svänghjul sitter fast

fredde 77

Ny medlem
21 sept 2008
4
0
1
hej har en xlt 95a som jag ska renovera men får inte bort svänghjulet har provat flera avdragare och värma o banka men den vill inte ge med sig hur gör ni.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Avdagare från Rinab använde jag just för att få bort svänghjul på en xlt/xcr 600 och ta i för kulor och krut!

Använd en fast nyckel när du drar, förlorar så mkt moment med en hylsnyckel.

http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=13766&cat=1927
Har samma problem som trådskaparen, dock så har jag redan köpt en såndär och försökt.
1 a gången gick en av bultarna av, stålbultar inhandlades
2a gången med stålbultar så böjde sig hela ***** avdragaren, testade med svänghjulet varmt och kallt samt dränkte "skarven" i 5-56.

någon som har någon bra ide?

och jo jag vet att tråden är 2 månader gammal :)

//mvh spacecow

R

Robin

Ge avdragaren en redig smäll med släggan.. Ej dock att rekomendera men det är sista utvägen.

tompa68

Ny medlem
8 dec 2008
4
0
1
Boden
Hej !
så här skall du göra
1. fixa en avdragare
2. häll motorolja i hålet för avdragaren
3. skruva in avdragaren en bit
4. använd en tryckluftsborr med hylsa (full gas)
5. se till att du har oöma kläder och skydd för ögonen (olje stänk).
6. det som händer är att oljan och avdragaren får en tryck hudraulisk moment mot variaton. . för mig har det funkat i 10 av 10 fall.
7. lycka till.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Hej !
så här skall du göra
1. fixa en avdragare
2. häll motorolja i hålet för avdragaren
3. skruva in avdragaren en bit
4. använd en tryckluftsborr med hylsa (full gas)
5. se till att du har oöma kläder och skydd för ögonen (olje stänk).
6. det som händer är att oljan och avdragaren får en tryck hudraulisk moment mot variaton. . för mig har det funkat i 10 av 10 fall.
7. lycka till.
Nu gällde det ju svänghjulet... :boring:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är bra beskrivet tompa. Fast det gällde svänghjulet den här gången.

Hade ett helvete när jag skulle loss med svänghjulet på min gamla F7'a.

Vet inte hur många bultar jag krökte. Vid det laget som svänghjulet lossnade var avdragaren så skev så det var bara slänga den.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Såhär:
1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

Lycka till...

tompa68

Ny medlem
8 dec 2008
4
0
1
Boden
f-n också du har rätt . det gällar att läsa rätt fort och fel. men principen funkar bra på variatorn lycka till

Davidowich

Medlem
31 mar 2008
34
1
1
Bredsel
Halleluja!
Människans seger över materian.
Hade samma problem och gjorde (nästan) som "bcool" beskrev.
Efter ett par fruktlösa försök ställde jag ut skrotet ett par timmar i minus 27 grader. Tog in spisen, värmde och drog med mutterknackar´n så avdragarbulten krökte sig. Ny bult, värmde mer och drog så det skrek i lillhjärtat. Då...
Halleluja. (Inte religiös, men ändå...)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Här är en bild på min avdragare, 15mm järn är den gjord av med en m20 bult och 12.9 bultar till dom 3 små.. Tycker det ska vara redigt så man slipper gorma med dom där skit avdragarna man kan köpa.