Jag köpte en Lynx 49 Ranger med 600 etec-motorn förra veckan som var ett repobjekt. Den startade inte och det visade sig vara tändspolarna som var kass. Nu funkar den jättebra och motorn går mjukt och fint men när den är varm så vill den inte starta om man inte håller full gas (typ som att den är sur) så jag behöver lite hjälp att tänka.
Jag har för mig att det kan bli liknade symptom om reed-bladen är slitna och det skulle inte vara orimligt då den gått nästan 1000 mil men jag funderar om det kanske är någon tempsensor eller liknande som kanske spökar. När den är kall går den igång direkt.
En annan fundering men som jag ser lite mer långsökt är att bränslefiltret behöver bytas. I så fall tycker jag att problemet borde uppstå oavsett motortemp, samma om bränsltrycksregulatorn skulle ha lossnat. Nu kanske filtren behöver bytas ändå då den trots allt är 10 år och 1000 mil.
Jag har iofs inte kollat kompressionen men motorn går väldigt mjukt och fint...
Kan det vara något annat?
Jag har för mig att det kan bli liknade symptom om reed-bladen är slitna och det skulle inte vara orimligt då den gått nästan 1000 mil men jag funderar om det kanske är någon tempsensor eller liknande som kanske spökar. När den är kall går den igång direkt.
En annan fundering men som jag ser lite mer långsökt är att bränslefiltret behöver bytas. I så fall tycker jag att problemet borde uppstå oavsett motortemp, samma om bränsltrycksregulatorn skulle ha lossnat. Nu kanske filtren behöver bytas ändå då den trots allt är 10 år och 1000 mil.
Jag har iofs inte kollat kompressionen men motorn går väldigt mjukt och fint...
Kan det vara något annat?