Tändhattar?

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Vad kostar 2st NGK tändhattar?

Jag såg att den "längre" tändhatten gav i från sig sämre gnista:(

Så det är nog på tiden att byta
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förra vintern ca 50 kr/st hos en skoterhandlare. NGK-tändhattarna brukar det sitta ett seriemotstånd i för avstörning. Du kan ju ohmmäta det och kolla om det har blivit avbrott i det (men det är sällsynt...). Det kan ju också bli avbrott i tändkabeln eller i tändspolens högspänningslindning som orsakar sämre gnista till något av stiften.
Om det är en tvåcylindrig motor med en dubbeltändspole så brukar det bara finnas en högspänningslindning och de bägge tändstiften är kopplade till var sin ände av den. Där är det helt normalt att gnistan ser olika ut eftersom den får olika polaritet (+ på mittelektroden på ena stiftet, - på mittelektroden på det andra).

Men några tumregler för vad du kan vänta dig för resistanser: motståndet i tändhatten bör vara mellan 1 och 5 kohm. Om båda tändhattarna är likadana bör de ha samma resistans inom 10 %. I en dubbeltändspole kan man vänta sig 10 - 20 kohm mellan de bägge tändkablarna. Om det är enkelspolar bör man få mellan 5 och 15 kohm från varje tändkabel till jord. Lika inom 20 % för alla spolar.
Resistanserna får inte ändra sig för att man drar och vrider på tändkablarna eller knackar på tändspolarna.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Avbrott i de avstörda tändhattarna är inget ovanligt alls.
Sen får man se upp med avstörda hattar och avstörda tändstift, det blir kaka på kaka.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oftast brukar en motor gå lika bra som vanligt även om det är avbrott i något avstörningsmotstånd (eller högspänningslindningen i någon tändspole). Det är först när det har gått ännu längre och trådändarna på bägge sidor om avbrottet börjar brännas bort som man får problem med misständningar etc. Så länge man kör med ett avbrott och onödig gnistbildning någonstans så ger det ju onödiga störningar också (dels stör man radio- och tv-mottagning i närheten, dels kan elektronik på skotern (tändsystem, varvräknare, spänningsregulator etc) störas ut och bete sig konstigt.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
En tändhatt är brun och en är silver innuti...:/..Det är den som är brun som inte tänder lika bra:(
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-03 kl 06:36 PM (CET)]Har du ohmmätt nånting än?
Att mäta är att veta :)

Förresten, det kan vara svårt att få kontakt med testpinnar i tändhattarna. Man kan fixa en bra anslutning genom att sätta muttern från ett tändstift i änden av en lång M4-skruv.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Tändhattar används vid sprängningarbeten.
"Tändkabelanslutning mot tändstift" skall ni benämna detaljen ,annars.......
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
OK.
Vi ska skärpa oss.
Nu fattar jag varför huven flyger av så fort jag rycker i snöret.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Strålande, när polarna jiddrar om "mer krut i motorn" och "går som en raket" ska det i trimnings ivern icke misstolkas.Och "explotionsmotor" kan också fattas fel.......