Svårt att välja skoter !

Kallekula

Medlem
12 nov 2007
6
0
1
Hej alla glada!

Jag har nu kommit till problemet att välja skoter och behöver därför lite hjälp. Har bestämmt mig för att lägga mellan 50 och 60 tusen, jag vill ha en driftsäker och inte allt för bränsle törstig skoter. Alltså hyfsad för led och lek. Har sneglat på Lynx Enduro 600 sdi -05(gillar dock inte utseende), Polaris XC 600 -05, Yamaha SX Viper -04, Ski-doo MXZ 600 HO. Nu behöver jag er hjälp med för och nackdelar,förslag på andra skotrar.

Tack på förhand:) (Bjuder på eventuella stavfel)

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
Hej! har själv haft en viper (dock en -02) kan varmt rekomendera dessa om man gillar snabba släta leder eller sjöisar:) dock väger ju dessa en del och har man kört fast så sitter man fast:(... men vill man ha en snabb ledskoter så är dessa mycket kompetenta... sen så är motorn i vipern gudomligt skön å lyssna på, och med ett fint register.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
MXZ 600 HO skulle jag valt, kanske lite törstig om man jämnför med Lynxen, men den är lätt och är en perfekt lek skoter som även går bra på leden. Och mycket skön körställning!

Annars skulle jag valt Lynxen, bränslesnål 600 SDI motor. Chassit hade väl några barnsjukdommar som framvagnen osv. 05 när den kom.

Polarisen har gammla edge körställningen, med andra ord ganska oskön om man jämnför med REV och Lynxen. Bra ledskoter som även duger till lite lek.

Yamahan är en trippel och väldigt törstig, ingen lekskoter. Är väl mest "först över sjön" som gäller på den. Perfekt ledskoter med andra ord..

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Yamahas tripplar behöver inte alls vara törstiga och dom har en underbar sång!
annars skulle jag nog valt lynxen.

men för 60 000 kan du ju hitta en fyrtaktare typ rx1 eller phazer FX och även om dom väger lite så e dom driftsäkra och (relativt)snåla.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Med lite tur kan du få en fin Polaris Switchback för de pengarna, enligt min mening perfekt blandning mellan led och lössnömaskin.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
vet en polare som säljer en fiskörd switchback 800...MKT fint skick..tror den gått 148 mil el 170 nåt..kolla där o se..det e en bra skoter o jag har dessutom servat o konserverat den varje år..den har elstart också.annars e ju andra märkena toppen med:)kom bara å tänka på den där pollen när jag såg din förfrågan