Tändnings problem Yamaha Et 340 -88

Nicklasson_33

Ny medlem
3 jan 2025
3
0
1
38
Finspång
Hej. Har ingen gnista.
har mätt enligt följande ( värden inom parantes är börvärden)


Laddspole 477ohm (275/ 1300ohm)

Triggerspole 20 Ohm (20 ohm)

Sekundärsida tändspole 3,5 k ohm ( 5k ohm)

Tändhattarna är det ingen kontakt alls igenom. Dock får jag ingen gnista om jag sätter dit en med 5k ohm heller.

vad tror ni? 2 nya tändhattar käns givet men borde man köpa både tändspole och laddspole eller är värdena inom tolerans?

hur mycket ström ska man ha från cdi boxen till tändspolen? Drar jag i startsnöret och mäter är det uppe och vänder på runt 1000 VAC
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Absolut så ska du byta tändstiftshattar 👍

Kolla sida 11 (eller 11,12,13,14) så ser du vilka mätvärden du ska ha när du mäter mellan de färgade ledarna som går in till statorn, och vilka värden tändspolen ska ha. (3,5 Kohm verkar att stämma)
https://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/1988_Techbull.pdf

Du kan ha problem med ärg i snabbkontakterna också, dra isär dem och kolla.
Även dödarkretsen kan spöka. Det enklaste sättet att kolla detta är att dra isär snabbkontakten med den svart-vita ledaren vid CDI-boxen. Då har du kopplat bort hela dödarkretsen. Startar skotern nu så får du stoppa motorn med att choka ihjäl den.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.800
849
113
Kramfors
Jas byt tändhattar men du kan prova med att ta bort tändhattarna och tryla in ståltråd najtråd och vira dem runt stiften de blir samma som tändhattar utan motstånd = bäst men stör på grannens tv och radio :)
Men de finns stor risk att tändspolen på statorn är väck trots rätt värden.
Kolla tänspolen eller cdi boxens kablar också för den till tänsppolen brukar lossna eller gå av.
De kan såklart va tändspolen också men du kan testa med vilken tändspole du vill allt från moped båtmotor till bil gräsklippare snöslunga ja du fattar och de gör inget om du sätter dit två separata tändspolar, tom 6volts mopedspolar ger gnista så den går bra. Men kör inte med dem bara för test.
 

Nicklasson_33

Ny medlem
3 jan 2025
3
0
1
38
Finspång
Absolut så ska du byta tändstiftshattar 👍

Kolla sida 11 (eller 11,12,13,14) så ser du vilka mätvärden du ska ha när du mäter mellan de färgade ledarna som går in till statorn, och vilka värden tändspolen ska ha. (3,5 Kohm verkar att stämma)

Du kan ha problem med ärg i snabbkontakterna också, dra isär dem och kolla.
Även dödarkretsen kan spöka. Det enklaste sättet att kolla detta är att dra isär snabbkontakten med den svart-vita ledaren vid CDI-boxen. Då har du kopplat bort hela dödarkretsen. Startar skotern nu så får du stoppa motorn med att choka ihjäl den.
Har kopplat ut alla kontakter i dödarkretsen. Ser inget ärgat i snabbkontakterna.
framlyset glöder till när jag drar i snöret.
vilken sida 11 menar du?
 

Nicklasson_33

Ny medlem
3 jan 2025
3
0
1
38
Finspång
Jas byt tändhattar men du kan prova med att ta bort tändhattarna och tryla in ståltråd najtråd och vira dem runt stiften de blir samma som tändhattar utan motstånd = bäst men stör på grannens tv och radio :)
Men de finns stor risk att tändspolen på statorn är väck trots rätt värden.
Kolla tänspolen eller cdi boxens kablar också för den till tänsppolen brukar lossna eller gå av.
De kan såklart va tändspolen också men du kan testa med vilken tändspole du vill allt från moped båtmotor till bil gräsklippare snöslunga ja du fattar och de gör inget om du sätter dit två separata tändspolar, tom 6volts mopedspolar ger gnista så den går bra. Men kör inte med dem bara för test.
kablarna ser okej ut.
Tändspolen på statorn är den bakom svänghjulet?
 

Snöskor

Medlem
9 feb 2022
11
7
3
41
Hälsingland
Utifrån Mas länk får jag följande: Triggerspolen ska vara en vit kabel och en röd/svart och resistansen ska vara ca 20 Ohm (har du ju mätt redan), statorlindningen mellan brun och svart kabel ca 275 Ohm (verkar ju lite off med 477 Ohm där men jag är tvek på att det är felet) , mellan röd och svart kabel 0.78 Ohm (kolla denna med) samt primären för tändspolen som ska vara 0.12 Ohm. Statorlindningen sitter bakom svänghjulet och det brukar triggerkretsen göra med. Verkar detta OK skulle jag misstänka CDI-boxen, på min båtmotor jag strulade med i somras fanns det värden för den med i verkstadshandboken, kanske går att få tag i för en ET med?
 
Last edited: