Suzukis 2-T twinnar bättre än Rotax/Polaris???

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Får man fråga varför du säger att du ska köpa en maskin för drygt 70papp och sedan frågar om motorer som sitter i maskiner som kostar 30000-50000kr?
Visst får du det....:rolleyes: För att jag är allmänt intresserad av motorer och olika tekniska lösningar som olika tillverkare valt:cool:

Ha'de / Matti

PS! Ni ser vad det blev för skoter här till vänster DS!

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jodå jättenöjd än så länge...betydligt mer lättkörd än Ockelbo 300:an i varje fall:D Få se om man drabbas av REV-knän efter långturerna senare i vår....man är ju på fel sida om 40-strecket med en hårsmån och åldersreumatismen ligger allerstädes på lut;)

mvh / Matti

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Bara en fundering, är det någon som har koll på sifforna? Hypotetiskt; Låt säga att det finns 2500st rotax 800cc motorer igång och 1000st AC 800cc motorer i Sverige just nu så är det inte så underligt att man få höra en hel del mer om problem med rotax? Men detta är bara ett påhitt men det kanske finns en gnutta sanning i det plus att rotax har även kända fel? Dvs man ska inte bara förlita sig på det som skriv i exempel forum för det är inte så många som gör trådar som lyder "Min 800CC är det bästa som finns". Men nu ska jag sluta svammla och fortsätta fira att jag har fått mer jobb :beer:

B

Biosteel

jag är (arctic cat fantast ) visst . men jag tror fortfarande att rotax serie 3 motorer inte har samma kvalitet som arctics visst favoriserar jag arctic men deras stora twinnar är riktigt bra grejjer alltså det går inte att komma ifrån :) och dom fortsätter ju släppa stora o bra twinnar verkar de som :)

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ang problem om motorer.
Om man känner till problemen o förebygger dom kända felen INNAN dom uppstår har du i princip en maskin som håller 1000mil utan "ras" kan tilläggas att det gäller alla maskiner antar jag.
bara att läsa på genom forum etc om just "din" maskin så vet man hur man ska hålla den i topptrim.
det gäller väl bara att ta sig tid/råd att sköta den, men det gör juh tyvärr inte folk då dom bara tankar o gasar till det rasar, sen står dom som fågelholkar med händerna uppsträckta o undrar vad är det för skit man har köpt...
av alla skotrar jag ägt har inte en enda rasat (peppar peppar) då jag har förebyggt kända problem.. tycker inte man kan säga att en motor är bättre än en annan, bara man sköter dom!!

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Håller med dig Undie, visst är skötsel a&o för att en motor skall fungera men sen kan man ju ha lite otur, och delar kan ha fabrikationsfel eller andra defekter så dom inte håller måttet alla gånger..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Trots att jag kanske inte är 100% opartisk så retar jag mig ofta
på att suzukis motorer har klart sämst rykte , sen ZR 800 kom 01 är min uppfattning att
suzuki twinnarna är befriad från en mängd problem som andra tillverkare lider av tex insugsgummin ,reedventiler, avgasventiler vevaxlar och kolvringar

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Arctic cat F7 -03 rasade för min kompis (notera att jag inte är någon Arctic hatare utan snarare tvärt om.) när vi var på en långfärd. Det var tydligen ett fabrikationsfel så han fick ut en ny motor på garantin (detta skedde -03). Däremot har jag inte hört så mycket ont om Bigblocksen 800 och 900. Stins! eller vad han heter här på forumet hördes ha haft lite problem med sin ZR900, hör med honom! För 70.000 får du en fin Arctic. M6 (bra allround skoter enligt mig) eller Crossfire (oavsett motor) rekomenderar jag.
Det som hände för mig var att kolvarna helt änkelt var slut. Skulle byta dom under sommaren men dom sa upp sig före det. Det som hände var att pinnen som gör att kolvringarna inte kan snurra runt trycktes in i kolven så övre kolvringen snurra runt och greppade i nån port, vilket förde med sig att nikasilet for åt h-vete. Men annars så var det inga som helst problem med den.

Är lite små sugen på en Zr 900 -03 eller -04. Grymt skön motor. Man sakna då aldrig effekt ;)

En bild på kolvarna