Svårstartad MXZ 583

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Min 583:a är så sabla svårstartad när den är kall, framförallt om jag baxat ut den ur garaget innan jag försöker starta den. Kan soppa "skvimpa" upp från flottörhusen och på detta sätt sura ner den? Jag har nog kollat det mesta såsom stiftgap, bestyckning osv...

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Nu vet jag inte om detta är ett utbrett problem, men det var exakt lika med min 583:a. Grymt känslig vid starter. Proceduren gick till enligt följande: tompumpa med primern till den börjar mata och tryck då två ggr, dra igång och var reptilsnabb på gasen så att den inte dog. Om den nu hann dö så var det bara köra med Rotax-knepet. Dvs hål full gas medan du drar några gånger, då hoppade den igång vid 100% av fallen.

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Precis så där beter sig min, missar man att "dutta" på gasen direkt när den tänder första gången kan man lika gärna gå in och koka kaffe istället...!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jeppe W skrev:
Precis så där beter sig min, missar man att "dutta" på gasen direkt när den tänder första gången kan man lika gärna gå in och koka kaffe istället...!
Haha det hände mig precis när jag köpt maskinen. Stod utanför affären, glad som f-n, och skulle dra iväg (ca 2 mil hem). Fått lift dit så nu var det bara att båååpa hem med ett leende... Trodde jag..... Tvärdöd var den och affären hade precis stängt och ägaren dragit hem. Efter 1/2 timme så återkom han dock för att kolla om han glömt sätta på larmet. Då tryckte han bara gasen i botten och drog 5-6 ggr och då hoppade den igång.

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Enda problemet med att hålla full gas och samtidigt dra i tåten (ehh) är att min kroppsbyggnad inte tillåter mer än 5-6 ryck på en arm innan det är dags att ta semester...!

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jeppe W skrev:
Enda problemet med att hålla full gas och samtidigt dra i tåten (ehh) är att min kroppsbyggnad inte tillåter mer än 5-6 ryck på en arm innan det är dags att ta semester...!
snarare gå till gymmet då kanske ;)

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jeppe W skrev:
Teknik, tekniiiik :D

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
52
Sundsvall
Problemet fixat!! Jag kalibrerade förgasarna så trottlarna verkligen öppnar exakt samtidigt och höjde tomgångsvarvet till ca 2200 rpm (varm motor). Dessutom köpte jag en ny primer då den gamla inte var riktigt bra. Kall motor = 3 pump på primern och dra i snöret 1-2 ggr! Varm motor = bara dra.