Summit Skidor?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena jag har nu kört med min summit ett par gånger och håller på att bli rätt förbannad över att den har skidor som är smalare än ett par längdåkningsskidor

skotern far ju och vickar fram och tillbaka hela tiden pga dom minimala skidorna

någon här som vet om det finns någon bredare variant av skidorna att köpa eller om man bara kan borra fast ett par breda platsbelag?

skotern är en summit 670 från -99

F

Fredrikkoraudi

Silly Bear skrev:
Tjena jag har nu kört med min summit ett par gånger och håller på att bli rätt förbannad över att den har skidor som är smalare än ett par längdåkningsskidor

skotern far ju och vickar fram och tillbaka hela tiden pga dom minimala skidorna

någon här som vet om det finns någon bredare variant av skidorna att köpa eller om man bara kan borra fast ett par breda platsbelag?

Jag har en Summit 600 -99 med oringalskidorna som är smala som längdskidor, precis så som du skriver.. förra veckan satte jag på 225 mm plastbelag o vilken skillnad det blev! Det är ju inte så snyggt men den bär mycket mera o skär inte ner lika lätt!

/F

F

Fredrikkoraudi

Silly Bear skrev:
tackar för svaret

tänkte också fråga var köpte du dina plastbelag och vad kostade dom?
Ingen fara... :)

Ja köpte ifrån min skidoohandlare här uppe.. men det är billigare ifrån duells osv.. jag betalade 650 (!!) kr för 2 st 225 mm, tror dom hette Finlandbeläggen eller nått liknande. Men Skidoos orginalmountainskidor, vettu va dom kostar? 2500 KR för BEGGADE!

För skojjs skull for jag till handlaren å kollade vad nya kostade.. då sa han att det är först en överskida, 329 kr, sedan kommer styrstålen å en aluplåt å bågen på skidan.. 1500 kr, sedan en underskida för 329 kr, PER SKIDA! Helt sjukt.. jag tycker du ska köpa helt vanliga plastbelag.. inte så snyggt, men ack så effekttivt! :)

/F

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Silly Bear skrev:

Kolla med skrotarna om inte det finns några breda beg skidor från tex Bearcat dom borde gå montera med lite mod och dom bär bra jag har sånna på TC'n, jag vet att Storumans skoterskrot har skrotat en om du nu kan tänka dig att montera Arctic skidor på Summiten ;) :D

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
FredrikKuraudi

det va ju inte så farligt...

kan tänkas som du säger att det kanske inte blir så snyggt men blir det bara bättre balans så är det ju värt det (99ans summit är ju ingen skönhet direkt med det otroligt fulya fyrkantiga lyset)

Mr Green

Hur stora moddar pratar vi om? sätta ett par artic skidor ska väl inte vara någon fara för en ski-doo åkarebara jag inte får samma artic sjukdommar som brorsan har på sin powder special ;) ..hehe
(jag tror du har svarat på hans frågor om den rasade kedjan och den repiga cylinderna och vattenåtågngen)

förresten är det liknande skidor på bearcaten som på hans powder special för trots han har haft en massa problem me sin skoter så är det ju en underbar maskin att köra (när det väl fungerar) mycket mer balanserad och lättkörd än min summit

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Silly Bear skrev:
Mr Green

Hur stora moddar pratar vi om? sätta ett par artic skidor ska väl inte vara någon fara för en ski-doo åkarebara jag inte får samma artic sjukdommar som brorsan har på sin powder special ;) ..hehe
(jag tror du har svarat på hans frågor om den rasade kedjan och den repiga cylinderna och vattenåtågngen)

förresten är det liknande skidor på bearcaten som på hans powder special för trots han har haft en massa problem me sin skoter så är det ju en underbar maskin att köra (när det väl fungerar) mycket mer balanserad och lättkörd än min summit
Du kan ju bara sno en skida av brorsan :D å kolla hur mycket mod som behövs för att det ska passa och det ska vara samma skidor som Bearcaten på Powder Specialen.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Silly Bear kolla med Yngvessons Maskin förresten dom har haft nya sånna skidor för 1995:- paret kompletta med coromantstyrstål ordinarie listpris ligger på runt 3700:- :eek:

Last edited:

jesse67

Medlem
8 feb 2006
8
0
1
kramfors
jag har en summit 01 med SLP skidor och dom det funkar fint, jag har även en MXZ framvagn så den blivit bredare så den är hur stabil som hellst

F

Fredrikkoraudi

Sillybear:

Det stämmer att den var råful med fyrkantig.. då köpte jag en lyktdelare så blev den genast mkt råare :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fredrikkoraudi

var köpte du lyktdelaren och hur mycket fick du ge för den? jag är ju lite sugen på att bli av med det fyrkantiga lyset som ser hur fult ut som helst

MrGreen

hehe...jo jag får väl ta och slita av en av hans skidor han har ju inte fått tillbaka cylindern från bengansmotor än så skotern blir nog stående minst 1 vecka till

F

Fredrikkoraudi

Silly Bear skrev:
Fredrikkoraudi

var köpte du lyktdelaren och hur mycket fick du ge för den? jag är ju lite sugen på att bli av med det fyrkantiga lyset som ser hur fult ut som helst
Jag köpte den ifrån Dulles TROR jag, dom kom ju "Orginal" på Summitarna som kom -02, tror jag gav 129 kr :D

/F

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fredrikkoraudi skrev:
Jag köpte den ifrån Dulles TROR jag, dom kom ju "Orginal" på Summitarna som kom -02, tror jag gav 129 kr :D

/F
ska ta en titt på duells tackar för tipset :)

edit:kollade på duells nyss men hittade ingen lyktdelare, kommer du ihåg var på duells du lyckades hitta då? (kan bara vara jag som är blind)

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Om inte jag minns fel så har Summit 600 -99 ZX-Chassit (dubbellykta) medans 670 -99 fortfarande har s2000 (fyrkantig enkellykta)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
neol100 skrev:
Om inte jag minns fel så har Summit 600 -99 ZX-Chassit (dubbellykta) medans 670 -99 fortfarande har s2000 (fyrkantig enkellykta)

yepp så är det , det var den gamla fula fyrkantiga lyktan jag hade hoppats slippa med någon sorts lyktdelare

F

Fredrikkoraudi

Silly Bear skrev:
ska ta en titt på duells tackar för tipset :)

edit:kollade på duells nyss men hittade ingen lyktdelare, kommer du ihåg var på duells du lyckades hitta då? (kan bara vara jag som är blind)
Jag sökte men jag hittade fan inte heller... så jag for till min återförsäljare å ja frågade om dom kunde skicka till DIN återförsäljare å de kunde dom.. lyktdelare 129 kr :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fredrikkoraudi skrev:
Jag sökte men jag hittade fan inte heller... så jag for till min återförsäljare å ja frågade om dom kunde skicka till DIN återförsäljare å de kunde dom.. lyktdelare 129 kr :)
okey jag ska fara och kolla, men det är alltså den gamla "fula" lyktan den ska finnas till det är alltså den fyrkantiga varianten på lykta jag har alltså inte den nyare huven som finns på 500/600 modellerna