Sundsvall – Abisko

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
De enda ja kan säjja är lycka till då de inte lär vara särskilt mycke snö här nere i början av april... Vet hur mycke vatten de var ifjol i mitten av mars å i år så har ju många bäckar inte ens frusit, så ja skulle nog rekomendera fyrhjuling alternativt vattenskoter, eller då att åka mycket tidigare...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Slutmålet Abisko är något knöligt att nå. När ni kommer söder ifrån upp efter kungsleden så blir det skoter förbud sista biten till Abisko. Helt j-la otroligt men sant. Ni måste antingen åka öster om Kebne via Åråsjokk rautas och Torneträsk. Men det är i kalvningstid så det kan vara förbud. Detta kan kontrolleras med Kiruna polisen.

Den andra rutten är väster om Keb i ganska brant teräng mot norska gränsen. Lätt packning rekomenderas. Singi till unnaalkas katterjokk - Låktatjokka-björkliden-Abisko.
I dåligt väder eller dålig sikt lägg ner. Tank möjlighet finns dessutom inte mellan stora sjöfallet och Abisko.

Lycka till !
 

Karpov

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
Ja, den här vintern får man ju sjuka mardrömmar av... Men vi kommer att åka i alla fall, det är bestämt. Däremot så kanske vi får lov att ändra startpunkten om det fortsätter så här. Var det i så fall blir tar vi ställning till den dagen men det rör sig om t.ex. Vemdalen eller liknande för att hitta snö. Tack så här långt för tipsen och jag tar tacksamt emot fler. Stort som smått!
 

Karpov

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
Sjukdom förstörde vår resa ifjol... Tråkigt men inget man rår över.
Nåväl, nu tar vi nya tag och siktar på att komma iväg i mitten/slutet på mars.
Så alla tips och råd tas med glädje emot! Bra ställen att bo på. Fina leder/sträckor eller sådana man ska undvika. Allt är av intresse!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Själv så gjorde jag och en kompis en resa förra året Storuman - treriksröset - Nikkaloukta det blev 110 mil på 3,5 dagar och då bodde vi på Kvikkjokks stugby eller vad de hette hmm.. och det var riktigt bra service där. Om ni kör via Kiruna så finns det bra boende på Yellow house mitt i byn där vi oxå sov.
Jag kollade lite på gps och fick fram att er resa borde bli runt 120 mil enkelväg om man kör sundsvall - geddede - klimpfjäll - ammarnäs - kvikkjokk - kiruna - abisko.
Ska ni köra hem sen eller vad hade ni tänkt?
 

Karpov

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
Tack för tipset David!
Nä, det räcker att åka dit! :) Hem blir det blandat. Några ska stanna där uppe ett tag (4 st) och jag + 1 åker tåg hem direkt. Våra skotrar går då med lastbil. Färdvägen du beskriver låter iaf som något vi tänkt oss på ett ungefär. Om nu vädergudarna inte fortsätter att sätta sig på tvären! Inser mer och mer att det nog bara är att inhandla en gps oxå...
Men som sagt, alla tips och råd tas tacksamt emot!
 
D

Deleted member 6797

morsan är ju från abisko å hon säger att de e jävligt lite snö i abisko men massor i riksgränsen så kör dit iställe
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tack för tipset David!
Nä, det räcker att åka dit! :) Hem blir det blandat. Några ska stanna där uppe ett tag (4 st) och jag + 1 åker tåg hem direkt. Våra skotrar går då med lastbil. Färdvägen du beskriver låter iaf som något vi tänkt oss på ett ungefär. Om nu vädergudarna inte fortsätter att sätta sig på tvären! Inser mer och mer att det nog bara är att inhandla en gps oxå...
Men som sagt, alla tips och råd tas tacksamt emot!
det kan starkt rekomenderas, räcker ju om en av er har gps, sen skaffar ni ledkartan för några hundringar så kan ni lägga upp rutten med hjälp av kartprogrammet.

kolla www.kartman.se
 

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå