an har redan dom nya grejerna, den har även nya bättre cylindrar men dom passade tyvärr inte på det gamla blocket, men det var ändå inte där felet var. Insprutningen och kolvarna var dom största felen. IQ och Switchback modellerna med 800 CFI har även haft fel på slutburken, därför var problemet med sönder smält sidokåpa och vid starthandtaget så dessa ska även få ny slutburk. Just nu skulle iaf jag inte vara rädd för att köpa en Polaris 800.

Edit: Testföraren jag snackar om har även testat nya 2010 Assault och Rushen, enligt han går nya 800 CFI stenhårt. Och Rushen säger han är det bästa han har kört, efter dom sämsta lederna i Svalbard (Norge) har han testat den på riktigt vad den går för och 120km/h över stora gropar känns inte. Och han har beställt sig en Rush nu så jag tror han, han är väldigt kräsen när det gäller skoter.
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
när jag snackade med en polarishandlare (ytteroke produktion) i sommras så sa han att dom gamla skulle få nya cyllindrar och kolvar som skulle hålla bättre. Motorerna skulle i princip uppgraderas till 2010 motorn.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är bara optimering av bränsle, nya kolvar och topp, samt IQ och swb får ny slutburk, därav överhettlingen som smälte plasten. 2010 har andra cylindrar som inte passar på 09ans block men kolvarna passar. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Nu slutar vi gissa ang polaris 800 uppdateringen :)
Här är bilder på vad som ska fixas. (källa snowest)
Sen får man väll hoppas att polaris Sverige är kloka nog att även inkluderar ny ljuddämpare till rmk modellerna då högsta fjället i Sverige fortfarande räknas som lågland i US & A