Surar ner sig på en cylinder, Rev 600 sdi -04

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hejsan!

Har hunnit med att köra ca 5km med "ny" inköpet, och börjar bli lite less..

Startar alltid på andra rycket, men efter ca 1-2 min så surar den ner sej på ena cylinder, måste ta upp stiften och dra runt motorn några var, rengöra stiften och montera och starta, går sedan hur bra som hällst om man kör iväg på en gång så den hinner bli lite varm..

Efter en sväng så är det inga problem med tomgången eller liknande..
Nyrenoverad motor..

Vill ju inte hålla på likadant varje gång man ska varmköra, någon som har nått förslag?
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Vad kör du på för stift? Samma stift varje gång? Komptest? Provat bytt plats på stiften alt köpt nya? När stiften har surat ner sig en gång är dom inte lika "tåliga" för ev fet blandning. Denna maskin har ju även autochoke. Dvs att så länge den är kall å står på tomgång så har den lite högre gång + lite fetare blandning. Kan va nåt de å...
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
prova med att palla upp och varva ur direkt så den får blåsa rent och verkligen komma i gång :)
Blir ju typ samma sak som om att åka en sväng så den blir varm? vill ju ha den varm innan man börjar köra..

Vad kör du på för stift? Samma stift varje gång? Komptest? Provat bytt plats på stiften alt köpt nya? När stiften har surat ner sig en gång är dom inte lika "tåliga" för ev fet blandning. Denna maskin har ju även autochoke. Dvs att så länge den är kall å står på tomgång så har den lite högre gång + lite fetare blandning. Kan va nåt de å...
Ska prova köpa nya och sedan se.. inte en aning vad de sitter för stift, NGK-nånting.
 
R

RevMan

det ska vara NGK BR8ECS-8 alltså inte br9ecs som det står i instruktionsboken
det ska även vara orginal tändhattar utan resistor, hade in en förra vinter som surade ner sig hela tiden, där hade någon bytt till avstörda tändhattar med 5k ohm resistans.
 
R

RevMan

sätt inte EYA stift i rotax motorer. dom har lätt för att glödtända.

det kanske är så att en reedventil inte håller tätt. kolla det.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Om reed'sen är slut/dålig/trasig, ska den inte även gå dåligt hela tiden om man säger så?

Går perfekt bara man har kört en 200-300 meter sedan ställer den, går ur fint som hällst genom hela registret och på tomgång..

Funderar på om de kan vara batteriet, även om de låter långsökt? Fick "shocka" igång de med laddare precis efter ja köpt den då förra ägaren sa att de hade stått tomt under sommaren..
 
R

RevMan

dom brukar gå lite taskigt på lågvarv om reedsen inte tätar ordentligt, beroende på hur mycket motoröra man har så är det inte säker att man märker det.
sdi är väldigt kännsliga för dåligt batteri och det är inte säkert att dom varnar. de små batteriernasom sitter i sdi utan elstart är rätt dåliga och går sönder om man inte underhållsladdar dom. så det kan mycket väl vara batteriets fel.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej.. Får väll ta upp och kika på reed'sen, kan ju inte ta hela dan? Sedan känns de som om de kanske är värt ett nytt batteri om dem nu är så kännslig..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hmm alltså, det jag gjorde på min sdi som tog stift var att rengöra spjällhuset samt att montera en fjäder som drar tillbaka oljepumparmen.

Efter det så slutade det faktiskt helt...

edit: glömde att jag även bytte stift från br9ecs till br8ecs.
 
Last edited:

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Att rengöra reedsen osv kan ändå vara en bra idé. Min gick verkligen skitkasst på tomgången. Den slog av och kickade igång om vart annat, men i övrigt gick den bra. När jag tog ut insugsgummina, gasarna och reedsen fick man nästan en chock av hur mycket smuts det var där i :)
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Att rengöra reedsen osv kan ändå vara en bra idé. Min gick verkligen skitkasst på tomgången. Den slog av och kickade igång om vart annat, men i övrigt gick den bra. När jag tog ut insugsgummina, gasarna och reedsen fick man nästan en chock av hur mycket smuts det var där i :)
Blir att prova byta stift idag och se om de blir nån skillnad..

Med tanke på att den är hel renoverad på motormecano i skellefteå för ca 4 mil sedan så hoppas ja de ska vara riktigt gjort med rengöring i stora drag.. med de skadar ju inte att ta upp och kolla :)