tändstift

lilleman

Medlem
7 dec 2004
6
0
1
bredbyn
har en srx 700 -01. de ska va br9ecs stift jag ringde generalimportören o kollade vad som va så speciellt med det o om de skulle gå o använda nåt likvärdigt stift men han viste inte.. nån som vet skillnaden på br9ecs o br9eya? mvh janne

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
lilleman skrev:
har en srx 700 -01. de ska va br9ecs stift jag ringde generalimportören o kollade vad som va så speciellt med det o om de skulle gå o använda nåt likvärdigt stift men han viste inte.. nån som vet skillnaden på br9ecs o br9eya? mvh janne
På BR9EYA ska det va någon pryl som rengör så dom inte sotar igen, Men det lär nog funka me BR9EYA oxå, Kan tillägga att BR9EYA är nästan samma som BR9ES förutom den där rengörnings prylen

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
jag kör med BR9ES funkar mycket bra och är billigare än dom andra...

lilleman

Medlem
7 dec 2004
6
0
1
bredbyn
ok för de e väll ändå hårdheten som är de viktiga!? man får väll kolla om skotern går bra på br9eya tycker ju de ska funka..

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
lilleman skrev:
ok för de e väll ändå hårdheten som är de viktiga!? man får väll kolla om skotern går bra på br9eya tycker ju de ska funka..
Jo man kan tycka det men det är inte riktigt bara så enkelt .
Tändstift är anpassade till motorn och av viss typ av någon anledning.

Dom BR9ECS stiften som igentligen skall sitta i srx motorerna är av sk lågprofil variant förmodligen för att säkra avståndet till kolven så att man inte får kolv känning i stiftet om man varvar mycket annars finns det ingen anledning till att ha BR9ECS stift utan då är BR9ES helt ok och enda skillanden är att den är av standard höjd.
BR9EYA är igentligen lika som ES stiften men har en annan utformning av elektroderna som gör att dom har svårare för att slå igen.

Mer info om NGK stiften hittar ni givetvis på : www.ngk.se

Modell tabell hittar ni här : http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilder/Typbeteckning%20sid2.pdf

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
om jag minns rätt så har srx dom stiften för att inte få problem med spikningar(självantändning)vid långa fullgasrepor o.dyl.

kör du mycket fullgaskörning över sjöar och sånt(som srx:en är bäst på)så rekomenderar jag att inte br9es i alla fall,risk finns för hål i kolvar och annat skoj.....

jag TROR inte att det är något problem vid mer normal körning,nackdelen med originalstiften är att dom är väldigt känsliga vid kallstart-dom surar lätt igen om man är oförsiktig med choken.