Switchback FST. Vilken maskin!

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Provade denna bland några andra skotrar idag och det var kärlek vid första "tumtrycket". Vilket drag och vilken pondus. Helt sanslöst bra kraft i motorn. Träffade en kille som tappade starten men höll resten hela vägen mot en Renegade 1000 trots att FST:n är tyngre. Det säger väl det mesta om motorn. Sen går den ju att enkelt modifiera med lite högre laddtryck om man vill det. Ingen turbofördröjning heller. Sen att den låter hälften, inte luktar och ryker och tar hälften så mycket soppa är ju bara bonus. Prova är mitt råd och köp om du har 124.000 över ;-)

Last edited:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jo du en sån skulle man haft. Såg och hörde en sån häromdan eller rättare sagt inte hörde..... när den stog på tomgång så var det bara ett diskret dovt muller.

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Jonkan skrev:
Låter nice =) Synd bara att 4-taktarna är så tunga!
267kg är ändå inte så farligt för en 4-taktsturbo. Ingen riktig busmaskin som man kastar runt som en vante iofs, men min nuvarande Mach 1 XTC -91 känns som en pråm i jämförelse ;-)

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
synd bara att det är skrot o bara rackel med nya 4 taktarna:(

var o skulle testa en ny sådan o försäljaren varnade mig att den var otroligt snabb på gasen.. men jag startade skotern o gasade lite men de e nda som hände var knappt nåt.. vid full gas började den röra på sig varsamt.. den gick bara på en cylinder...

men bara den funkat som den skulle så är det npg en toppenskoter, den ser ruskigt fin ut..

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
audimange skrev:
Torrvikt.
Det stod 260 i regpapperet, tror det är med fulltank.

synd bara att det är skrot o bara rackel med nya 4 taktarna:(

var o skulle testa en ny sådan o försäljaren varnade mig att den var otroligt snabb på gasen.. men jag startade skotern o gasade lite men de e nda som hände var knappt nåt.. vid full gas började den röra på sig varsamt.. den gick bara på en cylinder...

men bara den funkat som den skulle så är det npg en toppenskoter, den ser ruskigt fin ut..
Min Chef hade köpt en ny 4-taktare kommer inte i håg modellen men han brukar ha lössnömaskiner. Hur som hels lämnade han tillbaka den för den stulade med växlarna/variatorn på något sätt. Vet inte exact vad det var men det hade hänt för flera. Så nu hade han köpt en begagnad så han inte skulle vara utan.

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Jo, strular det så är det ju ingen höjdare men om motorn går som den ska så är den väl med flera tusen mil till skillnad mot en 2-taktare. På demomaskinen jag provade så var det nåt strul med backväxeln (elstyrd mekanisk). Hoppas alla barnsjukdomar är borta till nästa säsong när jag hade tänkt att handla. Hörde senast idag att FST:n är snabbare än Polaris 900, vilket låter härligt. Sen får ni inte glömma pyset från övertrycket när man släpper på gasen. Låter nästan som rally. Åkte runt och släppte på gasen hela tiden vilket inte händer i vanliga fall
;-)

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
På de nya 4-taktarna så är det splinesen i drevningen till backväxeln som trilskas.Därav att backväxeln är urkopplad på de demomaskiner som testas.

Jag blev glatt överrskad av motorkaraktären på FST samt att maskinen kändes så enormt välbalanserad och smidig.

Skulle gärna tänka mig en sådan nästa år när barnsjukdommarna förhoppningsvis är borta.

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Nisse M skrev:
På de nya 4-taktarna så är det splinesen i drevningen till backväxeln som trilskas.Därav att backväxeln är urkopplad på de demomaskiner som testas.

Jag blev glatt överrskad av motorkaraktären på FST samt att maskinen kändes så enormt välbalanserad och smidig.

Skulle gärna tänka mig en sådan nästa år när barnsjukdommarna förhoppningsvis är borta.
Ok. Backproblemen lär ju lösas rätt fort i såna fall. Hade ruggigt förutfattade meningar om 4-taktare innan, men som du säger så är ju motorkaraktären enorm och bevisligen ett fint chassi som inte kändes framtungt. Hade även väntat mig en ketchupeffekt men den var ju obefintlig, det bara drog iväg utav h-vete, utan en massa oväsen och blårök ;-). Arctics 4-taktare lär enligt tester vara: inget, inget, inget, allt, vilket inte kan vara kul på krokiga leder.

Polaris FST

Medlem
23 okt 2005
16
0
1
Fst

Jag har precis köpt en FST fast en Touring, har kört 27mil o har just nu inget annat än problem, den misständer, spottar o fräser, gâr dâligt.... har varit i kontakt med flera âterförsäljare, ingen vet felet, dom har inte programvara ännu för att kunna koppla den till datan o kolla verkliga felet...... skön skoter att köra o gâr riktigt bra o mjukt..... men man börjar fundera pâ att lämna tillbaka den.. BESVIKEN!! :(

Polaris FST

Medlem
23 okt 2005
16
0
1
Felsök klart

Ok, Nu har polaris äntligen hittat felet, selonoiden som styr turbo/westgate tryck hade tydligen kablarna lossnat till (sitter framför tanken) sâ turbon har rasat , mâste ha en ny , gâr givetvis pâ garanti, men trist att mâsta vänta 3 veckor för att dom slarvat när dom monterat ihop den.

sâ nu sitter man här med ny snö o ingen skoter.....:(