Summit xrs 800 - 07 som inte vill varva?

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Hallå!
Har en Summit som inte vill varva som den ska?
Den är nerdrevad tre kugg, uppdaterad hos m-performance och har ett cudney racing variatorkitt monterat.
Jag har testat alla siffror på "klickersarna".
Ändå vill den inte orka få upp rätt varv.
I den otroligt lösa snön som vi har nu med "klickarna" på 6an så toppar den ändå inte mer än ca 7800 varv enligt mätaren.

Vad kan det vara för fel?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag har typ samma problem med min enduro, den varvar ungefär bara 6500rpm, har ingen aning vad det kan vara för fel :/
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Kolla avgasportarna som jag sa till dig. Rengör och kolla så att giljotinerna är hela. Kolla så att alla slangar sitter fast eller så att ingen är vikt eller klämd.

800R motorn har tre lägen på raveportarna.
0-6000 rpm är dom helt stängda.
6000-7400 rpm är dom halvöppna.
7400 och uppåt är dom helt öppna.
Öppnas inte portarna helt så har du 25-30 hk mindre och får aldrig upp varven.
Dina 7800 rpm motsvarar ca 7400 rpm i verkliga varv. Alltså då portarna ska öppna helt och dom varven du har problem med.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Henrik, tror du det kan vara avgasportarna på min också? förra ägaren sa att han hade ställt om primärvariatorn så den gick bra på höga varv, men har inte fått min över 7000rpm ens.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Om du hissar upp den i baken så mattan hänger fritt och ger full gas, vad varvar den då?
Ska undersöka så fort jag får tid. Vad innebär det ifall den varvar som den ska när den är upphängd?

Fan Henke! Nu har du läst på.
Avgasportarna ska kontroleras!
När xrs-en kom, så satt det andra avgasportar i än det sitter på xp med 800r. Men mina är bytts till samma som sitter i xp.
Någon som har koll på vilken skillnaden är?
 
E

ejwbegysv

Ska undersöka så fort jag får tid. Vad innebär det ifall den varvar som den ska när den är upphängd?

Fan Henke! Nu har du läst på.
Avgasportarna ska kontroleras!
När xrs-en kom, så satt det andra avgasportar i än det sitter på xp med 800r. Men mina är bytts till samma som sitter i xp.
Någon som har koll på vilken skillnaden är?
Det var problem med hållbarheten på de första gilljotinerna. Finns info om detta här : http://forum.snowmobile.se/showthread.php?28862-Har-du-bytt-din-3D-RAVE-800R
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
kolla upp solenoiderna till avgasportarna när du undersöker. spökade på kompisens i vintras, efter lite wd40 och blåsning så fick vi till hans. rengör portarna noga, å som ngn skrev kolla att alla fjädrar och de är helt. på min som ja hade så var alla 4a fjädrar av.

dom gamla kunde gå sönder och då vet vi alla vad som händer
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej! :) hur gör jag det då? är inte skoter kunning då detta är min första skoter ;). Förra ägaren sa att han hade ställt om primären så den den gick som en dröm på höga varv Oo
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jaha, så måste man lös med sekundären som han gjorde på filmen? ;o.. Nej tyvärr så bor jag inte i närheten :p