Summit x-rs 800, 07. Skidres

Mogge

Medlem
24 dec 2008
18
0
1
Hej. Jag har en summit x-rs 800 07, som inte vill resa skidorna i luften. Vad göra??. Sitter en ny matta på den. Balatan är släppt, Främmre fjädern i boggien är släppt. Någon som har några bra tips på vad jag kan göra för att få upp skidorna ur snön????.
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
gasa ? :b är du ovan skotern? jag har en likadan fast kort och i början fick jag knappt upp den på res men nu vill skidorna knappt ta i marken. De låter skumt om du inte lyckas få upp skidorna menar du att du inte får upp dom alls eller att du inte kan köra på rullen?
 

Mogge

Medlem
24 dec 2008
18
0
1
Tjena. Jag har haft skotern ett år. Visst lyfter den, men inte mycket. Har polare som har korta, dom går på rullen hela tiden. skullr va skoj att kunna köra på rullen litegran om jag skulle vilja det :).
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
man kan aldrig få en lång att gå på rullen som en kort. summiten jag hade den reste bara rakt upp om jag hade en lite snökudde eller knöl som jag kunde studsa till lite på och så gick den några meter på rullen och sen åkte den sakta ner mot snön igen. egentligen har jog nog inget bra svar på vad du kan göra förutom typ trimma den lite.
 
R

RevMan

Hur hårt har du spännt bakre boggiefjärdrarna??
När jag hade en likadan skoter tog jag personligt rullerekord på runt 250meter sen tog det slut på plats att köra.
Var bara att luta sig bakåt och gasa.
Sjukt vad jag saknar den skotern:wondering:

Se typisk bild.
DSC00442mod.jpg

Edit: Går den som den ska?? Varvar den 8200-8300 och stannar där?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
främre boggie dämparen ska du ha så hård som möjligt
Precis som sx_viper skriver så skall du spänna främre boggiefjädern inte släppa (Kommer bli grym skillnad om du gör detta). Balatan däremot ska vara längre/slak. Vore ju konstigt om du inte får upp en 800 när jag fick upp min 600 med 44 matta, du har väl dessutom en 57:a.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Precis som sx_viper skriver så skall du spänna främre boggiefjädern inte släppa (Kommer bli grym skillnad om du gör detta). Balatan däremot ska vara längre/slak. Vore ju konstigt om du inte får upp en 800 när jag fick upp min 600 med 44 matta, du har väl dessutom en 57:a.
Han har ju en Summit och du (vad det ser ut på din profil) hade en kort... En stor skillnad.
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
en rätt inställd lång skoter går utan problem långt på rullen! väldigt mycket sitter i boggien och matta när det gäller res så det är nog där du har problemet.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Som sagt det ska inte vara några stora problem. Men det gör stor skillnad på föret med. Men det är kul när det fungerar!

[video=youtube;iZ07n9m_HyY]http://www.youtube.com/watch?v=iZ07n9m_HyY[/video]
 
R

RevMan

Den filmen är ju klockren. Dock lite taskigt med snö.
Ska tydligen vara Dynamo Joe variatorkit i den summiten.

När bilden på mig togs så gjorde jag bara ett försiktigt hopp bakåt och höll järnet så klev den snällt upp på rullen.
 

Mogge

Medlem
24 dec 2008
18
0
1
Måste kolla när jag kommer hem hur bakre dämparna är inställda, och spänna främre. Mattan är en orginal, så det är inte den det sitter i. Kan ju vara vatiatorn som är felbestyckad ???. Blir nog ett variatorkitt, och lite mer pulver i motorn :D
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Måste kolla när jag kommer hem hur bakre dämparna är inställda, och spänna främre. Mattan är en orginal, så det är inte den det sitter i. Kan ju vara vatiatorn som är felbestyckad ???. Blir nog ett variatorkitt, och lite mer pulver i motorn :D
Nog ska du kunna rulleåka med std variatordelar. Det låter mer som en justeringsfråga, eller ovana. För det är något annorlunda att ta upp en lång maskin på rullen. Har kompisar som åkt långa maskiner i många år men ändå inte kommit på snitsen i hanteringen av dom.

Men ett variatorkit är aldrig dumt! :)
 

Mogge

Medlem
24 dec 2008
18
0
1
Så kan det nog vara, att jag är ovan !!!!!!. Men hur fan gör man då :) ????????. Ska jag rycka armarna och axlar ur led, eller lägga på 50 kilo fläsk runt midjan ( 72kg) ?????. Fan glömde nästan, Variatorn är nog standard inställd, då det var en äldre farbro som hade den före mej. Några tips på vad alla skruvar och grejer ska stå, då den ska funka som bäst ??. Säkert en ind. sak, men alla råd är inte dyra :)
 
Last edited:
R

RevMan

På sekundärvariatorn så justerar man variatorremmens spänning. Den ska vara så spännd så att mattan vill snurra när skotern är upphissad men den måste stå still när den står på marken.
På skruvarna i primären justerar du toppvarvet. alla tre måste peka på samma siffra, högre siffra högre varv. Den ska varvar 8200-8300.
Hur långt har den gått? Variatordelarna slits ganska fort pga av allt damm som samlas i dom. att blåsa rent variatorn med trycklugt är något som inte kan göras nog ofta.
 
R

RevMan

har du kollat vilken siffra skruvarna på primärvariatorn pekar på.
med orginalgrejerna i variatorerna så bör dom stå på 3.
det var en lite krångel med variatorerna från -07. ski-doo bytte tillverkare till Team och dom höll inte ens i närheten samma kvalitet som tidigare variatorer tillverkade av cv-tech
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
har du 44:as matta?? om inte smacka dit en sån annars åker du inge rulle.. med en 44:as åker du hur långt du vill för pulver under huven det har du.