Surar ner sig på tomgång :(

B

Biosteel

Hej, som rubriken lyder så surar min XC 700 -99 ner sig vid tomgång. Det går knappt att komma iväg man stått ca en halv minut eller så. Vet inte vad ja ska göra, har kollat förgasarna och blåst rent dom men de hjälpte inte, har också kollat flotörerna om nån av dem hade fastnat men icke. Så ni kan ju lämna lite tips och ideér på vad de kan vara.

// Burck
hade exakt samma problem dock med en 440 men känner igen det du beskriver och då hade packboxen till vevaxeln farit :)

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
det kan ju också vara lågfartsmunstycket som är för stort! hade på 440 in fast tvärt om den gick inte på tomgången då vare lågfarten kolla upp vad orginal är och kolla sen va du har för lågfart!

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
har samma problem med min polaris iq 440 -05, men bara då det är plus grader, den är bestyckad för 17 minus så det borde antagligen bara vara för att det är för varmt och den får för mycket soppa? haha blir lite orolig när någon ovanför mig hade varit med om samma problem på en 440 och då var det packboxen på vevaxeln och jag orkar absolut inte klyva, haha skräm mig inte.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Det är säkert lågfarten du måste gå ner på! Antar också att du behöver inte så mycket
så mycket choke när det är kallt?....

Att skruva in luftskruvarna gör saken bara värre.. då suger den ju ännu mer bränsle.
Kolla så att dem är 1 och ½ varv ut det är en grund...
Sen är det bara pröva gå ner en på lågfarten.

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
Min skoter håller åxå på och dummar sej så där, den surar ner sej om den står på tomgång och lika om man åker rätt sakta och håller jämngas då brukar den vilja bli sur...
och alltså skotern är en xc700sp -99 :/

stranded

Medlem
15 dec 2008
20
0
1
Karesuando
Är det Keihinförgasare på dom där oxå mån tro?

Har själv en RMK700, 99a som beter sig ganska likadant. Original på lågfarten är 48 på min iaf men där har jag bestämt mig för att prova att gå ner ett snäpp i storlek.

Sen måste jag bara lyckas få igång liket som dog för mig igår :mad: Tror att det hänt något med tändningen...

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Har fått reda på att skotern gått i åre i tre år så jag misstänker att dom har bytt ut munstyckena. ska pröva byta lågfarts munstyckena på min nu till veckan.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har fått reda på att skotern gått i åre i tre år så jag misstänker att dom har bytt ut munstyckena. ska pröva byta lågfarts munstyckena på min nu till veckan.

Yes bara pröva gå ner nått snäpp och grundinställa luftskruvarna så ska du se att det blir en trevligare maskin:hello:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det är säkert lågfarten du måste gå ner på! Antar också att du behöver inte så mycket
så mycket choke när det är kallt?....

Att skruva in luftskruvarna gör saken bara värre.. då suger den ju ännu mer bränsle.
Kolla så att dem är 1 och ½ varv ut det är en grund...
Sen är det bara pröva gå ner en på lågfarten.

Tja, det var ju inte riktigt luftskruvarna jag menade.
På moderna förgasare idag så finns det ju bränsleskruvar för rätt luft/bränsleblandning vid tomgång.

Sitter på min maskin.

Men denna maskin kanske är för gammal för sådana skruvar.
I såfall är det fel med att skruva in dessa luftskruvar.