Tändkurva rotax 440 vs 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
Är det någ som vet var man kan hitta hur en rotax 440 tändkurva ser ut vs 800. Jag vet inte exakt årg men runt 04-05. 440 kurva diagram kan komma från nyare också.

Ska monteras 440 tänd i en portad 800a så jag måste hitta ett diagram innan jag gör toppen.

I en annan portad 800ho ska det in en 800 open mod 05 cdi. Hur högt i varv ligger varvstopp på dem? Bäst vore ju att få se en tändkurva även på den. Den Ska köras med dubbel crankshop rör så det gäller att inte kurvan dippar för mycket vid 8400-8500v och att det inte kommer ett varvstopp.-

Jag har sökt ihjäl mig på nätet utan resultat :eek:hwell:
 
Last edited:

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag hade en inskannad men hittar inte igen den, mailade brp race department. Fick ett svar på väldigt knackig engelska av nån kanadensare :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
På pro 800 boxen ligger tändningen ca 15grader vid 8500rpm,nog så högt brukar ställa ner 1 grad till 26 grader vid 5000rpm,har nån pro800 box liggande om du behöver.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
Vad är skillnaden mellan pro och open mod motor,,typ kan de dras till samma varvtal utan tänd dipp eller varvstopp?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Då jag byggde min förra räcer fick jag förklarat för mig av en trimmare i umeå trakten att 440 tändning inte går på varken 600 eller 800 pga den var inte nog vass då man kör med dubbelrör lika så att 800ans mod tändning inte går på 600. Vet inte riktig varför å de va nå år sen så kommer inte ihåg mer än att 440 tändning på en 6/800 mod/pro maskin var alldeles för snäll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
Mindre cc tändning är alltid vassare och bygger förtänt tidigare i varv o håller i sig högre i varv ,mindre cc motorer varvas i regel mer. Mindre borr klarar både högre förtänt och högre kompförhållande.

Därför kan en större cc 800 spika med 440 tändning.

Hur som haver måste man kolla hur många grader det blir till de tänkta slutvarvet. Lite vanskligt att blåvarva 8500v bara och ha näsan i närheten av variator. Jag ritar ut graderna på variatorn och stroposcopar,,betydligt enklare än att försöka rita på svänghjul och komma åt.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Mindre cc tändning är alltid vassare och bygger förtänt tidigare i varv o håller i sig högre i varv ,mindre cc motorer varvas i regel mer. Mindre borr klarar både högre förtänt och högre kompförhållande.

Därför kan en större cc 800 spika med 440 tändning.

Hur som haver måste man kolla hur många grader det blir till de tänkta slutvarvet. Lite vanskligt att blåvarva 8500v bara och ha näsan i närheten av variator. Jag ritar ut graderna på variatorn och stroposcopar,,betydligt enklare än att försöka rita på svänghjul och komma åt.
Intressant!

Dock visst har 440 i sitt elsystem en tempsensor i pipan som du då måste ha på 800ans pipa?? Eller är jag ute å cyklar nu
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
pro 800 tändningen är mkt högre än 440 genom hela kurvan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
pro 800 tändningen är mkt högre än 440 genom hela kurvan.
OK kanonbra info!
"Race tändning" från större cc kan mycket väl vara likvärdig eller vassare än standard 440. Det lät bra för detta motorbygge.

Frågan är då om open mod 800 T-kurvan är vassare än pro 800?
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
open mod pro800 canada kurvan är samma om det är brps,crankshop har också tändkurvor till brp maskiner men dom boxarna är inte så vanliga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
open mod pro800 canada kurvan är samma om det är brps,crankshop har också tändkurvor till brp maskiner men dom boxarna är inte så vanliga.
OK you´r the man to now. Körs de på vanlig mack soppa eller racebränsle over there?

Den här motorn ska köras på vanlig 98 okt.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
De körs på c14 eller liknande,funkar på 98 om man ställer ner 1grad och är lite försiktig med långa fullgas repor,brukar köra 2 kurvor i samma box med switch på styret då kan man köra trail kurva om man passerar en sjö eller nåt.
 
Reactions: Snotric1200

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
boost III, av ren nyfikenhet ... får man fråga vad motorn ska användas till? =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors
boost III, av ren nyfikenhet ... får man fråga vad motorn ska användas till? =)
Jo det ska bli vattenåkarmotorer, inte jag som ska köra (to old and fat). En med värre porttider som nr1 motor och en med "lite" lugnare portning. Blir inte max effektuttag med tokhöga durr ,mycket jobb läggs på rapphet och bra startsnabbhet.

Lite trimdata no1 motorn.
Utg motor Rotax III serie 800
Rk tech topp omsvarvad av mig till önskat komp-f (var en dropin topp förut) Nu standard höjd på bottenpackning pga nersvarvningen.
Portade cylindrar och vevhus till lite värre än vanligaste trialportningarna + lite plastat här o där framförallt i blocket.
Kolvar Spi "singelring" för bästa effekt samt keramikade kolvar o toppar. Keramiken gör att singelringen inte vissnar och kan lev full effekt bet längre sträcka.
Förgasare portade till 42mm + powerplate/powerving.
Crankshop twinnpipes med tuning längd trial dvs = runt 8300-8500v. Crankshop singelrör finns också att välja på.
Tändning från open mod 800 samt att det finns 440 t att tillgå.
 
Last edited:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ja det var det jag misstänkte, och jag har även på känn vem som kommer köra den =)

ska bli roligt att få mötas i sommar ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.809
850
113
Kramfors