Tjoflöjt! Jo, det är så här att på min Polaris Pro-X 440 -01 kan man välja mellan två lägen på nyckeln "92okt" samt "110okt".
Sen finns det även en låda på oljetanken med en justerratt som man kan välja mellan följande lägen: |A| |B| |C| |D| |E| |F| |G|
A= +3
B= +2
C= +1
D= 0
E= -2
F= -3
G= -4
+ = Mer förtändning (vassare)
- = Mindre förtänding (snällare)
Nu till problemet: Jag vill ha tändningen optimalt/korrekt inställd till 98 oktanigt bränsle. Har jag nyckeln på "92okt" läget är det ju överdrivet snäll förtänding, vill ju liksom ha optimerat till 98 oktan.
Har jag nyckeln på 110 okt läget blir det för vass förtändning och bränslet klarar inte av värmen m.m utan självantänds, spikar, detonerar (ja, kärt barn har många namn).
Så nu undrar jag, vilket läge ska jag ha på nyckeln + lådan för att det ska bli optimalt/korrekt för 98 oktanigt bränsle?
Min teori är att det fungerar såhärinte grundat på nått egentligen, bara logiskt tänkande)
Har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge D (0) blir det exakt 92 oktan. Har man nyckeln på 110okt och D (0) blir det exakt 110 oktan,, MEN har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge B (+2) t.ex., då blir det ju vassare förtänding alltså borde det vara nått över 92 oktan, osv osv, förstår ni hur jag tänker?
I handboken står det iaf att man ska ha justerratten på läge D och nyckeln på 92oktan om man kör på 92 oktanigt bränsle.
Men så förbannat själviska kan väl endå inte grabbarna i USA varit, finns ju andra bränslen än deras svindyra race soppa och fotogen klassiga skit handelssoppa... så måste ju gå att justera?
Nu vill jag _INTE_ ha nån som gissar hittan dittan. Ni måste inte svara, utan vill ha ett KORREKT svar ifrån en som KAN.
Extremt tacksam för svar! (TITTA HIT NU POLARISGURUS!!)
Mvh!
Sen finns det även en låda på oljetanken med en justerratt som man kan välja mellan följande lägen: |A| |B| |C| |D| |E| |F| |G|
A= +3
B= +2
C= +1
D= 0
E= -2
F= -3
G= -4
+ = Mer förtändning (vassare)
- = Mindre förtänding (snällare)
Nu till problemet: Jag vill ha tändningen optimalt/korrekt inställd till 98 oktanigt bränsle. Har jag nyckeln på "92okt" läget är det ju överdrivet snäll förtänding, vill ju liksom ha optimerat till 98 oktan.
Har jag nyckeln på 110 okt läget blir det för vass förtändning och bränslet klarar inte av värmen m.m utan självantänds, spikar, detonerar (ja, kärt barn har många namn).
Så nu undrar jag, vilket läge ska jag ha på nyckeln + lådan för att det ska bli optimalt/korrekt för 98 oktanigt bränsle?
Min teori är att det fungerar såhärinte grundat på nått egentligen, bara logiskt tänkande)
Har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge D (0) blir det exakt 92 oktan. Har man nyckeln på 110okt och D (0) blir det exakt 110 oktan,, MEN har man nyckeln på 92okt och justerratten på läge B (+2) t.ex., då blir det ju vassare förtänding alltså borde det vara nått över 92 oktan, osv osv, förstår ni hur jag tänker?
I handboken står det iaf att man ska ha justerratten på läge D och nyckeln på 92oktan om man kör på 92 oktanigt bränsle.
Men så förbannat själviska kan väl endå inte grabbarna i USA varit, finns ju andra bränslen än deras svindyra race soppa och fotogen klassiga skit handelssoppa... så måste ju gå att justera?
Nu vill jag _INTE_ ha nån som gissar hittan dittan. Ni måste inte svara, utan vill ha ett KORREKT svar ifrån en som KAN.
Extremt tacksam för svar! (TITTA HIT NU POLARISGURUS!!)
Mvh!
Last edited: