Svårt att få i backen

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
är det på rushen du menar?

Är skotern varmkörd innan du lägger i backen? På mina senaste cfi maskiner har det varit lite tjurigt att få i backen om maskinen inte varit nog varm.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är så om du har låg tomgång.jag brukade då alltid gasa upp den i typ 2000varv sen trycka på knappen.då spela de ingen roll om den var kall (om den nu inte stått ute i -30 eller någe:)...
vet inte hur de ser ut på CFI motorerna om de går å höja tomgången på dem med skruv på injektorerna..men de tkr ja nästan att du ska kunna göra så de är bara go for it så att säga:)

sickle11

Aktiv medlem
19 feb 2010
86
0
6
Stockholm
Det är inga problem med rushen, utan det är en trail touring som strular. det är svårt att lägga i backen vare sig den är varm eller kall. ska prova med att varva upp den lite grann innan jag växlar och se hur det funkar

är det på rushen du menar?

Är skotern varmkörd innan du lägger i backen? På mina senaste cfi maskiner har det varit lite tjurigt att få i backen om maskinen inte varit nog varm.

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Nu vet ju inte jag om det är elektronisk eller mekanisk back på Trail Touringen som avses, förvisso. Men ett generellt tips är väl att inte vara för entusiastisk med varven när du slänger i backen. Fast det förstod du säkert själv. ;) Även om jag håller med dom övriga i tråden, det kanske kan hjälpa med lite extra varv på motorn för att backen ska halka i! Men som sagt, öka varven gradvis om du ska göra så :) Lycka till!

sickle11

Aktiv medlem
19 feb 2010
86
0
6
Stockholm
Det är en PERC back på den, jag har alltid försökt få i backen utan att röra gasen, men det fungerar bättre när man varvar upp motorn lite grann. fast även om jag skulle va korkad och ha full gas och samtidigt försöka få i backen så har den en inbyggd spärr. haha annars får man räkna med en ordentlig nackspärr :)

Nu vet ju inte jag om det är elektronisk eller mekanisk back på Trail Touringen som avses, förvisso. Men ett generellt tips är väl att inte vara för entusiastisk med varven när du slänger i backen. Fast det förstod du säkert själv. ;) Även om jag håller med dom övriga i tråden, det kanske kan hjälpa med lite extra varv på motorn för att backen ska halka i! Men som sagt, öka varven gradvis om du ska göra så :) Lycka till!

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Det är en PERC back på den, jag har alltid försökt få i backen utan att röra gasen, men det fungerar bättre när man varvar upp motorn lite grann. fast även om jag skulle va korkad och ha full gas och samtidigt försöka få i backen så har den en inbyggd spärr. haha annars får man räkna med en ordentlig nackspärr :)
Förmodligen lär det nog knycka till så det räcker. ;D
Ja, när det är PERC borde det väl teoretiskt sett inte vara nån fara att gasa upp den lite heller. I och med att den väl (om det är som på Ski-Doo osv) "baktänder" motorn så den går åt fel håll, så borde det ju inte vara nån fara... Snarare bra, så det blir lite stuns i vändningen av motorn. :D

Man lär så länge man lever!